Równocześnie warto zaznaczyć, że przed stosowaniem wspomnianego zwolnienia niezbędne wydaje się ustalenie, czy dane zużycie energii elektrycznej kwalifikuje się do zużyć w ramach procesów objętych zwolnieniem z opodatkowania, a jeśli tak, to w jakim zakresie zużycie to następuje w procesie produkcji. O ile bowiem nie budzi wątpliwości, jaka działalność mieści się w zakresie procesów mineralogicznych, gdyż zarówno unijny, jak i polski prawodawca jasno wskazał, że chodzi o procesy sklasyfikowane w nomenklaturze scalonej NACE pod kodem DI 26 produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych (zasadniczo odpowiada działalności z działu 23 PKD (2007)), o tyle w odniesieniu do pozostałych procesów: metalurgicznego, elektrolitycznego czy redukcji chemicznej, znacznie trudniej ustalić, jakie czynności lub procesy mieszczą się w zakresie objętym zwolnieniem.
Jednocześnie organy podatkowe mogą próbować ograniczać zakres zwolnienia, twierdząc np., że nie będzie nim mogła zostać objęta np. energia zużywana przez podatników m.in. na potrzeby oświetlenia budynków administracyjnych, budynków produkcyjnych czy zakładowych parkingów.
Warunkiem stosowania omawianej preferencji będzie także comiesięczne przekazywanie przez podatników stosownych oświadczeń o ilości wykorzystanej energii i sposobie jej wykorzystania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Doświadczenie ze stosowania innych preferencji w opodatkowaniu akcyzą uczy, że wszelkie tego typu obowiązki dokumentacyjne, których spełnienie warunkuje możliwość stosowania zwolnienia, powinny być skrupulatnie przestrzegane przez podatników, gdyż nawet drobne uchybienia w tym zakresie mogą skutkować utratą zwolnienia z opodatkowania.
Ewentualne stosowanie wskazanej preferencji powinno zostać poprzedzone szczegółową analizą kosztów, w tym także administracyjnych, jej stosowania w kontekście możliwych do uzyskania oszczędności podatkowych. Niewykluczone, że skorzystanie ze zwolnienia może wymagać np. zainstalowania dodatkowych układów pomiarowych pozwalających na dokładne ustalenie ilości energii elektrycznej zużywanej na cele zwolnione.
Częściowy zwrot
Kolejną wprowadzaną preferencją jest zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystywanej przez zakład energochłonny >patrz ramka wykonujący jeden z określonych w ustawie o podatku akcyzowym rodzajów działalności gospodarczej.
Do ustalenia wysokości przysługującego zwrotu będzie służyć zapisany w ustawie wzór, według którego wysokość kwoty zwrotu zapłaconej akcyzy będzie zależeć od wysokości wskaźnika energochłonności. Kwota zwrotu będzie rosła wraz ze wzrostem tego wskaźnika.