Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Biznes

Naprawy aut będš tańsze

Fotorzepa, Sławomir Mielnik
Komisja Europejska przyjęła nowe rozporzšdzenie pozwalajšce na naprawę samochodu nieoryginalnymi częœciami i w nieautoryzowanym serwisie
Nowe rozporzšdzenie dotyczšce sprzedaży oraz serwisowania aut przyjęła w czwartek Komisja Europejska. Zapewnia ono możliwoœć stosowania przy naprawie nieoryginalnych częœci. Z kolei sama naprawa mogłaby być dokonana w nieautoryzowanym zakładzie, a właœciciel samochodu nie traciłby z tego powodu gwarancji producenta. Według unijnego komisarza ds. konkurencji Joaquina Almuni, nowe zmiany w przepisach przyniosš korzyœci konsumentom dzięki obniżeniu kosztów utrzymania samochodów. Nowe przepisy wchodzš w miejsce wygasajšcej w maju dyrektywy GVO. Majš dla posiadaczy aut kapitalne znaczenie, bo bo szacuje się, że nieoryginalne częœci mogš być tańsze od oryginalnych o ponad połowę. Z kolei koszty robocizny w niezależnych warsztatach mogš być nawet dwukrotnie niższe w porównaniu do napraw w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO). Ważna jest także dostępnoœć serwisów: w Polsce na jeden niezależny warsztat przypada œrednio 908 samochodów. Tymczasem na jeden autoryzowany serwis Forda przypada 17,3 tys. aut tej marki, a na jeden serwis Volkswagena - 18,9 tys. W dodatku ASO dostępne sš z reguły w dużych miastach. Tymczasem jak podaje Federacja Konsumentów, ponad 11 mln kierowców mieszka w powiatach, gdzie nie ma ASO. Utrzymanie korzystnych dla kierowców przepisów jest także ważne dla utrzymania kondycji niezależnych producentów częœci i warsztatów samochodowych. Jak szacuje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Częœci Motoryzacyjnych (SDCM), rynek częœci motoryzacyjnych produkowanych w Polsce wart jest blisko 29 mld zł. Z tego blisko 20 mld zł to eksport. Branża częœci (producenci, dystrybutorzy, warsztaty) zatrudnia 108,5 tys. osób, czyli 81 proc. wszystkich pracujšcych w przemyœle motoryzacyjnym. Z całoœci jego eksportowych przychodów ok. 40 proc. przypada na producentów częœci. W samych tylko niezależnych warsztatach pracuje ok. 86 tys. osób, a ich przychody sięgajš 19 mld zł.
ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL