Ustawa z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych (dalej: ustawa z 27 października 2017 r.) wprowadza dość istotne ułatwienia dla przedsiębiorców obracających suszem tytoniowym.
Ułatwienia w obrocie suszem tytoniowym
Nie można nie zauważyć, że sam ustawodawca przyznaje się, iż wprowadzane wcześniej zmiany uszczelniające zasady rozliczania akcyzy od suszu tytoniowego znacznie wydrenowały branżę. Chodzi przede wszystkim o ustawę 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r. poz. 1479 ze zm.), która m.in. wprowadziła obowiązek składania zabezpieczeń akcyzowych przez pośredniczące podmioty tytoniowe. W projekcie ustawy z 27 października 2017 r. (druk sejmowy nr 1865) wskazano, że „Na początku obowiązywania instytucji pośredniczącego podmiotu tytoniowego zarejestrowanych było 51 takich podmiotów, obecnie jest ich 15. Liczba pośredniczących podmiotów tytoniowych, zważywszy na wielkość produkcji tytoniu wcześniej i obecnie, wydaje się być więc adekwatna do możliwości tych podmiotów w zakresie skupu tytoniu, w sposób bezpieczny dla producentów tego tytoniu, jak również dla budżetu państwa".
W wyniku wejścia w życie ustawy z 27 października 2017 r.:
- Opodatkowaniem została objęta sprzedaż suszu tytoniowego połączona z dostawą wewnątrzwspólnotową lub eksportem dokonywana samodzielnie przez rolnika, chyba że wykaże on, iż doszło do przemieszczenia transgranicznego (WDT lub eksportu towarów) niebędącego sprzedażą oraz czynnością podlegającą opodatkowaniu akcyzą zgodnie z art. 9b ustawy o podatku akcyzowym. Zapłacona akcyza, podobnie jak w przypadku innych dostarczonych wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowanych wyrobów akcyzowych, podlega zwrotowi na zasadach określonych w przepisach z zakresu podatku akcyzowego (art. 82 ustawy o podatku akcyzowym).
- Osoba trzecia może złożyć zabezpieczenie akcyzowe zamiast pośredniczącego podmiotu tytoniowego lub podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego.