W piątek Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną jednego z wiodących producentów piwa, który spierał się ze skarbówką o banderole na cydrze.
W sprawie chodziło o darmowy cydr serwowany na dwóch dużych festiwalach muzycznych organizowanych co roku latem w Polsce. We wniosku o interpretację firma wyjaśniła, że zamierza wprowadzać na rynek nowy rodzaj wyrobu akcyzowego, tj. cydr wyprodukowany poza terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do jednego ze swoich składów podatkowych.
Cydr będzie nabywany w opakowaniach o różnych pojemnościach. Spółka podkreśliła, że ten w puszkach 0,15 l będzie nabywany wewnątrzwspólnotowo nieodpłatnie wyłącznie w celu bezpłatnego serwowania na imprezach. Ten produkt w ogóle nie zostanie wprowadzony do sprzedaży.
Z wniosku wynikało, że spółka za pośrednictwem agencji: artystycznej, marketingowej lub eventowej, chce cydr w najmniejszych opakowaniach rozdawać bezpłatnie wśród publiczności dwóch dużych cyklicznych festiwali muzyki i sztuki – wyłącznie w celu reklamy i degustacji. Spółka podkreśliła, że na tych imprezach występuje jako sponsor i wystawca, więc zamierza wydać i przekazać do rozdania nieodpłatnie cydr. W momencie rozdania go do spożycia nastąpi również zapoznanie publiczności, uczestników z ofertą.
Rozdawane opakowania będą miały niską wartość jednostkową i pod względem ich całkowitej wartości i liczby będą odpowiadać charakterowi imprezy, liczbie zgromadzonej publiczności i wielkości udziału wystawcy. Spółka uważała, że wydawanych publiczności puszek z cydrem nie musi oklejać znakami akcyzy, tzw. banderolami. Przepisy przewidują zwolnienie z oznaczania akcyzą wyrobów, które są przeznaczone na cele marketingowe w czasie imprez (wystaw, targów, salonów i o podobnym charakterze).