Statystyki

PZOT: „Bajkowe ceny" wycieczek

ROL
Niskie ceny wakacyjnego wypoczynku stymulują sprzedaż w biurach podróży i powodują, że w 19. tygodniu roku była ona wyższa niż rok temu prawie o 30 procent
Jak pokazują wyniki sprzedaży w systemie MerlinX, prezentowane w raportach Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*, nie mija wzmożony popyt na wyjazdy z biurami podróży. Od początku listopada 2013 r. nie było miesiąca, w którym liczba kupionych przez turystów wyjazdów byłaby mniejsza niż w tym samym okresie rok wcześniej. Wzrost wyniósł już 29,7 procent, a wzrost liczby sprzedanych imprez letnich 32,5 procent.
Zobacz więcej danych na wykresachOstatni tydzień też upłyną pod znakiem dużego wzrostu – jak odnotowuje cotygodniowy raport PZOT, między 5 a 11 maja biura podróży odwiedziło i zarezerwowało wyjazdy o 29,1 procent więcej klientów niż przed rokiem.  
  Wszystkie typy imprez – samolotowe, autobusowe i z dojazdem własnym - sprzedawały się lepiej niż w tych samych dniach roku 2013. Odpowiednio o:  31,7 procent, 13,9 procent i 3,8 procent. Niezmiennie Grecja króluje w rankingu krajów najchętniej wybieranych na wakacje. W ostatnim tygodniu osiągnęła kolejny rekordowy udział we wszystkich sprzedanych wyjazdach - 26,8 procent. W czołówce utrzymują się jeszcze Turcja z wynikiem 16,7 procent, Egipt – 15,6 procent i Hiszpania – 11,8 procent. Pozostałe ulubione miejsca wypoczynku z ubiegłego tygodnia to: Tunezja – 4,7 procent, Bułgaria – 3,9 procent, Włochy – 2,9 procent, Chorwacja – 1,6 procent, Portugalia – 1,3 procent i Maroko – 1,1 procent.     Pierwszą dziesiątkę kierunków, będących celami wyjazdów samolotowych opanowały wyspy greckie – na dziesięć jest ich aż sześć (licząc osobno dwa porty lotnicze na Krecie). Ale pierwsze trzy miejsca należą do Turcji i Egiptu. Kolejność jest więc taka: Antalya, Hurghada, Szarm el-Szejk, Rodos, Heraklion (Kreta), Bodrum, Zakintos, Korfu, Kos, Chania (Kreta). Maj tradycyjnie należy do miesięcy, w których spada zainteresowanie turystów zakupami. Pojawia się słabszy dla biur podróży okres między wczesną sprzedażą i ruchem wywołanym wyjazdami na Wielkanoc i majówkę, a właściwym sezonem. Biura starają się wtedy podtrzymać sprzedaż niższymi cenami. Widać to również w raporcie PZOT. Jak pisze w komentarzu prezes PZOT Krzysztof Piątek ceny są „bajkowe". Średnio klienci biur podróży odnotowani w systemie rezerwacyjnym MerlinX płacili więc za wyjazd do  Antalyi 2468 zł, czyli o 1,4 procent mniej niż tydzień wcześniej, do Hurghady – 1918 zł (-8,4 proc.), Szarm el-Szejk  1830 zł (-7,9 proc.), na Rodos - 2380 zł (-3,1 proc.), do Heraklionu  - 2403 zł (-0,3 proc.), Bodrum - 2073 zł (-1,7 proc.), Zakintos – 2284 zł (-0,4 proc.), Korfu – 2530 zł (-1,8 proc.), Kos – 2518 zł (-2,9 proc.), Chanii – 2555 zł (+6 proc.), na Fuerteventurę – 2521 zł (-4,8 proc.), a na Teneryfę – 2350 zł (-16,8 proc.). Jak z tego widać, najmocniej przeceny dotknęły dwóch hiszpańskich wysp i Egiptu. Grecja tak łatwo przecenom się nie poddaje, a w wypadku Chanii wręcz zanotowała sporą zwyżkę.     *Raport obejmuje 19. tydzień roku, czyli okres od 5 do 11 maja 2014 r. (niektóre dane również z okresu wcześniejszego). Dane pochodzą z raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki przygotowanego na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, którym w badanym tygodniu posługiwało się 2800 agentów, sprzedających wycieczki biur podróży. Liczba agentów była o 4,5 procent mniejsza niż w tym samym tygodniu rok temu. Dane MerlinX pokazują wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow Tours, Neckermann.
Źródło: turystyka.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL