Włochy: Odkryto szczątki dziewięciorga neandertalczyków

W jaskini Guattari w San Felice Circeo, położonej na wybrzeżu między Rzymem a Neapolem, znaleziono szczątki dziewięciorga dorosłych neandertalczyków.

Publikacja: 08.05.2021 21:29

W tej samej jaskini 80 lat temu odkryto szczątki dwojga przedstawicieli tego rodzaju Homo.

Ostatnie odkrycie oznacza, że obszar Lacjum był jednym z najbardziej znaczących na świecie obszarów dla człowieka neandertalskiego.

Odnalezione w jaskini Guattari szczątki neandertalczyków pochodzą od dorosłych osobników - ogłosiło dziś włoskie ministerstwo kultury. Odkrycie uważane jest za jedno z najważniejszych "w badaniach naszych starożytnych kuzynów" - brzmi komunikat ministra Dario Franceschini.

Szczątki ośmiorga osobników pochodzą z okresu sprzed  50-68 tys. lat. Jeden jest starszy - może pochodzić sprzed 90-00 tys. lat.

Odkrycia w jaskini Guattari są następstwem nowego cyklu badań rozpoczętych w październiku 2019 r.

Sama jaskinia została przypadkowo odkryta w lutym 1939 r. Odwiedzając to miejsce wkrótce potem, paleontolog Albert Carlo Blanc dokonał oszałamiającego odkrycia - świetnie zachowanej  czaszki neandertalczyka. Później odnaleziono inne elementy szkieletów, w sumie dwóch przedstawicieli gatunku.

W ostatnich wykopaliskach znaleziono również tysiące kości zwierzęcych. Znajdują się tam szczątki dużych ssaków, w tym słonia, nosorożca, jelenia olbrzymiego, niedźwiedzia jaskiniowego, dzikich koni i turów - wymarłego bydła.