Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra

"Rzeczpospolita" w Niedzielę

Kod mody, czyli suknie z makulatury

Monika Kuc 27-02-2011, ostatnia aktualizacja 27-02-2011 00:01
źródło: materiały prasowe
źródło: materiały prasowe

Szary papier niekoniecznie musi służyć do pakowania. Przy odrobinie fantazji można potraktować go jako materiał na suknię

Sabina Czupryńska, projektantka i kostiumograf z Trójmiasta, z papieru wyprodukowanego z makulatury, taśmy i sznurka stworzyła wytworną unikatową kolekcję. Gdyby nie bury kolor papieru, trudno byłoby uwierzyć, że stroje powstały z tak prozaicznego materiału. Mieszanka inwencji, historii i ekologii dała niespodziewany efekt.

Gniecenia na sukni barokowej świetnie naśladują falbany i drapowania z epoki. Powstał bogaty, niemal operowy, kostium. Sfotografowano w nim modelkę Martę Jezierną na tle alei parkowej z wysokim strzyżonym żywopłotem. Wydaje się, że to autentyczny portret damy z XVII wieku.

Równie dobrze makulaturowy papier sprawdza się w XX-wiecznych kreacjach. Minisukienka z lat 60. o prostej formie dyskretnie skrywa biust i talię, ale za to doskonale eksponuje smukłe nogi. Nawiązuje do stylu, który wówczas narzuciła Twiggy.

Kilkanaście sukien Sabiny Czupryńskiej prezentowanych w Muzeum Miasta Gdyni pozwala na niezwykłą podróż w czasie – od starożytnego Egiptu do czasów współczesnych. Projektantka pokazuje, jak zmieniały się formy stroju w różnych epokach. W starożytności kobietom wystarczała prosta geometria. Prostokątna suknia powstawała z jednego kawałka materiału owiniętego wokół ciała. W następnych epokach moda staje się coraz bardziej wymyślna. Krynoliny, gorsety, rękawy modelowały różnorodnie sylwetkę. Suknie przypominały trapezy, trójkąty, namioty, bombki. Raz w modzie bywały dekolty, cienkie talie, ale krągłe biodra i piersi. Kiedy indziej – figura płaska, skrywająca kobiece wdzięki. Niezależnie od naturalnych warunków wystawa przekonuje, że poprzez strój można uzyskać niemal każdy modny efekt.

Suknie oglądamy podwójnie. Eksponowane są jak rzeźby i w cyklu polaroidowych fotografii Damiana Kramskiego, wykonanych starym aparatem. Bez obróbki cyfrowej. Naturalna technologia współgra z klimatem aranżowanych zdjęć na nadmorskich wydmach, w oliwskim parku, a nawet na wysypisku złomu – z modą z lat 80.

Na końcu wystawy widzowie będą mogli spojrzeć w lustro, by ocenić własny strój.

Muzeum Miasta Gdyni, wystawa czynna od 3 do 27 marca

Przeczytaj więcej o:  moda , Sabina Czupryńska

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Tu nas znajdziesz: DO GÓRY
Zamknij

Przeczytaj też: >>

Karierowiczka udaje naiwną kobietkę

Leni Riefenstahl po wojnie konsekwentnie tworzyła wokół siebie mit genialnego filmowca i zdumiewająco naiwnej kobiety. Miało to zepchnąć w głęboki cień jej flirt z nazistowską władzą >>
common