Jury podkreśliło, że unikalne cechy ich projektów potwierdzają tożsamość miejsca i wzbogacają przyrodnicze i kulturowe otoczenie. I jako przykłady realizacji szczególnie zasługujących na uwagę podało: budynki wielorodzinne we Wrocławiu, zagospodarowania Placu Bohaterów Getta (Zgody) w Krakowie oraz Halę 100-lecia KS Cracovia wraz z Centrum Sportu Niepełnosprawnych przy ulicy Focha w Krakowie.

Na uroczystości wręczenia nagrody 30 listopada w siedzibie SARP-u w Warszawie laureaci mówili, że ten rok jest dla nich podwójnie wyjątkowy, bo świętują właśnie 30-lecie współpracy, przyjaźni i działalności zawodowej. - W naszym zawodzie warto szukać prawdy i piękna – zapewniali.

Krakowscy architekci Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak pracuja razem od 1988 roku. Ukończyli Wydział Architektury oraz Wydział Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej. W latach 1992-1999 pracowali na tym wydziale jako wykładowcy; w latach 2003-2009 prowadzili studio projektowe na Wydziale Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Własną pracownię prowadzą od 1995 roku. Są laureatami kilkudziesięciu konkursów i wielu nagród. Obecnie pracują nad przebudową pałacu i Muzeum XX Czartoryskich w Krakowie, rekonstrukcją zamku Zawiszy Czarnego w Rożnowie, budynkami obserwatorium astronomicznego w Niepołomicach i hotelu w Katowicach przy ul. Chorzowskiej oraz kilkoma zespołami budynków mieszkalnych w Krakowie   

Halę 100-lecia KS Cracovia wraz z Centrum Sportu Niepełnosprawnych  przy ulicy Focha w Krakowie została otwarta w maju tego roku. Betonowo-stalowy budynek o rdzawej elewacji z kortenu i nieregularnej formie przypomina rzeźbę wspaniale wpisaną w zielony krajobraz (zielony taras jest także częścią dachu). Z wnętrza budynku przez elewację zachodnią widoczna jest panorama wzgórza z Kopcem Kościuszki. Z hallu wejściowego roztacza się widok na Błonia. Obiekt tworzą zróżnicowane funkcjonalne płaszczyzny poziome i nachylone, wewnętrzne i zewnętrzne..

W 2003 roku Lewicki i Łatak wygrali konkurs  na wizję zagospodarowania krakowskiego placu Bohaterów Getta (wcześniej Zgody). Zamiast tradycyjnego pomnika stworzyli tam nietypowe miejsce pamięci, projektując przestrzenną kompozycję placu , który w czasie wojny znajdował się w centrum getta.. O tragicznych losach jego mieszkańców symbolicznie przypominają na nim rozstawione puste metalowe krzesła.

Jak mówią sami projektanci: „Postanowiliśmy całym wnętrzem placu opowiedzieć o historii tego miejsca. Pamięć o tych, których już nie ma, wyrażona jest przez nagromadzenie zwykłych przedmiotów. Krzesła, studnia z pompą, kosze na śmieci, wiaty przystanków tramwajowych, stojaki na rowery, nawet znaki drogowe, oprócz codziennych funkcji użytkowych nabrały aspektu symbolicznego. Wybraliśmy spatynowany brąz, skorodowane żeliwo, ocynkowanie, które staje się matowe. Kostkę z szarego sjenitu i zwykły beton. Dzięki uważności miejscowej Rady Dzielnicy pozostał na placu i stał się częścią naszego projektu także przedwojenny dworzec autobusowy „Karpaty”, zrealizowana w latach 1930-31 praca znakomitego żydowskiego architekta, Adolfa Siódmaka.”

Wyjątkową realizacją jest także Flyspot w Morach pod Warszawą – 27-metrowa betonowa wieża o futurystycznym wyglądzie, która kryje tunel aerodynamiczny, czyli symulator swobodnego spadania. To w pierwsza w Polsce konstrukcja, gdzie można doświadczyć niezwykłych wrażeń latania.

Ale projektują także nowoczesne funkcjonalne domy mieszkalne, np. przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu, w którym zadbali, żeby wyróżniał się indywidualnością.

Nagroda za Muzeum II wojny

Podczas piątkowej gali ogłoszono też laureatów XXII edycji konkursu „Polski cement w architekturze” na najlepszą realizację architektoniczną z użyciem technologii żelbetowej, na który zgłoszono 28 obiektów, a 15 uzyskało nominacje do finału

I miejsce zdobyło Muzeum II wojny Światowej w Gdańsku; projekt: Studio Architektoniczne Kwadrat sp. Z O.O. SP. K., Gdynia. W uzasadnieniu jury oceniło, że jest to „Budynek, który zmienił panoramę Gdańska. Jedno z najciekawszych nowych muzeów i jedno z najbardziej wyszukanych technologicznie zastosowań konstrukcji żelbetowych w Polsce. /…/ Ekspresyjne bryły Muzeum przywodzą na myśl świat po tragicznym wstrząsie, lecz zwrócona w stronę historycznej części Gdańska szklana ściana może być odczytywana jako pozytywny symbol otwarcia na odbudowane miasto.”

Stowarzyszenie Producentów Cemenru i SARP przyznały także nagrodę specjalną za  całokształt twórczości z użyciem technologii żelbetowej wybitnemu krakowskiemu architektowi Romualdowi Loeglerowi.

Natomiast medalami SARP „Bene Merentibus”, przyznawanym osobom zasłużonym dla rozwoju architektury polskiej, uhonorowano w tym roku prof. Josepha Rykwerta, architekta Henryka Drzewieckiego i prof. Jacka Purchlę.