Zagadnieniem powodującym spore wątpliwości praktyczne w odniesieniu do podatku akcyzowego jest kwestia wynajmu samochodów osobowych z zagranicy. Wraz z wydaniem w grudniu 2017 r. dwóch skrajnie niekorzystnych w tym zakresie interpretacji indywidualnych, temat wzbudził zainteresowanie prasy i samych podatników.
Pisaliśmy o tym: Wynajem samochodu za granicą a podatek akcyzowy - wyrok WSA
Do grudnia 2017 r. zgodnie z nielicznymi interpretacjami podatkowymi można było w miarę bezpiecznie uznać, że wynajem samochodów osobowych z zagranicy nie powinien podlegać podatkowi akcyzowemu. W ostatnim czasie fiskus zaczął jednak możliwie szeroko interpretować definicje ustawowe, przytaczając coraz więcej argumentów za tym by wynajęcie samochodu osobowego z zagranicy, a następnie użycie go na terytorium kraju powodowało konieczność odprowadzenia akcyzy. Co więcej, w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach pojawiły się rozbieżności co do tego, która czynność w przypadku wynajmu samochodu powoduje obowiązek zapłaty akcyzy.
Jakby tego było mało, pojedyncze orzeczenia sądów administracyjnych zaprzeczają stanowisku fiskusa. Temat stwarza też po stronie podatników wiele praktycznych wątpliwości. Przedsiębiorcy zastanawiają się przede wszystkim, czy akcyzę zapłacić powinni również wtedy, gdy z wynajętego samochodu korzystają kilka dni, jaką wartość samochodu powinni przyjąć za podstawę opodatkowania, do jakiego urzędu zapłacić akcyzę i wreszcie, czy istnieje możliwość uzyskania zwrotu zapłaconego podatku.
Należy pamiętać, że samochody osobowe są szczególnymi rodzajami towarów na gruncie przepisów akcyzowych, gdyż każde z państw UE ma prawo samodzielnie zdecydować, czy i w jakim zakresie objąć je akcyzą. W ustawie o podatku akcyzowym wśród czynności powodujących obowiązek zapłaty akcyzy wskazano takie czynności jak: import, nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz pierwszą sprzedaż samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju. Stawka akcyzy na samochody osobowe zależna jest natomiast od pojemności ich silników. Przy pojemności silników do 2000 cm3 podatek wynosi 3,1 proc. podstawy opodatkowania, przy większej pojemności wzrasta do 18,6 proc.