Kultura start-up’ów w rozbitej gospodarce

Młodzi przedsiębiorcy w Grecji tracą zainteresowanie politycznymi i ideologicznymi debatami. Szukają za to rozwiązań w nowych warunkach gospodarczych.

Publikacja: 20.07.2015 16:28

Kultura start-up’ów w rozbitej gospodarce

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Bezrobocie wśród młodych Greków wynosi 50 proc. Ich wybór to emigracja na zachód, napędzająca odpływ talentów z kraju, bądź pozostanie w ojczyźnie z niskimi szansami na zadowalający standard życia. Tradycyjny przemysł w pogrążonej w recesji gospodarce nie ma im wiele do zaoferowania. Dla sporej części młodych ludzi najbardziej pożądana praca jest w rządzie.

Niektórzy wybrali jednak inną drogę. Greccy przedsiębiorcy coraz częściej porywają się na zakładanie nowych biznesów, niezależnie od trudnej sytuacji gospodarczej w ich kraju.

- Rozmowy o kryzysie gospodarczym i wszystkich jego negatywnych skutkach dla kraju niewiele pomagają. Lepiej zacząć budować coś samemu, co będzie pożyteczne dla biznesu i społeczeństwa – twierdzi Dimitris G. Kalavros-Gousiou, współzałożyciel Found.ation, organizacji wspierającej rozwój lokalnych start-up'ów w Atenach.

- Naszymi klientami nie są greckie firmy, a więc sukces naszego projektu nie jest zależny w żaden sposób od Grecji. Wciąż możemy być konkurencyjni na światowych rynkach  – powiedział Stefanos Vasdekis, jeden z dwóch założycieli Travelmyth, spółki zajmującej się dostarczaniem informacji o hotelach na każdym kontynencie.

Młodzi Grecy nie oczekują pomocy finansowej od rządu, zaczyna ona jednak napływać z prywatnych źródeł. W Atenach pojawiło się co najmniej 6 inkubatorów przedsiębiorczości wspierających małe firmy (do 20 zatrudnionych) i nowe miejsca, w których przedsiębiorcy mogą tanio wynająć lokal i korzystać z wzajemnej bliskości.

Jedną z udanych inwestycji młodych przedsiębiorców okazał się Taxibeat, aplikacja podobna do Ubera, która w ostatnim czasie zyskała ogromną popularność w Grecji. Sukcesem cieszy się również pomysłowe narzędzie do rekrutacji pracowników Workable, używane już przez ponad 2,000 małych i średnich przedsiębiorstw w 39 krajach.

Bezrobocie wśród młodych Greków wynosi 50 proc. Ich wybór to emigracja na zachód, napędzająca odpływ talentów z kraju, bądź pozostanie w ojczyźnie z niskimi szansami na zadowalający standard życia. Tradycyjny przemysł w pogrążonej w recesji gospodarce nie ma im wiele do zaoferowania. Dla sporej części młodych ludzi najbardziej pożądana praca jest w rządzie.

Niektórzy wybrali jednak inną drogę. Greccy przedsiębiorcy coraz częściej porywają się na zakładanie nowych biznesów, niezależnie od trudnej sytuacji gospodarczej w ich kraju.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Czasy są niepewne, firmy nadal mało inwestują
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce