Mimo wielkich kontrowersji wokół tzw. polisolokat, wynikających z horrendalnych opłat likwidacyjnych, w ostatnich latach Polacy wpłacali do ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych (UFK) po 13 mld zł rocznie. W tym roku patologie rynku ograniczyła ustawa. Zakłady ubezpieczeń liczą, że odmienione i znacznie bardziej przyjazne dla klientów produkty finansowe będą się dalej sprzedawać, poszerzają więc swoją ofertę. Tylko w pierwszej połowie roku na rynku pojawiło się ponad 40 nowych UFK.
Oferta rośnie
Mocny rozrost inwestycyjnej oferty ubezpieczycieli dostrzegli analitycy Analiz Online, którzy podliczyli, że POD koNIEC lipca istniało prawie 2,3 tys. ubezpieczeniowych funduszy. To pokazuje, że chociaż rynek UFK jest pod dużą presją wynikającą ze zmian w prawie, ubezpieczyciele nie rezygnują z walki o klienta. Ale sprzedaż wyraźnie siadła: tylko w I kwartale była o ponad miliard złotych mniejsza niż przed rokiem
– Zmiany regulacyjne mogą powodować niższą sprzedaż, lecz prowadzą też do bardziej świadomego wyboru usługi przez klienta i ograniczą do minimum ryzyko niedopasowania produktu do potrzeb – mówi „Rzeczpospolitej" Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU). Branża dostrzega więc w nich szansę. Prądzyński nie ukrywa, że liczy też na to, że rządowy program budowy kapitału może w długim terminie rozruszać dobrowolne, systematyczne oszczędzanie, a to ma wpływ na rozbudowę oferty UFK.
Trudne otoczenie
Patologie związane z tzw. polisolokatami zostały ukrócone w styczniu. Nowa ustawa nakazała rozkładanie w czasie prowizji pośredników przez co najmniej pięć lat. Ponadto opłata za rezygnację z polisy została ograniczona do 4 proc. Wcześniej zdarzało się, że klient, chcąc wycofać się z polisy, tracił niemal cały wpłacony kapitał.
Zmiany sprawiły, że pośrednicy przestali tak ochoczo sprzedawać tego typu ubezpieczenia. Za ograniczeniem przychodów z polis inwestycyjnych stoją także inne regulacje proklienckie, które wymuszają na zakładach ubezpieczeniowych np. badanie adekwatności produktu (czyli czy jest dla danego klienta odpowiedni).