1. miejsce
Tymon Markowski, „Gazeta Wyborcza” Bydgoszcz
W Bydgoskim Pałacu Młodzieży fotografowałem Taneczne Miraże – coroczną imprezę dla dzieci i młodzieży. To fotogeniczna impreza z przeróżnymi kreacjami. Najbardziej lubię robić zdjęcia za kulisami. Dziewczynki z Zespołu Tanecznego Krasnale z Malborka stały w korytarzu za sceną. W różowych sukienkach i blond lokach wyglądały jak laleczki Barbie, choć może za bardzo się na tym nie znam, bo mam synka, a nie córeczkę. Za chwilę miały wyjść i zatańczyć przed publicznością taniec drewnianych lalek. Instruktorka dawała im ostatnie wskazówki. Sięgnąłem po aparat, bo dziewczynki ściągnęły moją uwagę absolutną unifikacją strojów i identycznym sposobem przygotowania do występu. Na dodatek w rękach trzymały laleczki, jakby mniejsze kopie siebie samych. A jednocześnie była to taka magiczna chwila, kiedy w jednej sekundzie można było zaobserwować cały przekrój reakcji. Jak widać, niektóre dziewczynki słuchają instruktorki, niektóre nie, inne pozują, bo zauważyły fotografa, jeszcze inne są chyba troszkę zmęczone tym wszystkim. To w fotografii wartość dodana, że po zatrzymaniu chwili na zdjęciu można przeanalizować potem na spokojnie szczegóły i zobaczyć wyraz twarzy każdej dziewczynki.
2. miejsce
Tomasz Lazar, freelancer
Fotografowałem największe europejskie Tygodnie Mody w Londynie, Mediolanie i Paryżu na zlecenie amerykańskiego „The New York Magazine” oraz „The Cut Magazine”. To ujęcie zrobiłem podczas przygotowań do pokazu Jacquemus’a w Paryżu. Robiłem zdjęcia w różnych przestrzeniach i sytuacjach. Na backstage, gdzie modelki są przygotowywane (np. wykonuje się make up albo układa włosy). A także First Looki z modelkami ubranymi już w stroje projektantów, a potem na wybiegu. Musiałem mieć całą serię pozwoleń, aby wszędzie się dostać. Był jednak taki moment, że nie mogłem wejść na zaplecze, więc miałem przerwę w zdjęciach. Rozmawiałem ze znajomym i nagle zobaczyłem dwie osoby pchające wielką czerwoną kulę. Postanowiłem pójść za tą kulą i za rogiem wyłonił się duży biały koń przy hangarze, w którym odbywały się pokazy. Obraz był nieprawdopodobnie surrealistyczny, co widać na zdjęciu. Publikował je także „Harper’s Bazaar Polska” z serią 27 innych ujęć z Tygodni Mody.
3. miejsce
Michał Szlaga, freelancer