Wystawa top-architektury

JEMS Architekci to jedna z najlepszych polskich pracowni architektonicznych.

Publikacja: 07.05.2017 07:30

Foto: materiały prasowe/Juliusz Sokołowski

To twórcy m.in. zespołu budynków biurowych Platinum Business Park oraz gmachu Agory w Warszawie. Siedzibę mają w stolicy, a wystawę swoich projektów prezentują właśnie we Wrocławiu.

Działają od trzech dekad. Pracownię założyli w 1988 roku Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki i Jerzy Szczepanik-Dzikowski oraz Wojciech Zych. Potem do zespołu dołączyli: Marcin Sadowski, Paweł Majkusiak, Andrzej Sidorowicz i Marek Moskal.

„Rzeczywistość traktujemy zarówno jako materię tworzenia jak i ramy naszej działalności. Jej złożoność staramy się odczytywać przez filtr kultury, historii i tradycji, kontekstu miejsca.” – głoszą. W efekcie nie starają się epatować formą, choć proponują rozwiązania nieschematyczne, w których ważny jest człowiek i uniwersalne elementy, takie, jak porządek, tektonika, proporcje, naturalne możliwości materiałów, światło i upływający czas, dbałość o spójność całego projektu.

Na wystawie zatytułowanej „JEMS Architekci. (Re)kolekcje” zobaczyć można przede wszystkim ich najgłośniejsze obiekty, zrealizowane w ostatnich latach, jak np. Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, które zdobyło wiele prestiżowych wyróżnień, m.in. Nagrodę Roku 2015 SARP. To nowoczesne Centrum powstało na dawnym pokopalnianym terenie Katowic, w sąsiedztwie hali widowiskowo-sportowej „Spodek”. JEMS Architekci nie konkurowali z nim, a mimo to stworzyli niezwykłe oryginalny kompleks, wtopiony w krajobraz. Bryłę budynku przecięli spacerowym kanionem wkomponowanym w sztuczne zielone wzgórze z punktem widokowym, tworząc nowe kultowe miejsce spotkań. Forma budynku uwzględnia jedną z ważniejszych osi kompozycyjnych Katowic. A plastycznie uformowany zielony dach budynku wraz z system skarp znakomicie współgra z najbliższym otoczeniem.

W projekcie rewitalizacji Hali Koszyki w Warszawie szukali wyważonego sposobu połączenia zabytkowych secesyjnych elementów z unowocześniona architekturą. Swoją metodę działania nazywają „naturalną krytyczną kontynuacją”, dopuszczającą różne formy rekonstrukcji, czy wręcz pastiszu. Dzięki temu stworzyli w centrum miasta ekskluzywną dobrze zaprojektowaną przestrzeń.

Modernizację i rozbudowę gmachu ASP w Warszawie przy Wybrzeżu Kościuszkowskim przeprowadzili, uwzględniając historyczne otoczenie i krajobrazowe walory Powiśla z widokiem na brzeg rzeki. Nowe skrzydło (trzy kondygnacje naziemne i dwie podziemne) otrzymało nowoczesny, minimalistyczny wygląd, harmonijnie łączący się z elewacją starego budynku z lat 1911-1914.

Wielkim wyzwaniem była także rozbudowa Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu (2013), pierwszej publicznie dostępnej książnicy w Polsce. JEMS Architekci zwyciężyli w konkursie, projektując nowy siedmiokondygnacyjny gmach, który powiększył prawie trzykrotnie powierzchnię biblioteki. Równocześnie utrzymali ciągłość charakterystycznego historycznego układu. Rytmiczna betonowa-szklana elewacja nowej części nie dominuje nad reprezentacyjnym XIX-wiecznym sąsiednim budynkiem, lecz dyskretnie wpisuje w jego kontekst. Biblioteka zyskała więcej miejsca na czytelnie i magazyny.

Ekspozycję w Muzeum Architektury dopełnia pokaz dziesięciu niezrealizowanych projektów, bardzo ważnych dla rozwoju pracowni.

Wystawa czynna do 18 czerwca

To twórcy m.in. zespołu budynków biurowych Platinum Business Park oraz gmachu Agory w Warszawie. Siedzibę mają w stolicy, a wystawę swoich projektów prezentują właśnie we Wrocławiu.

Działają od trzech dekad. Pracownię założyli w 1988 roku Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki i Jerzy Szczepanik-Dzikowski oraz Wojciech Zych. Potem do zespołu dołączyli: Marcin Sadowski, Paweł Majkusiak, Andrzej Sidorowicz i Marek Moskal.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
radio
Lech Janerka zaśpiewa w odzyskanej Trójce na 62-lecie programu
Kultura
Zmarł Leszek Długosz
Kultura
Timothée Chalamet wyrównał rekord Johna Travolty sprzed 40 lat
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie podaje datę otwarcia
Kultura
Malarski instynkt Sharon Stone