Patronat honorowy
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości
Partnerzy strategiczni
Partner

100 lat polskiej gospodarki: porty lotnicze

Latamy od 97 lat

Uroczystość z okazji pięciolecia Polskiej Linii Lotniczej
NAC
Pierwszą linią lotniczą w Polsce było Aero. Powstała 10 maja 1921 roku. Kolejnymi, które pojawiły się na polskim rynku były Franco-Roumaine, Aerolloyd i Aerolot, który ostatecznie przekształcił się w Polskie Linie Lotnicze LOT.

Pomysł na stworzenie polskiej linii lotniczej zrodził się w Poznaniu, kiedy to komitet organizacyjny Targów Poznańskich (potem przekształciły się w Międzynarodowe Targi Poznańskie) postanowił pomóc gościom z Gdańska szybciej przemieszczać się na imprezy targowe. To był powód stworzenia Towarzystwa Komunikacji Powietrznej Aero-Targ, którego kapitał początkowy wyniósł 5 mln marek polskich. Aero-targ (bądź w niektórych dokumentach Aerotarg) szybko nawiązał współpracę z Danziger Luftpost i wypożyczył od niemieckiej firmy 6 Junkersów F13. Tymi maszynami linia obsługiwała połączenia na trasie Poznań-Warszawa-Poznań (58 lotów) i Poznań-Gdańsk-Poznań od 28 maja 1921 r. od 5 czerwca, czyli do ich zamknięcia. Przewiozła wówczas 3 tony przesyłek i 100 pasażerów. Przedsięwzięcie okazało się jednak deficytowe, a linia przetrwała jedynie jeden sezon.

Jej miejsce zajął przewoźnik Aerolot, który działał w latach 1922-1928 i była pierwszą polską regularną linią lotniczą. Założycielem była spółka Polska Linia Lotnicza Aerolloyd SA, w której udział miał również kapitał niemiecki. Była subwencjonowana przez polski rząd, który zezwolił jej na korzystanie z wojskowych lotnisk. Jej pierwszym rejsem było Wolne Miasto Gdańsk-Warszawa-Lwów, a od 1923 roku Warszawa-Kraków. Od 1925 roku doszło pierwsze połączenie zagraniczne - Warszawa-Kraków-Wiedeń i Kraków-Lwów, rok później doszły Warszawa-Łódź oraz Kraków-Wiedeń z międzylądowaniem w Brnie. Planowane były również połączenia z Kopenhagą i Bukaresztem. W 1925 roku nazwa linii została zmieniona na Polska Linia Lotnicza Aerolot SA.

Jej miejsce zajął przewoźnik o nazwie Aero. Linia funkcjonowała od maja 1925 roku do grudnia 1928. Założona została przez Towarzystwo Komunikacji Powietrznej Aero, kapitał założycielski pochodził wyłącznie z polskich źródeł i wynosił 20 tys. złotych. Od początku zarządzali nią Ryszard Wroniecki i Witold Wasilewski. Dla Aero zostało kupionych 5 jednosilnikowych Farmanów F70 wcześniej eksploatowanych przez francusko-niemieckie linie CIDNA.

Potem flota zwiększyła się do 8 maszyn. Pierwszy lot został wykonany 25 maja 1925 r. na regularnej trasie Poznań-Warszawa. Potrwał 2 godziny, a pilotowali go Józef Jakubowski, który potem został szefem pilotów Aero i Mieczysław Witkowski. Podczas pierwszego roku funkcjonowania linia przewiozła 764 pasażerów, prawie 14 ton ładunków i 385 kg poczty. W 1925 roku linia zaczęła latać także do Łodzi i loty na trasie Poznań-Łódź-Poznań i Warszawa-Łódź-Warszawa. W 1928 roku linia miała dwa wypadki, w jednym z nich Aero straciło maszynę. Ostatecznie zdecydowano się wymienić flotę, z Farmanów na Fokkery. Aero miało w planach rozszerzenie siatki także na kraje bałtyckie oraz Moskwę.

28 grudnia 1928 roku obie linie zostały połączone, doszło do nich jeszcze Śląskie Towarzystwo Lotnicze i powstały państwowe Polskie Linie Lotnicze LOT.

Dzisiaj w Polsce działa 9 przewoźników — LOT, Enter Air, Travel Service Polska, Sprint Air, Exin, Small Planet Airlines Poland oraz taksówki powietrze Sky Taxi, Call&Fly oraz Jet Story. W trzecim kwartale 2018 r. planowane jest powstanie kolejnego polskiego przewoźnika - BLUairways, który ma się specjalizować w wynajmie samolotów wraz z załogami.

Znacznie więcej przewoźników zostało w ostatnich latach uziemionych — OLT Express, 4You Airlines, Air Poland, Air Polonia, Bingo Airways, Centralwings, Direct Fly, Eurolot, Polnippon Cargo, Polonia Airways, Prima Charter i White Eagle Aviation.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL