Konsumenci chcą nowych kategorii

Popyt na elektronikę zmienia się. O ile największy udział w wydatkach ma wciąż IT czy AGD, o tyle o tempie wzrostu przesądzają rozwiązania nowe, głównie mobilne.

Publikacja: 06.06.2017 20:43

Foto: 123RF

W ostatnich latach struktura sprzedaży zmienia się nieznacznie, jednak kierunek jest wyraźny. Spada udział szerokiego segmentu elektroniki konsumenckiej, do którego wchodzą telewizory, odtwarzacze muzyczne czy akcesoria. Spadł też udział sprzętu IT, choć zdaniem branży to raczej chwilowe spowolnienie.

Kuchnia na fali

Zyskują tradycyjne kategorie jak AGD, ale najszybciej rośnie za to znaczenie szeroko rozumianego sprzętu telekomunikacyjnego – nie tylko smartfonów, ale też i routerów itd. Motywem przewodnim jest hasło: technologie mobilne.

– Komfort użytkowania jest sprawą kluczową. Wiąże się z tym również postępujący proces miniaturyzacji oraz łączenia funkcji wielu urządzeń w jednym. Jest to widoczne szczególnie w segmencie smartfonów, które zastąpiły takie urządzenia, jak aparaty fotograficzne czy nawigacje GPS – mówi Bartosz Piotrowski, dyrektor działu rozwoju sieci Neonet.

– Cykl życia produktów znacznie się skrócił – po nowy sprzęt sięgamy ze względu na bardziej zaawansowane funkcjonalności czy nowoczesny wygląd, pomimo że dotychczasowe urządzenie nadal jest sprawne – mówi Marcin Rosatki, prezes Media Saturn Holding. – Czego przede wszystkim oczekują klienci? Rozsądnej ceny oraz dobrej jakości. Kolejnym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie danego modelu jest marka – są marki pierwszego wyboru i te, które zna bardziej świadomy klient – dodaje.

Na szeroki rynek weszły kategorie dotąd uważane za niszowe, jak choćby drony, Marcin Rosati podaje też przykład elektroniki sportowej, np. kamery akcji, pulsometry, zegarki GPS.

Według badania Gfk do końca lutego ta kategoria znalazła się w gronie rosnących najszybciej, jej sprzedaż była o 15,5 proc. wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Aż 44 proc. wzrosła w przypadku wearables czy akcesoriów w rodzaju smart zegarków, pulsometrów itp.

Wirtualny świat

Media Saturn Holding podaje, że mocno rozwija się cały segment sprzętu dla graczy, a w ślad za nim idzie wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, jak okulary VR, kamery 360? .

– AGD jest jedną z największych kategorii, jeśli chodzi o wydatki na sprzęt elektroniczny. Większy udział ma już tylko elektronika konsumencka czy sprzęt IT – mówi Tomasz Siedlecki, szef marketingu RTV Euro AGD. – 2017 r. pod względem technologii przyniesie wiele ciekawostek i nowości, które na pewno zainteresują kupujących. Wystarczy wymienić produkty dotyczące wirtualnej czy rozszerzonej rzeczywistości, inteligentne rozwiązania dla domu czy technologie na rzecz zdrowia.

Sieci wierzą też w potencjał telewizorów, których rocznie sprzedaje się niemal 3 mln sztuk. – Spodziewamy się znaczących zwyżek sprzedaży w segmencie o przekątnej powyżej 50 cali, zwłaszcza że bardzo intensywnie rozwija się technologia Ultra HD oraz OLED przy jednoczesnym obniżeniu cen tych urządzeń – mówi Marcin Filipowicz, wiceprezes zarządu TERG, właściciela sieci Media Expert. – Telewizor nie jest już tylko sprzętem do oglądania telewizji. Dzięki bogactwu dostępnych aplikacji smart oraz wbudowanej technologii UHD stał się dziś centrum domowej rozrywki, który wykorzystujemy do przeglądania internetu, oglądania YouTube, wysyłania e-maili, prowadzenia wideorozmów.

– W ostatnim okresie obserwujemy stabilny wzrost wartości rynku AGD, RTV i sprzętu elektronicznego. Niektóre kategorie produktowe tracą uznanie kosztem innych. Stale rośnie sprzedaż urządzeń do zabudowy, a także chłodziarek z systemem No Frost i telewizorów Smart TV. Coraz więcej sprzedaje się również głośników przenośnych – mówi Ewa Tomaszek, rozwijająca sieć Max Elektro. – Spada z kolei popyt na aparaty fotograficzne, chłodziarki wolno stojące i te bez systemu No Frost. Ważnym elementem w strategii marketingowej jest również pewna sezonowość. Oznacza to, że w tzw. okresie komunijnym zdecydowanie wzrasta sprzedaż elektronicznych deskorolek, a w lecie – wentylatorów.

Z rynkiem mobilnym powiązane są też akcesoria, jak ładowarki, kable, głośniki i powerbanki. Z taką ofertą do Polski wchodzi chińska firma Tronsmart, za sprawą spółki JBTS, która jest jej jedynym oficjalnym dystrybutorem na terenie naszego kraju. Wcześniej JBTS wprowadziła już na rynek zaawansowane kamerki Xiaoyi, produkowane przez spółkę z grupy Xiaomi.

W ostatnich latach struktura sprzedaży zmienia się nieznacznie, jednak kierunek jest wyraźny. Spada udział szerokiego segmentu elektroniki konsumenckiej, do którego wchodzą telewizory, odtwarzacze muzyczne czy akcesoria. Spadł też udział sprzętu IT, choć zdaniem branży to raczej chwilowe spowolnienie.

Kuchnia na fali

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu