fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

  • 19.04.2019

Kreatywność – siła polskich firm

shutterstock
Ostatnie tygodnie przynoszą kolejne bardzo dobre informacje dotyczące polskiej wynalazczości i kreatywności. Na początku kwietnia 2016 r. metoda wytwarzania grafenu przygotowana na Politechnice Łódzkiej uzyskała ochronę patentową w USA i Unii Europejskiej. Z kolei w marcu tego roku polscy fizycy ogłosili opracowanie technologii, która umożliwi produkcję elastycznych wyświetlaczy LCD i cienkowarstwowych ogniw słonecznych oraz ekranów dotykowych. Ten projekt jest obecnie na etapie uzyskiwania patentu.

Jeśli połączyć te informacje z pozytywnymi wnioskami, które płyną m.in. z opublikowanego w lutym 2016 r. raportu twórców aplikacji OpenSignal omawiającego szybkość połączeń LTE, to można dojść do wniosku, że rozwój technologiczny Polski nabiera właściwego tempa. Jak do tej pory najlepszym mobilnym internetem na świecie może pochwalić się Korea Południowa. Tam dostęp do LTE można uzyskać aż na 97% obszaru kraju, a średnia szybkość pobierania danych wynosi 27 Mbps. Jeżeli chodzi o zasięg, na podium znalazły się jeszcze Japonia i Hong Kong, a europejskimi liderami są Holandia, Węgry i Norwegia. Polska plasuje się mniej więcej w środku zestawienia globalnego – na 34. miejscu. Zauważyć trzeba jednak, że mamy lepiej rozwiniętą infrastrukturę internetu LTE od państw takich jak Niemcy, Włochy, Francja czy Hiszpania. Potwierdzają to raporty publikowane chociażby przez autorów strony speedtest.pl. Klasyfikowani są tam m.in. polscy dostawcy usług internetowych. Na podstawie testów przeprowadzanych przez użytkowników strony speedtest.pl można pozyskać informacje na temat średniej prędkości pobierania lub wysyłania plików. Tutaj początek roku 2016 należał bezwzględnie do firmy, która w Wielkopolsce dostarcza internet LTE, czyli firmy INEA, której średni wynik pobierania wyniósł 38,79 Mbps. Tym samym wyprzedziła ona w swoim regionie innych dostawców oraz operatorów telefonii komórkowej.

Polska kreatywność w biznesie

Bardzo dobre wyniki polskich wynalazców oraz ciągle poprawiająca się jakość usług internetowych przekładają się także na kreatywność w biznesie opartym o najnowsze technologie. Potwierdza to pierwsza edycja specjalnego raportu „Polskie Startupy 2015”. Badanie przeprowadzone zostało przez Fundację Startup Poland reprezentującą środowisko młodych, innowacyjnych przedsiębiorców, dążącą do likwidacji barier ograniczających rozwój tego typu firm. Wynika z niego, że obecnie funkcjonuje w Polsce ok. 2400 takich podmiotów. Startupy najczęściej określają się jako producenci oprogramowania operujący najchętniej w branżach aplikacji mobilnych, handlu elektronicznego oraz usług internetowych. Ponad połowa respondentów ankiety to startupy działające w jednym z trzech miast: Warszawie, Krakowie lub Poznaniu. Popularne lokalizacje dla młodych, innowacyjnych firm to także Wrocław i Trójmiasto, a w dalszej kolejności – Łódź i Katowice. Niemal 60% polskich startupów finansuje się wyłącznie ze środków własnych. Kolejne źródła kapitału to fundusze z Venture Capital oraz dotacje z Unii Europejskiej. W co szóstym startupie założycielem jest osoba zaangażowana w pracę naukową – tego typu firmy są, jak wynika z obserwacji, skuteczniejsze w zdobywaniu finansowania zewnętrznego, zwłaszcza funduszy Venture Capital i środków UE, oraz dużo częściej korzystają z inkubatorów, parków technologicznych i programów akceleracyjnych. Barierą ich rozwoju są jednak trudności z dostępem do odpowiednio wykwalifikowanej kadry.

Kreatywne jednostki

Inne ciekawe zestawienie potwierdzające ogromny potencjał drzemiący w wielu obywatelach naszego kraju przygotowane zostało przez magazyn Brief. Ranking „50 najbardziej kreatywnych w biznesie” opisuje najlepsze indywidualne pomysły na rozwiązania biznesowe. Duża część spośród tych pomysłów to biznesy oparte na działalności w sieci. Jak podkreśla raport, jest to bardzo popularny trend potwierdzony przez wyniki finansowe – w ostatnich 5 latach rynek e-commerce zanotował wzrost o prawie 15 miliardów złotych. Największy skok był widoczny na czasie 2 ostatnich lat i wynosił 23 procent. Jest to wynik imponujący, bo w tym samym czasie w skali całego kontynentu ten wskaźnik wyniósł 13-17 procent.

Wszystkie przywołane raporty, ale też zwykłe, codzienne obserwacje zachowań firm oraz klientów potwierdzają, że innowacyjna działalność oparta na kreatywności i wykorzystaniu technologii, np. rozwijającego się dynamicznie internetu LTE, odgrywa dużą rolę w rozwoju gospodarczym całego kraju – a najprawdopodobniej odgrywać będzie jeszcze większą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA