Muzyka

P造ta Bach rewrite to wydarzenie

materia造 prasowe
Dw鏂h niepokornych, m這dych muzyk闚 i matematycznie precyzyjny Bach. Z takiego po章czenie powsta豉 rewelacyjna p造ta - pisze Jacek Marczy雟ki.
S逝cham od tygodnia, jak Piotr Orzechowski oraz Marcin Masecki traktuj Bacha i nie mam do. Ta muzyka 篡je, pulsuje, cho pianici nie odwa篡li si na nic obrazoburczego. W porównaniu z ich poprzednimi dokonaniami to dostojna klasyka. Zobacz na Empik.rp.pl Przypomnimy, 瞠 23-letni Piotr Orzechowski jest sprawc wydarzenia fonograficznego minionego roku. Jako Pianohooligan w rewolucyjny sposób na solowej p造cie prze這篡 orkiestrowe dzie豉 Pendereckiego na dwi瘯i fortepianu, zarówno tradycyjne, jak i niekonwencjonalne. 31-letni Marcin Masecki zbulwersowa niedawno polonezami skomponowanymi dla orkiestry d皻ej. Powsta postmodernistyczny melan klasyki, folkloru, klimatów latynoskich i awangardowego jazzu. Obaj zreszt pianici wietnie poruszaj si w wiecie muzyki improwizowanej.
Do nagrania wspólnej p造ty zaprosili Capell Carcoviensis pod dyrekcj Jana Tomasza Adamusa, zespó specjalizuj鉍y si w muzyce dawnej. Wybrali dla siebie po jednym koncercie, razem zagrali koncert podwójny, te oczywicie Jana Sebastiana Bacha. Gdzie zatem przygotowali niespodziank dla s逝chacza? Odpowied przynosz ju pierwsze dwi瘯i. Obaj postanowili zinterpretowa barokow muzyk na elektrycznych fortepianach z lat 70. ubieg貫go wieku. Orzechowski wybra instrument Rhodesa, Masecki Wurlitzera. Maj odmienne brzmienie, oba jednak s ju archaiczne w porównaniu z tym, co w XXI w. oferuje elektronika muzyczna. Dla wspó販zesnego odbiorcy zasypywanego dwi瘯owymi eksperymentami i technicznymi gad瞠tami s to instrumenty równie stare jak te z epoki baroku. Orzechowski z Maseckim maj jednak klucz do muzyki Bacha. Graj j z wra磧iwoci i wyczuciem, jakby nie chcieli zepsu 瘸dnej nuty, a co wi璚ej znaleli w豉sne brzmienie. Koncerty Bacha wykonywane na klawesynach, zarówno tych autentycznych, jak rekonstruowanych, ra蕨 suchym, cz瘰to martwym dwi瘯iem. A wspó販zesny fortepian jest dla nich zbyt pot篹ny i monumentalny, wi璚 cz瘰to zaciera si misterna, bachowska polifonia. Stare elektryczne fortepiany okaza造 si wietnym pomys貫m. Maj klawesynow delikatno oraz pe軟 emocji pulsacj wspó販zesnego instrumentu. Ile w tym zas逝gi wynalazców Harolda Rhodesa i Rudolpha Wurlitzera, ile za Piotra Orzechowskego i Marcina Maseckiego? Niech na to pytanie ka盥y sobie odpowie. Ja wiem jedno: obaj muzycy po raz kolejny pokazali osobowo. A jeli kto uwa瘸, 瞠 Orzechowski z Maseckim zdradzili awangardowy jazz, niech pos逝cha, jak improwizuj w kadencjach b璠鉍ych niezb璠nym elementem koncertów Bacha. Tylko prawdziwy artysta potrafi 章czy jak瞠 odmienne konwencje, odnajduj鉍 to co wspólne w wiatach od siebie pozornie odleg造ch. Jacek Marczy雟ki
r鏚這: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL