Inwestycje lokalne budują rozwój gospodarczy kraju

Realizowane przez samorząd inwestycje, nawet te najmniejsze, tworzą nowe miejsca pracy, a tym samym przekładają się na wzrost gospodarczy. O tym, jak istotne są inwestycje samorządowe właśnie dla rozwoju Polski, dyskutowali uczestnicy panelu zorganizowanego przez Związek Miast Polskich oraz redakcję Rzeczpospolitej Życie Regionów.

Publikacja: 27.03.2017 20:37

Samorządowe inwestycje otworzyły Polskę lokalną dla kapitału krajowego i zagranicznego – podkreślano

Samorządowe inwestycje otworzyły Polskę lokalną dla kapitału krajowego i zagranicznego – podkreślano podczas dyskusji.

Foto: materiały prasowe

Budowa dróg, wodociągów i kanalizacji, rozwój komunikacji publicznej i inne realizowane przez samorządy inwestycje to oczywiście odpowiedź na potrzeby mieszkańców. A także wkład w wyrównywanie zapóźnień cywilizacyjnych, z jakimi Polska borykała się po obaleniu ustroju komunistycznego. Ale nie tylko. Bo gminy, powiaty i województwa samorządowe, będąc jednym z większych inwestorów w ostatnich 26 latach wolnej Polski, pokazały, że ten ich wkład ma znaczenie nie tylko lokalne czy regionalne, ale jest ważny także dla rozwoju i wzrostu gospodarczego całego kraju.

Panel, który odbył się 27 marca br., był jednym z elementów trwającego w tym czasie w Krakowie Europejskiego Kongresu Samorządów.

– 60 proc. wszystkich inwestycji publicznych, jakie były realizowane w Polsce, pochodzi od samorządu terytorialnego. Już to pokazuje ich rozmach i skalę – przypomniał Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

Paneliści zwracali uwagę także na znaczenie inwestycji centralnych, zwłaszcza drogowych, komunikacyjnych, ale – jak podkreślał Andrzej Porawski – to właśnie inwestycje samorządowe otworzyły Polskę lokalną dla kapitału, i tego krajowego, i zagranicznego.

– W latach 90. były to przeważnie inwestycje podziemne, wodociągowo-kanalizacyjne, a więc mało spektakularne, niewidoczne. Ale to dzięki nim właśnie wszystkie miasta w Polsce mają dzisiaj oczyszczalnie ścieków. Zaś początek XXI wieku to był już czas inwestycji drogowych, a więc bardziej widocznych dla obywatela. Ale nie tylko, pojawiły się także inne: w infrastrukturę społeczną, sportową, czy kulturalną, czyli takie, które wprost odnoszą się do jakości życia – mówił dyrektor Porawski.

Czyste powietrze w cenie

Coraz częściej czynnikiem decydującym o kierunku inwestowania przez miasta i gminy jest ekologia. A doskonałym przykładem inwestycji, która w ten ekologiczny kierunek świetnie się wpisuje, jest reaktywacja linii tramwajowych w Olsztynie.

- W naszym mieście elektryczny tramwaj pojawił się już ponad sto lat temu, wcześniej niż w Warszawie – mówił Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Niestety, w latach sześćdziesiątych XX wieku został zlikwidowany, a jego miejsce zastąpiły autobusy – wskazywał. I dodawał, że nie było to rozwiązanie najszczęśliwsze, zwłaszcza jeżeli chodzi o dbałość o jakość powietrza.

- Od grudnia 2015 r. produkowany w poznańskich zakładach tramwaj wrócił na olsztyńskie ulice – mówił Piotr Grzymowicz. – Oczywiście to wymagało reorganizacji całej komunikacji publicznej i zarządzania ruchem w mieście – wskazywał. Jednak dla Olsztyna tramwaj jest priorytetem, dlatego chcemy go rozbudowywać, tak jak zresztą całą komunikację publiczną, również w trosce o ekologię. W końcu Olsztyn, to jedenaście pięknych jezior – mówił prezydent Grzymowicz.

