Skala nieprawidłowości w obrocie wyrobami akcyzowymi stanowi od lat jeden z obszarów szczególnej troski organów podatkowych. Z drugiej jednak strony, wielu przedsiębiorców musi dostosowywać swoje działania do stale zmieniających się przepisów. Ostatnia nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym, która weszła w życie 1 stycznia 2016 roku, miała w znacznym stopniu ograniczyć unikanie opodatkowania występujące głównie w związku ze zmianą przeznaczenia wyrobów akcyzowych, w przypadku gdy pierwotnie były one objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów innych niż napędowe lub opałowe.
Preferencja dla wyrobów energetycznych
Znowelizowane przepisy ustawy o podatku akcyzowym w art. 89 ust. 2 stanowią, że stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi zero zł, jeżeli wyroby te są:
1) w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
2) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
3) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;