Zmiany w kompetencjach resortów dot. rewitalizacji, imprez masowych i cmentarzy

31 sierpnia wprowadzono zmiany w kompetencjach resortów dotyczących m.in. rewitalizacji, imprez masowych i cmentarzy.

Publikacja: 06.09.2016 06:40

Zmiany w kompetencjach resortów dot. rewitalizacji, imprez masowych i cmentarzy

Foto: 123RF

Minister rozwoju został upoważniony do określenia kryteriów umożliwiających finansowanie gminnych programów rewitalizacji z budżetu UE lub budżetu państwa. Wprowadzone modyfikacje wynikają z ustawy z 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). W przepisach ustawy o działach administracji rządowej (art. 1 nowelizacji) ustawodawca dookreślił, że dział budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo obejmuje także sprawy rewitalizacji, bez dotychczasowego ograniczenia wyłącznie do rewitalizacji budownictwa. W dziale tym nie mieści się jednak programowanie i realizacja polityki regionalnej, obejmująca również politykę miejską oraz koordynację programów i działań w zakresie rewitalizacji obszarów zdegradowanych społecznie i gospodarczo, gdyż to zadanie należy do działu rozwoju regionalnego.

Ustalenie jednolitych kryteriów

W zmienionej ustawie o rewitalizacji (art. 56 nowelizacji) ustawodawca dodał nową regulację przewidującą, że minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego (obecnie minister rozwoju) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa (obecnie minister infrastruktury i budownictwa) może określić, w drodze rozporządzenia, kryteria i wskaźniki dla obszarów rewitalizacji umożliwiające finansowanie gminnych programów rewitalizacji ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub budżetu państwa. Rozporządzenie to powinno uwzględniać występowanie na tych obszarach negatywnych zjawisk, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o rewitalizacji, czyli m.in. gospodarczych lub środowiskowych.

Zgodnie z uzasadnieniem nowelizacji, celem tej delegacji było zapewnienie jednolitych kryteriów wydatkowania środków na rewitalizację pochodzących z budżetu centralnego. Minister może, ale nie musi wydać wskazanego wyżej rozporządzenia. Przed nowelizacją ustawa o rewitalizacji nie zawierała jednak szczególnych regulacji dotyczących finansowania tego procesu (por. praktyczny komentarz resortu do ustawy o rewitalizacji, https://mib.gov.pl), w związku z czym zgłaszane są obawy, czy skorzystanie przez ministra z tego uprawnienia nie utrudni sytuacji samorządów.

Zagospodarowanie przestrzenne

Zmodyfikowana ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 26 nowelizacji) przewiduje, że po podjęciu przez sejmik województwa uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego województwa marszałek województwa powinien m.in. przedstawić projekt planu:

- ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w celu stwierdzenia jego zgodności z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju oraz

- ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w celu stwierdzenia jego zgodności z programami rządowymi służącymi realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym.

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa koordynuje zgodność planów zagospodarowania przestrzennego województw z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju. Natomiast minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, uwzględniając cele zawarte w rządowych dokumentach strategicznych, we współpracy z ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa sporządza koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju.

Inne zmiany zakresu uprawnień

Po dokonaniu przeglądu dotychczasowych kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa ustawodawca wprowadził także dwie inne zmiany, poprzez przekazanie dotychczasowych uprawnień tego ministra innym ministrom.

Pierwsza z nich dotyczy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz organu właściwego do wydania rozporządzenia określającego wymagania, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca grzebania zwłok. Po nowelizacji, uprawnienie to przysługuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia. Wydaje on to rozporządzenie w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa oraz z ministrem właściwym do spraw środowiska (art. 2 nowelizacji).

Druga zmiana dotyczy ustawy o imprezach masowych oraz organu upoważnionego do określenia, w drodze rozporządzenia, wymogów technicznych infrastruktury sektorów, na których udostępniane są miejsca stojące, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom meczów piłki nożnej. Po nowelizacji, kompetentny do wydania takiego rozporządzenia jest minister właściwy do spraw wewnętrznych. Rozporządzenie to powinno zostać wydane w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa oraz ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej (art. 40 nowelizacji).

Przepisy przejściowe

Zgodnie z art. 57 nowelizacji postępowania administracyjne wszczęte i niezakończone przed dniem jej wejścia w życie toczą się nadal przed organami, które przejęły zadania i kompetencje na podstawie nowelizacji. Organy, które przejęły zadania i kompetencje na podstawie nowelizacji, przejmują wszystkie związane z tym prawa i obowiązki organów, które je utraciły. Natomiast organy, które utraciły te zadania i kompetencje, przekazują niezwłocznie akta spraw administracyjnych oraz inne dokumenty organom, które przejęły zadania.

Z uwagi na to, że przeniesienie zadań między organami spowodowało modyfikację stosunków pracy osób zatrudnionych w tych urzędach, w nowelizacji zawarto również regulacje w tym zakresie (art. 58-59 nowelizacji). W art. 60 nowelizacji przyjęto, że w celu wykonania jej przepisów prezes Rady Ministrów dokona przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budżetowych, w tym wynagrodzeń, między częściami, działami i rozdziałami budżetu państwa.

podstawa prawna: art. 1, art. 2, art. 26, art. 40, art. 56-60, art. 62 ustawy z 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r. poz. 1250)

Minister rozwoju został upoważniony do określenia kryteriów umożliwiających finansowanie gminnych programów rewitalizacji z budżetu UE lub budżetu państwa. Wprowadzone modyfikacje wynikają z ustawy z 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). W przepisach ustawy o działach administracji rządowej (art. 1 nowelizacji) ustawodawca dookreślił, że dział budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo obejmuje także sprawy rewitalizacji, bez dotychczasowego ograniczenia wyłącznie do rewitalizacji budownictwa. W dziale tym nie mieści się jednak programowanie i realizacja polityki regionalnej, obejmująca również politykę miejską oraz koordynację programów i działań w zakresie rewitalizacji obszarów zdegradowanych społecznie i gospodarczo, gdyż to zadanie należy do działu rozwoju regionalnego.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona