Ekologia decyduje o sytuacji na rynku

Przy produkcji plastikowych opakowań coraz większe znaczenie będą odgrywać surowce z recyklingu, biodegradowalne oraz nadające się do kompostowania.

Publikacja: 16.12.2020 09:30

Ekologia decyduje o sytuacji na rynku

Foto: Pixabay

Branża przetwórstwa tworzyw sztucznych w Polsce od wielu lat znajduje się w trendzie wzrostowym. W jej ramach szczególnie dynamicznie rozwija się produkcja opakowań. W ubiegłym roku jedna trzecia ogółem zużytego w zakładach przetwórczych plastiku została przeznaczona na produkcję opakowań. Ten rok może być podobny. Konsumenci coraz bardziej doceniają zwłaszcza opakowania do żywności, które w obliczu rozprzestrzeniającej się pandemii są uważane jako szczególnie bezpieczne i wygodne.

Kluczowe środowisko

Według Grzegorza Tajaka, prezesa Ergu, decydujący wpływ na trendy w europejskiej branży opakowań z plastiku mają unijne regulacje. Wymuszają one m.in. wzrost inwestycji i stosowania w produkcji surowców z recyklingu, biodegradowalnych i kompostowalnych. Przy projektowaniu coraz większy nacisk kładzie się na wytwarzanie opakowań o jednorodnej strukturze chemicznej, gdyż takie łatwiej jest później powtórnie przetwarzać i tym samym realizować zasady gospodarki o obiegu zamkniętym. Ponadto z każdym rokiem rośnie presja na zastępowanie surowców ropopochodnych surowcami pochodzenia roślinnego. Tajak zwraca też uwagę na postępującą redukcję grubości folii przy jednoczesnym zachowaniu ich własności mechanicznych i chemicznych mających na celu ograniczenie ilości wprowadzanych na rynek opakowań.

Według Artura R. Skoniecznego, dyrektora handlowego grupy Plast-Box, czynnikami kształtującymi rozwój światowego rynku opakowań z tworzyw są ekologia, digitalizacja i transparentność. – Opakowania ekologiczne jeszcze kilkanaście lat temu stanowiły niewielką część całego rynku opakowań. Teraz kwestie dotyczące ochrony środowiska stały się jednym z kluczowych tematów w publicznej debacie, a udział opakowań ekologicznych w światowej sprzedaży permanentnie wzrasta – uważa Skonieczny. Jego zdaniem klienci oczekują od producentów opakowań jak najmniej przetworzonych i łatwych do recyklingu. Starają się też dbać o naturę, rozumianą również jako walkę z marnowaniem żywności przez produkcję i sprzedaż tzw. opakowań barierowych.

Zmiana modelu życia

– Polski rynek opakowań jest rynkiem innowacyjnym, nadającym również kierunki rozwoju branży w skali europejskiej. Na naszym rodzimym rynku szczególnym powodzeniem cieszą się rozwiązania ekologiczne, które w ograniczonym zakresie wpływają na wzrost kosztów opakowań – mówi Tajak. Kierowany przez niego Erg stosunkowo niedawno opracował i wdrożył innowację produktową dla folii przeznaczonej do laminowania z papierem. W tym przypadku folia w strukturze worka papierowego pełni funkcję warstwy barierowej dla pary wodnej i tłuszczu. W efekcie znajdują one zastosowanie przy pakowaniu produktów sypkich w przemyśle spożywczym i budowlanym. Co ważne zastosowane surowce i technologia pozwoliły o 25 proc. zredukować grubość folii w stosunku do powszechnie stosowanej na rynku.

Skonieczny zauważa, że Polacy w swoich wyborach coraz bardziej upodabniają się do konsumentów z Zachodu. – Zmienia się model życia polskiego społeczeństwa. Zamiast jeszcze niedawno popularnych opakowań o dużych pojemnościach coraz częściej dominujące stają się opakowania wielkością dopasowane do potrzeb małych rodzin, osób starzejących się czy prowadzących gospodarstwo domowe samodzielnie – twierdzi Skonieczny. Zauważa, że na krajowym rynku przybywa towarów, które sprzedaje się w mniejszych opakowaniach, łatwych do przechowania, zachowujących przydatność produktu do spożycia.

Nowe technologie

Aby sprostać nowym trendom, producenci opakowań muszą wykazywać się coraz większą kreatywnością, dbałością o środowisko, wprowadzaniem nowych rozwiązań i innowacji. – Analizując potrzeby naszych klientów, zidentyfikowaliśmy interesującą niszę rynkową, gdzie mogą znaleźć zastosowanie produkty biodegradowalne i kompostowane. Należy jednak pamiętać, że w aktualnym systemie kolekcji i segregacji odpadów komunalnych nie ma odrębnej kategorii, takiej jak odpad biodegradowalny lub kompostowalny – twierdzi prezes Ergu. Z tego powodu z dużym wyczuciem i odpowiedzialnością należy wprowadzać na rynek tę kategorię produktów.

Dla Plast-Boksu kluczowy jest rozwój przyjaznych dla środowiska opakowań wykorzystujących ekologiczne materiały i energooszczędne technologie. – Systematyczne zwiększamy udział plastiku z recyklingu w produkowanych opakowaniach i skalę wykorzystania surowców z odzysku. Angażujemy się w proces odchodzenia od składowania odpadów – zawracamy własne odpady poprodukcyjne, w tym celu zakupiliśmy maszynę do regranulacji przemiałów powstałych w procesie produkcyjnym – mówi Skonieczny.

Dodaje, że grupa Plast-Box intensyfikuje również działania mające na celu zmniejszenie ilości plastiku w opakowaniach. Ponadto dzięki zintegrowanemu zarządzaniu energią i ochroną środowiska monitoruje w sposób ciągły swoją wydajność energetyczną i poziom ochrony środowiska, tak aby wykrywać słabe punkty i unikać niepotrzebnego zużycia energii.

Branża przetwórstwa tworzyw sztucznych w Polsce od wielu lat znajduje się w trendzie wzrostowym. W jej ramach szczególnie dynamicznie rozwija się produkcja opakowań. W ubiegłym roku jedna trzecia ogółem zużytego w zakładach przetwórczych plastiku została przeznaczona na produkcję opakowań. Ten rok może być podobny. Konsumenci coraz bardziej doceniają zwłaszcza opakowania do żywności, które w obliczu rozprzestrzeniającej się pandemii są uważane jako szczególnie bezpieczne i wygodne.

Pozostało 89% artykułu
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu
Analizy Rzeczpospolitej
Biznes będzie coraz mocniej skręcał w zieloną stronę
Materiał partnera
Firmy chcą być zrównoważone
Materiał partnera
Coca-Cola HBC uznana za najbardziej zrównoważoną firmę napojową na świecie
Analizy Rzeczpospolitej
Świat zanurzony w chmurze