Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra
Tutaj jesteś: rp.pl » Wiadomości » Specjalne » Ranking marek

Ranking marek

Historia pachnąca czekoladą

Beata Drewnowska 05-12-2007, ostatnia aktualizacja 05-12-2007 19:10

Marka Wedel to od lat narodowy symbol dla Polaków. W tym roku po raz czwarty została liderem rankingu mocy w kategorii produktów żywnościowych

W warszawskiej fabryce Wedla niemal wszystko przypomina liczącą blisko 150 lat historię firmy stworzonej przez rodzinę Wedlów. – To nie tylko jeden z naszych dwóch zakładów w Polsce. To także miejsce magiczne dla wielu pokoleń warszawiaków kojarzących je z roznoszącym się wokół zapachem czekolady – podkreślają w brytyjskim koncernie Cadbury, który od ośmiu lat jest właścicielem Wedla.

Niepowtarzalny klimat sprawił, że na początku tego roku Brytyjczycy zdecydowali o gruntownej przebudowie swojego zakładu w stolicy. Modernizacja warta około 100 mln złotych sprawi, że będzie to jedna z najnowocześniejszych fabryk Cadbury w Europie.

Coraz bliżej rozpoczęcia w Polsce są także inwestycje koncernu za 270 mln euro. Najprawdopodobniej dotyczyć będą one rozbudowy zakładu produkującego słodycze Wedla we Wrocławiu oraz powstającej fabryki gum w Skarbimierzu.

Jednak za wielomilionowymi inwestycjami nie kryje się wyłącznie sentyment. Cadbury Wedel robi wszystko, aby utrzymać pozycję lidera na polskim rynku słodyczy wartym nieco ponad 5 miliardów złotych. A jest to coraz trudniejsze, ponieważ do walki o pierwsze miejsce włączyła się giełdowa Jutrzenka (właściciel Goplany i Kaliszanki), która w tegorocznym rankingu mocy znalazła się już na 16. miejscu. Należąca do niej Goplana awansowała w tym roku na trzecie miejsce.

Z wyliczeń firmy badawczej MEMRB wynika, że w ostatnim czasie do Jutrzenki należało, pod względem ilości sprzedawanych słodyczy, ok. 11,7 proc. rynku. Cadbury Wedel miał udziały na poziomie 11,6 proc. Różnice dzielące obie firmy są niewielkie. W Jutrzence nie ukrywają jednak, że będą robić wszystko, aby zdominować konkurencję. To może się w końcu udać, tym bardziej, że zdaniem niektórych specjalistów strategia wedlowskiej marki nie jest doskonała.

– Wedel to marka o ogromnym potencjale, który nie jest w pełni wykorzystany – uważa Jacek Sadowski, prezes agencji Demo Effective Launching.

Cadbury Wedel zapewnia, że nie ustąpi konkurencji. – Interesuje nas nie tylko pierwsze miejsce pod względem ilości sprzedawanych słodyczy. Chcemy być w dalszym ciągu uważani za producenta wyrobów o najwyższej jakości – podkreślają przedstawiciele firmy. Z udziałami zbliżonymi do 14 proc. jest ona nadal zdecydowanym liderem polskiego rynku słodyczy pod względem wartości sprzedaży.

Rywalizacja o dominację rynkową nie kończy się jednak na coraz trudniejszej konkurencji z Jutrzenką. Dzięki przejęciu od Danone Lu Polska do walki o pierwsze miejsce wśród producentów słodyczy w Polsce stanie Kraft Foods, producent czekolady Milka i batonów Prince Polo.Cadbury Wedel poznał już siłę Krafta. W 2005 roku firma ta rozpoczęła sprzedaż alpejskiego mleczka. Odebrało ono część udziałów rynkowych przez lata niepokonanemu wedlowskiemu ptasiemu mleczku.

Mocną stroną Cadbury Wedel w starciu z konkurentami jest jednak marka, która od wielu lat nie ma sobie równych na rynku produktów spożywczych. Dla wielu Polaków to produkt narodowy. Według specjalistów od marketingu swój sukces zawdzięcza wysokiej jakości, a także bogatej historii, która sprawia, że jesteśmy do niej przywiązani.

...
Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  produkty , spożywcze

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

KOMENTARZ DNIA

Tu nas znajdziesz: DO GÓRY
Zamknij

Przeczytaj też: >>

Decyduje opinia konsumenta

Wartość marki jest pochodną jej siły. Wartość marki w zastosowanej w rankingu metodologii jest zależna od obecnej siły marki. Nie oznacza to jednak, że zawsze silniejsza marka będzie więcej warta. O wartości marki decyduje również wielkość i rodzaj rynku, na którym funkcjonuje marka. Stąd słabsza marka na większym rynku i rynku, gdzie marki mają duży wpływ na decyzje konsumentów, będzie warta więcej, niż silna marka na rynku niszowym >>
common