Obywatel nie pyta, kto budował lotnisko

Dyskutanci zwracali uwagę także na to, że dla mieszkańców nie ma znaczenia, czy jeżdżą po drodze gminnej czy krajowej. Czy kolej, którą podróżują, jest samorządowa czy państwowa. Nie pytają, do kogo należy lotnisko, z którego wyruszają na zagraniczne wakacje.

– Dla mieszkańców liczy się to, że wszystkie te elementy ze sobą współgrają, że są do siebie dopasowane – podkreślił Olgierd Geblewicz, marszałek woj. zachodniopomorskiego. – Dlatego tak ważna jest współpraca, która na szczęście z Ministerstwem Rozwoju, chyba jako jedynym w obecnym rządzie, układa się bezproblemowo.

– Jesteśmy w ciągłym dialogu z samorządami wszystkich szczebli – potwierdził Adam Hamaryszczak, wiceminister rozwoju. – Zależy nam, aby regiony czy miasta były konkurencyjne, bo to się przekłada na poziom życia mieszkańców.

Natomiast Jacek Sierak ze Szkoły Głównej Handlowej oraz Uczelni Łazarskiego zwrócił uwagę na smutne, ale niestety prawdziwe zjawisko, że tej współpracy często brakuje między samymi samorządami. – Tu nie chodzi nawet o kolej regionalną, która nie wyjeżdża za granice województwa, ale o ścieżki rowerowe, które kończą się na granicy gminy – mówił Jacek Sierak. I dodał, że na szczęście ta współpraca coraz częściej się pojawia, a wzmacniają ją programy nastawione właśnie na wspieranie takich wspólnie realizowanych przedsięwzięć.

A gdy unijne źródło wyschnie

Paneliści szukali także odpowiedzi na coraz częściej stawiane pytanie: jak utrzymać tempo samorządowych inwestycji, gdy dostępne obecnie unijne fundusze się wyczerpią.

– Trzeba stawiać na partnerstwo publiczno-prywatne – przekonywał Piotr Grzymowicz.

A przykładem, że PPP może być przyszłością inwestycji komunalnych jest przedsięwzięcie, które właśnie w tej formule chce zrealizować Olsztyn.

- Chcemy wybudować spalarnię odpadów, która jednocześnie będzie zapleczem energetycznym dla miasta – mówił Piotr Grzymowicz. Mamy już podpisane wszystkie najważniejsze dokumenty, i z uruchomieniem projektu czekamy już tylko na pozytywną decyzję Polskiego Funduszu Rozwoju – wskazywał prezydent Olsztyna.

Paneliści wskazywali także, że bez wzmocnienia finansowego samorządu, gminom, czy powiatom trudno będzie realizować inwestycje.

- Konieczne jest wzmocnienie władztwa finansowego jednostek samorządu terytorialnego – podkreślał Olgierd Geblewicz. – Na razie jednak widzę gromadzące się nad młodym, polskim samorządem chmury centralizacji. Tymczasem w ciągu ostatnich 26 lat samorząd pokazał, że potrafi skutecznie rozwiązywać problemy mieszkańców, że jest prawdziwą wartością naszej demokracji. Ważne jest jednak, aby za decentralizacją zadań szła także decentralizacja finansów – dodawał.

– W tych nowych warunkach liczyć się będzie stabilne i dobre zarządzanie silnym finansowo samorządem – mówił Jacek Sierak. – To powinien być prawdziwy fundament rozwoju kraju.

 

Budowa dróg, wodociągów i kanalizacji, rozwój komunikacji publicznej i inne realizowane przez samorządy inwestycje to oczywiście odpowiedź na potrzeby mieszkańców. A także wkład w wyrównywanie zapóźnień cywilizacyjnych, z jakimi Polska borykała się po obaleniu ustroju komunistycznego. Ale nie tylko. Bo gminy, powiaty i województwa samorządowe, będąc jednym z większych inwestorów w ostatnich 26 latach wolnej Polski, pokazały, że ten ich wkład ma znaczenie nie tylko lokalne czy regionalne, ale jest ważny także dla rozwoju i wzrostu gospodarczego całego kraju.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego