fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Akcyza

Akcyza obejmie także e-papierosy

W ostatnich latach co piąty rządowy projekt ustawy był przyjmowany bez konsultacji. Tak jak najnowsza podwyżka akcyzy.

W nocy z wtorku na środę w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy podwyższającej akcyzę na wyroby tytoniowe i alkoholowe o 10 proc. Rada Ministrów przyjęła go w tzw. trybie odrębnym, bez konsultacji z zainteresowanymi podmiotami. Wywołało to oburzenie organizacji gospodarczych, szczególnie z branży tytoniowej i alkoholowej. Wskazywano, że podwyżki były większe niż zapowiedziane wcześniej w wieloletnim planie finansowym państwa na lata 2019–2020.

Niestety, takich przypadków było w ostatnich latach więcej. Jak policzyło Obywatelskie Forum Legislacji działające przy Fundacji Batorego, w trzecim roku ubiegłej kadencji tryb odrębny zastosowano przy tworzeniu 34 projektów ustaw, tj. 19,3 proc. wszystkich 176 rządowych projektów ustaw. W czwartym roku było tak przy pracach nad 25 projektami, co stanowiło 17,1 proc. wszystkich 146 rządowych projektów ustaw.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że wiele takich projektów było ujawnianych opinii publicznej, dopiero gdy zostały zgłoszone do Sejmu, i nazywają je „projektami skrywanymi". Te ustawy stanowią niezbity dowód na ignorowanie podstawowych standardów transparentności procesu stanowienia prawa – czytamy w raporcie.

Czytaj także:

Czy taki tryb prac nad projektami – w tym nad tym najnowszym, akcyzowym – można uznać za niezgodny z konstytucją, co by przesądzało o ich wyrzuceniu do kosza? Pytani przez „Rzeczpospolitą" eksperci zwracają uwagę, że chociaż nie ma to nic wspólnego ze sztuką legislacyjną, to sprawa nie jest taka prosta.

– Z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego wynika, że wspólnym dobrem jest bezpieczeństwo prawne, ale też równowaga budżetowa – zauważa proc. Marcin Wiszowaty, konstytucjonalista z Uniwersytetu Gdańskiego. Dodaje, że rządzący powinni w miarę możliwości godzić te dwie zasady.

Z kolei dr Ryszard Balicki z Uniwersytetu Wrocławskiego zwraca uwagę, że tryb odrębny w pracach nad rządowymi projektami jest dopuszczalny, ale powinien być raczej wyjątkiem niż regułą. – Tym bardziej przy ustawach, które mają daleko idące reperkusje społeczne – zaznacza. Przyznaje jednak, że choć zdarzały się przypadki zakwestionowania konstytucyjności ustaw ze względu na błędy w procesie legislacyjnym, to nie zawsze TK uznawał to za istotne.

Jak się dowiedziała „Rzeczpospolita", podwyżki akcyzy od 1 stycznia mają być nawet szersze, niż to przewidziano w rządowym projekcie. Podatek ten ma objąć już od 1 stycznia także płyn do e-papierosów w wysokości 55 gr za 1 ml. Dotąd planowano obciążenie ich akcyzą od 1 lipca 2020 r. Rozszerzenie podwyżek ma nastąpić w drodze poprawki poselskiej.

Etap legislacyjny: prace w komisji sejmowej

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA