Czy po wprowadzeniu centralizacji rozliczeń VAT w gminie jest dla niej obowiązkowa wsteczna pięcioletnia korekta podatku naliczonego VAT dokonywana w korektach deklaracji VAT-7? Czy korekta ta musi być kompleksowa i uwzględniać prewspółczynnik?
Po wprowadzeniu centralizacji rozliczeń VAT w gminie dokonanie przez nią pięć lat wstecz (tj. za lata 2012–2016) korekt podatku naliczonego VAT w korektach deklaracji VAT-7 jest wyłącznie dobrowolne. Dana gmina może się na tę korektę zdecydować, ale nie musi. Nie ma bowiem powszechnego i bezwzględnego obowiązku pięcioletnich korekt deklaracji VAT-7 wstecz, ale konkretna gmina może właśnie tak zdecydować.
Kompleksowość ...
To, że korekta podatku naliczonego VAT dokonywana przez gminę za okres pięciu lat wstecz – na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT – musi być kompleksowa, wynika obecnie (marzec 2016 r.) z dwóch dokumentów.
Po pierwsze: z komunikatu ministra finansów z 29 września 2015 r. wydanego w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko ministrowi finansów. Po drugie: z projektu, ciągle jeszcze będącego pierwszym, specustawy o centralizacji (z dnia 18 stycznia 2016 r.).
Jednakże ani tego komunikatu, ani projektu specustawy nie można uznać za podstawę prawną ww. obowiązków. Wydaje się zatem, że skoro aktualnie nie ma obowiązującego przepisu prawnego (treść komunikatu ministra finansów i projektu specustawy o centralizacji takim przepisem nie jest), który zobowiązywałby gminę do całościowej korekty, może ona wybrać tylko niektóre okresy dotyczące wytworzonych inwestycji, od których nabyła prawo odliczenia VAT po wspomnianym wyroku TSUE. Wyboru takiego gmina nie ma tylko w odniesieniu do inwestycji powstałych za środki unijne. W tych bowiem przypadkach, jeśli VAT był kosztem kwalifikowanym (nieodliczalnym), to po wyroku TSUE częstokroć stał się kosztem niekwalifikowanym (odliczalnym). Właśnie w takim wypadku, tj. zmiany kwalifikowalności VAT, pierwszeństwo zawsze ma prawo do odliczenia. Jeśli bowiem takie prawo istnieje, to trzeba z niego skorzystać, a następnie zwrócić do budżetu Unii środki odzyskane w postaci podatku naliczonego.