Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Ekonomia

Jest popyt na auta elektryczne w USA

materiały prasowe
Ulgi podatkowe, darmowe parkingi i możliwoœć korzystania z uprzywilejowanych pasów na autostradach zachęcajš Amerykanów do kupna ekologicznych samochodów nowej generacji
Nabywcy pierwszego całkowicie elektrycznego auta na masowym rynku mogš też według speców od marketingu liczyć na wdzięcznoœć planety – w popularnej reklamie telewizyjnej niedŸwiedŸ polarny porzuca nawet topišcš się krę i dzielnie przemierza Amerykę, by przytulić właœciciela modelu o nazwie Leaf (Liœć) ze stajni Nissana. Ci, którzy chcieliby od razu pójœć do salonu, by też zasłużyć na odrobinę misiowej czułoœci, muszš się jednak uzbroić w cierpliwoœć. Na razie po amerykańskich szosach całkowicie elektrycznymi autami jeżdżš głównie testujšcy je dziennikarze. Do salonów leaf trafi za cztery tygodnie, ale pierwsze dostawy sš już wyprzedane. Model, który może przejechać na baterii ok. 160 km, kosztuje 32 780 dol. Rzšd federalny daje jednak 7500 dol. ulgi podatkowej, a władze lokalne – w zależnoœci od stanu – dopłacajš jeszcze do 5 tys. dol. W niektórych miastach Tennesse – gdzie powstaje fabryka leafów – właœciciele pojazdów elektrycznych będš mogli za darmo je ładować. Największym konkurentem Nissana w segmencie zielonych aut będzie General Motors, który na przełomie roku chce rozpoczšć sprzedaż hybrydowego volta. Wykorzystujšc energię z akumulatora, może on przejechać do 60 km, potem jednak włšcza się generator, który pozwala kierowcy przejechać ok. 500 km.
Volt jest droższy niż leaf i przed odliczeniem rzšdowego rabatu będzie kosztować 41 tys. dol. Ale i tu chętnych nie brakuje. W 2011 r. 12 tys. sztuk kupi sama tylko firma GE. Według cytowanego przez „Wall Street Journal” prezesa Jeffa Immelta do 2015 r. gigant kupi 25 tys. aut elektrycznych, co powinno nakręcić koniunkturę. W konsekwencji GE chciałby w cišgu trzech lat zarobić do 500 mln dol. m.in. na sprzedaży swoich produktów do ładowania aut elektrycznych. Zdaniem ekspertów leaf lub volt mogš szybko trafić też na listę zakupów firm logistycznych typu UPS czy FedEx. Zakup elektrycznych pojazdów zapowiedział już agencji Bloomberg Parag Chokshi, rzecznik Google’a, którego pracownicy korzystajš teraz z hybrydowych aut. Być może dzięki ulgom i rabatom oraz powiększajšcej się z roku na rok ofercie – nowe auta chce wprowadzać na rynek nie tylko Renault czy Toyota, ale nawet producenci takich samochodów, jak Ferrari czy Porsche – łatwiej będzie przekonać Amerykanów do przesiadki z potężnych SUV-ów i wyœcigowych aut o gigantycznych silnikach do pojazdów proekologicznych.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL