Tematem kolejnego artykułu z cyklu omawiającego zmiany w podatku akcyzowym, które wejdą w życie w przyszłym roku, są nowe zasady opodatkowania akcyzą obrotu suszem tytoniowym. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego będą bowiem zmuszeni w nadchodzącym roku zmierzyć się z rewolucyjnymi zmianami w przepisach akcyzowych i z nowymi, licznymi restrykcjami. Biorąc pod uwagę ilość i charakter nadchodzących zmian, warto już teraz się z nimi zapoznać, by od 1 stycznia 2016 r. móc implementować w swojej działalności rozwiązania pozwalające na szybkie i sprawne dostosowanie do nowych regulacji prawnych.
Przyczyny wprowadzanych zmian
Podpisana przez prezydenta 27 sierpnia 2015 r. nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym (w chwili oddawania do druku tego numeru tygodnika ustawa czekała na opublikowanie w Dzienniku Ustaw) przewiduje duże zmiany dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego. Odbiegają one jednak od ogólnego celu nowelizacji, którym było uproszczenie przepisów akcyzowych oraz ograniczenie obowiązków administracyjnych podatników. Obrót suszem tytoniowym zostanie objęty zdecydowanie większym nadzorem państwa, na podatników zaś zostaną nałożone dodatkowe obowiązki. Ministerstwo Finansów tłumaczy wprowadzenie zmian koniecznością przeciwdziałania działalności przestępczej związanej z obrotem suszem tytoniowym. Jak szacuje resort finansów, na podstawie kontroli przeprowadzonych przez Służbę Celną w 2013 i 2014 roku ujawnione nieprawidłowości w zakresie działalności pośredniczących podmiotów tytoniowych mogły uszczuplić budżet państwa nawet o kilkaset milionów złotych.
Ze względu na skalę nieprawidłowości oraz wielkość uszczupleń budżetowych Ministerstwo Finansów zdecydowało się wprowadzić duże zmiany w zakresie obrotu suszem tytoniowym, obejmując ten wyrób ścisłą kontrolą.
Jak brzmi definicja
Obecnie, aby zostać pośredniczącym podmiotem tytoniowym (dalej również: PPT), wystarczy pisemnie powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze prowadzenia działalności w tym zakresie. W nowelizacji resort zdecydował się bardziej szczegółowo zdefiniować pojęcie pośredniczącego podmiotu tytoniowego. Nowa definicja wymienia enumeratywnie podmioty, które mogą działać na polskim rynku w charakterze PPT. Podmioty te można podzielić na trzy grupy:
- podmioty posiadające miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju,