fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Adwokaci

Adwokat się zareklamuje, ale bez porównań - zmiana kodeksu etyki

Fotorzepa, Marian Zubrzycki
Palestra chce jeszcze w tym roku zreformować swój kodeks etyki. Szykuje się poszerzenie granic dopuszczalnego informowania o usługach.

Komisja Etyki przy Naczelnej Radzie Adwokackiej chce jeszcze w tym roku uchwalić nowe zasady etyki zawodowej. Zmiany mają dotyczyć m.in. zakresu autopromocji adwokata, podejmowania innych zajęć zawodowych, a także zachowania w razie konfliktu z prawem.

Jak się dowiedziała „Rzeczpospolita", komisja rozważy propozycję dopuszczenia zasiadania w zarządach spółek prawa handlowego. Ma być jednak utrzymana wyraźna granica angażowania się adwokata w biznes. Będzie szczególnie istotna po doświadczeniach z udziałem warszawskich adwokatów w spekulacjach roszczeniami do reprywatyzowanych gruntów.

Szyldy i wyszukiwarki

Są też propozycje, aby nałożyć na adwokata obowiązek informowania władz samorządu o postawieniu mu zarzutów prokuratorskich skutkujących wszczęciem postępowania karnego. Na potrzebę takiego uregulowania wskazywano np. przy okazji łódzkiej sprawy fałszywych zwolnień dla adwokatów. Zmiana zasad etycznych może być jednak przydatna adwokatom nie tylko w sytuacjach aferalnych, ale też w codziennej pracy. Wskazują np. na zbyt sztywne i niedostosowane do realiów rynkowych zasady informowania o działalności swojej kancelarii.

– W rezultacie niektórzy tych zakazów przestrzegają, a inni nie. Należałoby bardziej dopuścić reklamę swojej kancelarii, choć oczywiście z zakazem porównywania z innymi prawnikami – uważa Jowita Grochowska, adwokat z Białegostoku. Jej zdaniem nowe zasady powinny ustalić np. dopuszczalną wielkość szyldów kancelarii oraz zakazać pozycjonowania stron internetowych kancelarii w wyszukiwarkach.

Ubiegłoroczny zjazd adwokatów zobowiązał też władze do opracowania zmian w postępowaniu dyscyplinarnym. Mają dotyczyć np. „reguł efektywnego przeprowadzania czynności procesowych". Niewykluczone jest wydłużenie terminu przedawnienia deliktów dyscyplinarnych.

Radcowie po reformie

Zmieniające się realia rynku prawniczego mogą także zmienić zasady etyki radców prawnych. Wprawdzie ich nowy kodeks etyczny obowiązuje dopiero od półtora roku (wprowadzono go 1 lipca 2015 r.), ale już są głosy, by go zreformować. Ryszard Ostrowski, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych, przyznaje, że są postulaty, by umożliwić wykonywanie zawodu w formie spółek kapitałowych.

– To jednak moim zdaniem jest jeszcze przedwczesne – przyznaje Ostrowski. I zaznacza, że dotychczas nie było wielu krytycznych uwag o kodeksie.

– Uregulowaliśmy np. wyraźne zasady informowania o swojej działalności, także w mediach – przypomina wiceprezes KRRP. Przypomina on, że w ten sposób można przedstawiać np. swój dorobek naukowy, pozycje w rankingach prawniczych zaaprobowanych przez władze samorządu, ale nie można porównywać jakości swojej pracy z pracą innych osób.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.rochowicz@rp.pl

Opinia

prof. Jacek Giezek, adwokat, przewodniczący Komisji Etyki Naczelnej Rady Adwokackiej

Postulaty w sprawie nowelizacji zbioru zasad etyki adwokackiej zgłaszano w środowisku palestry od dawna. Nasze plany nie są zatem doraźną reakcją na opisywane w mediach problemy adwokatury oraz niektórych jej członków, lecz wynikiem prowadzonej już wcześniej debaty. Rozważamy m.in. znowelizowanie sposobu budowania wizerunku adwokata w przestrzeni publicznej, potocznie zwanego reklamą. Adwokaci powinni mieć możliwość szerszego niż obecnie oraz wykorzystującego współczesne formy komunikacji informowania o swojej działalności, co nie może jednak oznaczać nieuczciwego oraz nielojalnego wobec innych adwokatów pozyskiwania klientów.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA