Wśród wielu zmian wprowadzonych uchwaloną 24 lipca br. nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym część dotyczy zasad obrotu wyrobami opodatkowanymi zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów innych niż opałowe (lub jako dodatki lub domieszki do tych paliw) albo do napędu silników spalinowych (lub jako dodatki lub domieszki do tych paliw). Wśród zmian przewidzianych w nowelizacji są zarówno uproszczenia dotychczasowych zasad obrotu tymi wyrobami, jak i regulacje znacznie utrudniające stosowanie w praktyce zerowej stawki akcyzy w odniesieniu do części wyrobów energetycznych.
Zniesienie niepotrzebnych wymogów
Celem, jaki przyświeca wprowadzanej nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, jest ułatwienie obrotu wyrobami akcyzowymi oraz zmniejszenie obowiązków formalnych ciążących obecnie na podmiotach uczestniczących w tym obrocie. W nowelizacji zostały przewidziane także rozwiązania, które mogą pozwolić na ograniczenie obowiązków formalnych związanych z obrotem wyrobami objętymi zerową stawką. Do takich zmian należy przede wszystkim zniesienie obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego w odniesieniu do tych wyrobów.
Zmiana ta ma charter porządkujący i wyjaśniający. Obecnie organy podatkowe często bowiem wymagają, aby zabezpieczenie akcyzowe w stosunku do wyrobów objętych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie było obliczane według maksymalnej stawki akcyzy przewidzianej dla danego wyrobu (np. 1822 zł/1000 l). W praktyce oznacza to, że podmioty zajmujące się produkcją tych wyrobów oraz niektóre podmioty uczestniczące w obrocie tymi wyrobami są zobowiązane do składania zabezpieczenia akcyzowego, co niejednokrotnie łączy się ze znacznym zaangażowaniem czasowym i finansowym po stronie tych podmiotów, mimo że w odniesieniu do tych wyrobów zasadniczo nie powstaje obowiązek efektywnej zapłaty podatku, a ryzyko powstania ewentualnych nadużyć w tym zakresie jest raczej znikome. W nowej regulacji wprost wskazano, że obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego nie dotyczy wyrobów objętych zerową stawką akcyzy, co powinno znacznie ułatwić obrót tymi wyrobami.
Ostateczny zakres korzyści wynikających z wprowadzanej regulacji może jednak w znacznej mierze zależeć od rozporządzeń wykonawczych do znowelizowanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Wstępne projekty rozporządzeń wykonawczych, opublikowane na stronie Rządowego Centrum Legislacji w maju tego roku, mogą budzić pewne wątpliwości co do możliwości i zasad stosowania wprowadzanego rozwiązania w odniesieniu do niektórych kategorii wyrobów akcyzowych. Dlatego warto poczekać z ostateczną oceną wprowadzanych regulacji do momentu opracowania ostatecznego brzmienia aktów wykonawczych do znowelizowanych przepisów.
Opodatkowanie ubytków
Dodatkowo w nowelizacji ustawodawca również wprost wskazał, że wszelkie straty wyrobów objętych zerową stawką akcyzy (wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy), które powstały podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy lub przemieszczania tych wyrobów na podstawie dokumentu dostawy, co do zasady stanowią ubytki wyrobów akcyzowych i jako takie powinny podlegać efektywnemu opodatkowaniu akcyzą według stawki 1822 zł/1000 l albo 2047 zł/1000 kg (w zależności od gęstości danego wyrobu w temperaturze 15o C).