fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Motobiznes

Dalsze 5,5 mln euro Volkswagena na dieselgate

Bloomberg
Volkswagen zaksięgował dodatkowy odpis 5,5 mld euro na ewentualne nowe konsekwencje skandalu dieselgate — ogłosił dyrektor finansowy Frank Witter

W bilansie I kwartału ogłoszonym kilka godzin wcześniej grupa podała o odłożeniu miliarda euro na różne ryzyka związane ze skandalem z emisjami spalin, co zwiększyło dotychczasowe koszty dieselgate do 30 mld euro. Dodatkowo odpisała 5,5 mld euro na zobowiązania warunkowe, w tym 3,4 mld na potencjalne koszty procesów sądowych. Daje to łączny koszt 35,5 mld euro. Odpisy nie mają związku z oskarżeniami prokuratury wobec Martina Winterkorna i 4 innych b. członków kierownictwa VW.

Bilans kwartalny okazał się tak dobry, że rynek nie przejął się odpisem miliarda euro i akcje VW zyskały 4,5 proc. Zysk operacyjny EBIT zmalał do 3,9 mld euro z 4,2 mld rok wcześniej, ale był zgodny z prognozą 3,92 mld analityków mimo dodatkowych kosztów prawnych. Po korekcie o jednorazowe czynniki wyniósł 4,8 mld euro, był lepszy od prognozy wzrostu o 14 proc. w czasie, gdy inne grupy samochodowe i dostawcy obniżają swe prognozy.

Audi i Porsche przyczyniły się w 40 procentach do tego zysku, mimo spadku sprzedaży aut Audi o 3,6 proc. i Porsche o 12,3. Sprzedaż samochodów w kwartale zmalała o 3 proc. do 2,55 mln sztuk, a marki VW nawet o 4,5 proc., ale wyższe ceny i większa sprzedaż SUV pozwoliły poprawić wyniki całej grupy. Marka VW, Skoda i Audi wypadły lepiej od oczekiwań; Bentleyowi też udało się zlikwidować straty.

„Volkswagen odnosi sukces mimo wszelkich przeciwności i zwiększa zyski, gdy inni zmniejszają je"- napisał w nocie Max Warburton z Bernstein Research — odnotował Reuter.

Sama firma wyjaśniła, że istniejące wąskie gardła w dostawach spowodowane trudnościami w uzyskaniu homologacji zgodnie z nowymi normami, słabsze tempo gospodarki Chin, RPA i Rosji oraz kwestie prawne są zagrożeniem dla działalności grupy VW.

Volkswagen podtrzymał prognozę wzrostu sprzedaży samochodów, obrotów o 5 proc. i marży operacyjnej 6,5-7,5 proc. Marża ze sprzedaży samochodów będzie pod koniec roku bliżej 6,5 proc., a nie górnego poziomu widełek 7,5 proc. Przepływy wolnej gotówki dojdą do 10 mld euro w 2020 r. mimo rosnących zapasów gotowych pojazdów z powodu trudności w zyskaniu zgody na ich sprzedaż w Chinach i w Stanach.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA