Dwie twarze wrocławskiej Concordii Design

We Wrocławiu powstało nowoczesne centrum kreatywności i biznesu – Concordia Design - w samym centrum, na wyspie Słodowej. Jego projektantem jest znane w świecie holenderskie biuro MVRDV.

Publikacja: 20.07.2020 19:29

Foto: materiały prasowe/fot. Juliusz Sokołowski

Obiekt zrealizowany we współpracy z wrocławskim biurem architektonicznym Q2Studio łączy tradycję i nowoczesność. Składa się z poddanej renowacji XIX-wiecznej kamienicy i dobudowanej nowej części. Od strony Ostrowa Tumskiego widać zachowaną zachodnią fasadę dawnej kamienicy ze zdobieniami i gzymsami, a od strony Wyspy Słodowej przeszkloną bryłę. Ma więc jakby dwie „twarze”.

- Wyspa Słodowa jest wyjątkowym i fascynującym miejscem we Wrocławiu. Ma złożoną historię, a jednocześnie jest punktem spotkań dla młodych, aktywnych osób i miejscem kulturotwórczym wybiegającym w przyszłość. Naszym celem w przypadku Concordii Design było uwzględnienie tych wyjątkowych cech lokalizacji, ale także wykorzystanie ich, połączenie w nieoczekiwany sposób. Osiągnęliśmy to dzięki budynkowi, który „mówi” do wszystkich – nie ma frontu i tylnej ściany, jest otwarty z każdej strony – wyjaśnia Fokke Moerel, architektka MVRDV.

Wcześniejszą pierwszą realizacją pracowni MVRDV w Polsce był biurowiec Bałtyk w Poznaniu w sąsiedztwie terenów Międzynarodowych Targów Poznańskich. Oba projekty architektonicznie są zupełnie inne, chociaż funkcje mają podobne. Tym bardziej, że obok poznańskiego Bałtyku działa także centrum designu - Concordia Design, wprawdzie w odrębnym historycznym budynku, ale zarazem w zintegrowanej przestrzeni.

We wrocławskiej Concordii Design działać będą start-upy i firmy związane z branżą IT oraz kreatywną. W strefie biurowej znajduje się więc nie tylko HUB dla biznesu, ale też przestrzenie na rezydencje artystyczne, z których lokalni twórcy będą mogli korzystać na preferencyjnych warunkach.

Obiekt będzie również pełnił role centrum eventowego (na parterze i na czwartym piętrze ma sale o tym przeznaczeniu o powierzchni 200 i 300 m.kw.) Concordia będzie też miejscem otwartym dla wydarzeń kulturalnych: festiwali, koncertów, pokazów filmowych, spotkań.

Na piątym, najwyższym piętrze budynku znajduje się otwarty taras na świeżym powietrzu oparty na konstrukcji stalowej pergoli i otoczony szklaną balustradą. Dekoruje go największa w Polsce zielona ściana o powierzchni 360 m kw., do stworzenia której użyto 10 tysięcy roślin. Tak powstała wyjątkowa strefa relaksu, z której roztacza się wspaniały widok na Wyspę i zabytkową część miasta oraz na nowoczesną rzeźbę „Nawa” Oskara Zięty.

Każdy może stąd podziwiać panoramę Wrocławia, bo na tarasie mieści się bar „Słodowa na Dachu”.

Z kolei na parterze działa bar „DOJUTRA”, który jest częścią strefy restauracyjnej, ozdobionej gigantycznym współczesnym freskiem (ponad 500 m kw. na suficie i ścianach), stworzonym przez młodą artystkę Alicję Białą, znaną m.in. z ilustracji wierszy Marcina Świetlickiego; obecnie studentkę The Royal College of Art w Londynie. O barwnym muralu w Concordii Design, artystka mówi. – Chciałam skonfrontować widza z pytaniami, po co się spieszy i biegnie i czy na pewno wie za czym. Teraz rzeczywistość zapewniła tej pracy zupełnie nowy kontekst. Zatrzymano nas i zadawane przez mnie pytania są bardziej aktualne niż kiedykolwiek.

Malowidło jest widoczne doskonale także z zewnątrz przez szklaną ścianę.

 

Obiekt zrealizowany we współpracy z wrocławskim biurem architektonicznym Q2Studio łączy tradycję i nowoczesność. Składa się z poddanej renowacji XIX-wiecznej kamienicy i dobudowanej nowej części. Od strony Ostrowa Tumskiego widać zachowaną zachodnią fasadę dawnej kamienicy ze zdobieniami i gzymsami, a od strony Wyspy Słodowej przeszkloną bryłę. Ma więc jakby dwie „twarze”.

- Wyspa Słodowa jest wyjątkowym i fascynującym miejscem we Wrocławiu. Ma złożoną historię, a jednocześnie jest punktem spotkań dla młodych, aktywnych osób i miejscem kulturotwórczym wybiegającym w przyszłość. Naszym celem w przypadku Concordii Design było uwzględnienie tych wyjątkowych cech lokalizacji, ale także wykorzystanie ich, połączenie w nieoczekiwany sposób. Osiągnęliśmy to dzięki budynkowi, który „mówi” do wszystkich – nie ma frontu i tylnej ściany, jest otwarty z każdej strony – wyjaśnia Fokke Moerel, architektka MVRDV.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
radio
Lech Janerka zaśpiewa w odzyskanej Trójce na 62-lecie programu
Kultura
Zmarł Leszek Długosz
Kultura
Timothée Chalamet wyrównał rekord Johna Travolty sprzed 40 lat
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie podaje datę otwarcia
Kultura
Malarski instynkt Sharon Stone