Skutki prawne aktu głosowania są wiążące

Nie można powtarzać głosowania w tej samej sprawie w celu uzyskania „pożądanych" wyników. Powtórzenie głosowania można dopuścić tylko wyjątkowo, w razie stwierdzenia oczywistych uchybień i omyłek.

Publikacja: 09.07.2019 02:00

Skutki prawne aktu głosowania są wiążące

Foto: Adobe Stock

- Radni chcą zawrzeć w statucie gminy rozwiązanie polegające na tym, że po przeprowadzeniu głosowania na sesji rady gminy – na wniosek przewodniczącego rady, poparty przez radę zwykłą większością głosów – będzie można ponowić głosowanie w tej samej sprawie. Czy taka regulacja będzie zgodna z przepisami? – pyta czytelnik.

Nie.

W art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przyjęto, że uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Bezwzględnej większości głosów - oraz obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady i głosowania tajnego - wymaga np. wybór przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady (art. 19 ust. 1 u.s.g.). Natomiast bezwzględnej większości głosów całego ustawowego składu rady wymaga np. uchwała w sprawie absolutorium dla wójta (art. 28a ust. 2 u.s.g.) czy uchwała o udzieleniu wójtowi wotum zaufania (art. 28aa ust. 9 u.s.g.).

Czytaj także: Do końca maja wójt przedstawia raport o stanie gminy

Uchwała o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta – z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium lub wotum zaufania – wymaga większości co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady i głosowania imiennego (art. 28b ust. 4 u.s.g.). Wymóg zwykłej większości głosów jest spełniony, gdy za przyjęciem projektu uchwały opowie się więcej radnych niż przeciwko niemu. Głosy wstrzymujące się nie powinny być doliczane do żadnej z tych grup (por. np. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z 6 lutego 1997 r., znak ON.I.01374/1/97, LEX nr 42482). Bezwzględna większość głosów to co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, czyli przeciwnych i wstrzymujących się. Natomiast bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady gminy to liczba całkowita głosów oddanych za wnioskiem, przewyższająca połowę ustawowego składu rady, a zarazem najbliższa tej połowie (por. uchwała Trybunału Konstytucyjnego z 20 września 1995 r., sygn. W 18/94, Dz.U. z 1995 r. nr 114, poz. 556). Zgodnie z art. 20 ust. 1 u.s.g. rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. Rada może wprowadzić zmiany w tym porządku, ale potrzebna jest do tego bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady (art. 20 ust. 1a u.s.g.). Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, przewodniczący musi także zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku, przy czym zmiana porządku obrad na sesji zwołanej w tym trybie wymaga dodatkowo zgody wnioskodawcy (por. art. 20 ust. 3–4 u.s.g.).

W orzecznictwie podkreśla się, że głosowanie to akt, w którym osoby uprawnione – w trybie i w sposób określony przepisami prawa – złożyły oświadczenie woli, w myśl którego opowiedziały się: za wnioskiem, przeciw wnioskowi, wstrzymały się od głosu lub oddały głos nieważny (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 14 stycznia 2003 r., sygn. II SA/Po 1101/01, LEX nr 120873). Skutki prawne aktu głosowania są wiążące i nie mogą być dowolnie znoszone przez powtarzanie głosowania w tej samej sprawie.

Powtórzenie głosowania może być dopuszczalne tylko wyjątkowo, w razie zaistnienia istotnych i nie dających się usunąć wątpliwości co do przebiegu głosowania, obliczenia jego wyników lub wprowadzenia w błąd radnych co do zasad głosowania (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 15 lutego 2005 r., sygn. II SA/Wr 2586/03, LEX nr 724884). Regulacje ustawowe w kwestiach głosowania mają bezwzględnie obowiązujący charakter, w związku z czym gmina nie może rozstrzygać tych zagadnień w inny sposób (por. np. wyrok WSA w Lublinie z 14 listopada 2017 r., sygn. II SA/Lu 585/17, LEX nr 2430748).

Autorka jest radcą prawnym

Podstawa prawna: art. 14, art. 20 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz z 2019 r., poz. 506)

- Radni chcą zawrzeć w statucie gminy rozwiązanie polegające na tym, że po przeprowadzeniu głosowania na sesji rady gminy – na wniosek przewodniczącego rady, poparty przez radę zwykłą większością głosów – będzie można ponowić głosowanie w tej samej sprawie. Czy taka regulacja będzie zgodna z przepisami? – pyta czytelnik.

Nie.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe