Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra
Tutaj jesteś: rp.pl » Wiadomości » Nauka » Nowe technologie » Technika

Technika

Polskie drony nadlatują

Krzysztof Urbański 14-03-2013, ostatnia aktualizacja 14-03-2013 11:30
EasyMap ułatwia geodetom sporządzanie map.  Czterowirnikowy koliber może zawisnąć nad miastem  i fotografować
EasyMap ułatwia geodetom sporządzanie map. Czterowirnikowy koliber może zawisnąć nad miastem i fotografować
źródło: ITWL
źródło: Trigger composites
FlyEye wspomaga polskich żołnierzy w Afganistanie
FlyEye wspomaga polskich żołnierzy w Afganistanie
źródło: Flytronic
Redakcja poleca:

Najciekawsze konstrukcje maszyn bezzałogowych pokaże warszawskie Muzeum Techniki.

- Będzie można obejrzeć tu wszystko, co dotyczy polskich dronów – ponad 40 konstrukcji. Przez prawie tydzień w jednym miejscu będą obecni przedstawiciele  polskich firm liczących się w tym biznesie – powiedział „Rz" Andrzej Berezowski z Muzeum Techniki NOT w Warszawie.

Bezzałogowe samoloty i śmigłowce różnej wielkości są w stanie zastąpić załogowe w każdej pracy: nudnej, brudnej lub niebezpiecznej (specjaliści określają je mianem 3D – od angielskiego dull, dirty, dangerous).

Brak pilota na pokładzie sprawia, że maszyny mogą być mniejsze i lżejsze od swoich załogowych odpowiedników – koszty eksploatacji są nieporównanie niższe. Wyposażone mogą być w kamery do  obserwacji w świetle widzialnym i podczerwieni, radary i detektory różnego rodzaju, a także w radiowy system transmisji danych. Większość samolotów wyposażona jest w moduł GPS z wysokościomierzem.

– Za oceanem drony znalazły zastosowanie głównie w wojsku. 75 proc. bezzałogowych samolotów i śmigłowców służy w armii. W Polsce mamy sytuację odwrotną. Bezzałogowe Systemy Latające – BSL (taka jest polska nazwa) pracują głównie na potrzeby cywilne. Dlatego podczas naszego przeglądu w przeciwieństwie do podobnych organizowanych w innych krajach dominować będą konstrukcje przeznaczone do zastosowań cywilnych – dodaje Berezowski.

Koliber, nietypowy śmigłowiec z czterema ramionami, skonstruowany został przez specjalistów z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych (ITWL). Przeznaczony jest do obserwacji i sporządzania dokumentacji w terenach miejskich. Może być używany przez policję, straż pożarną, służby ratownicze. Utrzyma się w powietrzu przez 25 min. Ważący ok. 5 kg koliber po złożeniu mieści się w niewielkiej walizce.

Sama nazwa EasyMap wyjaśnia, do jakich zadań przeznaczony jest samolot firmy Trigger Composites. Służy do fotogrametrii i może być wykorzystywany np. przez geodetów. Według producenta jest łatwy w obsłudze, a do programowania trasy lotu nie jest potrzebny nawet komputer. Konstrukcja płatowca  sprawia, że jest bardzo odporny na uszkodzenia. Może pracować nawet przy silnym wietrze. Startuje z ręki. W powietrzu jest w stanie utrzymać się  przez 45 min.  Rozpiętość jego skrzydeł to 90 cm, długość 1,1 m. Może latać z prędkością 70–80 km na godz.

Zupełnie wyjątkową maszyną jest natomiast Oktokopter. Na ramionach pracuje  osiem wirników utrzymujących pojazd w powietrzu. Maszyna ważąca 8 kg przeznaczona  jest do profesjonalnego filmowania z wysokości.  Może utrzymać się w powietrzu przez 20–35 min. Wyposażona jest w stabilizowaną głowicę utrzymującą 5-kilogramową kamerę. Panel operatora kamery jest niezależny od sterowania maszyną. Zbudowana została przez firmę  Robokopter Technologies.

Artylerzyści wojsk obrony przeciwlotniczej znają żółty samolot TD -245. To niewielka platforma o rozpiętości  skrzydeł 2,45 m. Wykorzystywana jest najczęściej jako manewrujący latający imitator celu powietrznego. Startuje z wyrzutni o napędzie gumowym, a ląduje na spadochronie.

...
Poprzednia
1 2
Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

KOMENTARZ DNIA

Tu nas znajdziesz: DO GÓRY
Zamknij

Przeczytaj też: >>

Polskie łaziki najlepsze

Kosmos pod Chęcinami: w warunkach podobnych do występujących na Marsie rywalizowały roboty. >>
common