Połączenie nastąpiło przez przeniesienie całego majątku Raiffeisen-Leasing Polska na PKO Leasing, jako podmiot przejmujący. W listopadzie 2016 roku PKO Leasing i PKO Bank Polski podpisały umowę kupna od Raiffeisen Bank International jego spółki leasingowej w Polsce za 850 mln zł. Transakcja została sfinalizowana 1 grudnia. Od tego momentu trwały prace nad fuzją prawną oraz nowym modelem biznesowym połączonych organizacji. Z dniem fuzji z rynku znika marka Raiffeisen-Leasing Polska.

- W ciągu kilku miesięcy wypracowaliśmy nowy model biznesu leasingowego w PKO Banku Polskim. Łączy on to, co najcenniejsze w obu organizacjach, a zarazem umiejętnie wykorzystuje potencjał grupy kapitałowej. Dzięki temu nasza oferta będzie jeszcze bardziej kompleksowa i dotrzemy z nią do szerszej rzeszy klientów. Zwiększymy skalę finansowania rozwoju polskich firm, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, co jest z jednym z priorytetów naszej strategii. Celem, który stawiamy przed spółką, jest umocnienie pozycji lidera rynku leasingu w Polsce i konsekwentne utrzymywanie efektywności tego biznesu powyżej średniej rynkowej - mówi Jakub Papierski przewodniczący rady nadzorczej PKO Leasing i wiceprezes PKO BP.

Fuzja prawna to połączenie dwóch organizacji, równorzędnych pod względem wielkości, wolumenu sprzedaży, finansujących po ok 4 mld aktywów rocznie (razem mają ponad 13 proc. udziału w rynku). Celem biznesowym połączonej organizacji będzie utrzymanie dynamiki sprzedaży przynajmniej na poziomie rynku. Model dystrybucji zakłada funkcjonowanie 4 kanałów: dwóch bankowych obsługujących klientów PKO Banku Polskiego - MŚP i korporacje oraz dwóch pozabankowych współpracujących z dealerami, producentami i dystrybutorami oraz pozyskujących klientów bezpośrednio z rynku.

Spółka będzie oferować kompleksową ofertę zarówno klientom, który rozpoczęli dopiero działalność, jak również dużym korporacjom. Oprócz standardowej propozycji zaproponuje szereg innowacyjnych produktów. Klienci będą mogli sięgnąć po dofinansowanie z programów unijnych. Skorzystają z możliwości wyleasingowania komputerów, smartphonów, tabletów i wszelkiego rodzaju urządzeń IT bezpośrednio w sklepach internetowych. W ofercie znajdzie się również wynajem długoterminowy dla osób fizycznych, który umożliwia korzystanie z nowych samochodów ze stałą miesięczną opłatą. Pełna oferta we wszystkich kanałach sprzedaży dostępna będzie po fuzji operacyjnej przewidywanej na przełom 2017 i 2018 roku.

Od lat rynek leasingowy w Polsce szybko rośnie (aktywny portfel jest wart już nieco ponad 100 mld zł, roczna sprzedaż sięga 60 mld zł). Związek Polskiego Leasingu oczekuje, że w całym 2017 roku tempo wzrostu wyleasingowanych aktywów wyniesie ok. 16,5 proc. W najbliższych latach rozwój tego rynku powinien wspierać wzrost absorpcji środków Unii Europejskiej z perspektywy finansowej 2014-2020 oraz poprawiająca się sytuacja finansowa przedsiębiorstw.