Wymagania związane z uchwaleniem wykazu kąpielisk określono w art. 34a p.w. Przewidziano w nim, że organizator kąpieliska powinien przekazać wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek o umieszczenie w wykazie kąpielisk fragmentu wód, na których chce utworzyć kąpielisko. Ma na to czas do 31 grudnia roku poprzedzającego sezon kąpielowy, w którym kąpielisko ma być otwarte. Taki wniosek zawiera m.in. wskazanie terminów otwarcia i zamknięcia kąpieliska oraz określenie przewidywanej maksymalnej liczby osób korzystających dziennie z kąpieliska.
Wójt przygotowuje projekt uchwały, obejmujący wykaz planowanych kąpielisk, po rozpatrzeniu otrzymanych wniosków i uwzględnieniu wydzielonych fragmentów wód, na których sam planuje utworzyć kąpieliska. Projekt ten jest podawany do publicznej wiadomości, z możliwością składania uwag i propozycji zmian. Po rozpatrzeniu zgłoszonych uwag i propozycji, projekt uchwały, wraz z wnioskami organizatorów kąpielisk, zostaje przekazany przez wójta do zaopiniowania właściwym: dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu, a w przypadku kąpielisk położonych na polskich obszarach morskich - również właściwemu terytorialnie dyrektorowi urzędu morskiego. Powinno to nastąpić najpóźniej do 15 kwietnia. Wskazane wyżej organy mają 14 dni na wydanie opinii. Brak opinii w tym terminie uznaje się za akceptację projektu.
Rada gminy uchwala wykaz kąpielisk corocznie do 31 maja. W takim wykazie należy określić m.in. sezon kąpielowy, obejmujący okres między 15 czerwca a 30 września (art. 9 ust. 1 pkt. 10b p.w.). Po podjęciu omawianej uchwały, wójt aktualizuje prowadzoną ewidencję kąpielisk (art. 34b ust. 5 p.w.) oraz przedstawia właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu informację o liczbie kąpielisk i podaje przyczynę zmian w tej liczbie w porównaniu do poprzedniego sezonu kąpielowego (art. 34f ust. 1 p.w.). W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 28 września 2011 r. (sygn. IV SA/Po 739/11, LEX nr 1132944) przyjęto, że omawiana uchwała rady gminy nie stanowi przepisów prawa miejscowego i ma w istocie tylko charakter aktu informującego społeczeństwo o funkcjonowaniu kąpieliska (por. także rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego z 28 maja 2012 r., znak NK-III.4131.10.2012.KG, Dz.Urz. woj. pomor. z 2012 r. poz. 1952).
podstawa prawna: art. 9 ust. 1 pkt 5a i pkt 10b, art. 34a, art. 34b, art. 34f ustawy z 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 469 ze zm.)