Miasto pełne sukcesów

W ciągu dekady stolica Podlasia przeszła olbrzymią metamorfozę, między innymi za sprawą inwestycji publicznych.

Publikacja: 19.12.2016 22:00

Jednym z obszarów największych zmian jest transport. - Badania opinii mieszkańców miast polskich dają podstawy do twierdzenia, że przyczyną popularności miejskiego transportu publicznego w Polsce jest dobra jakość. Dotyczy to także Białegostoku, w którym od lat, poza zakupami taboru o najwyższych parametrach ekologicznych, duży nacisk położono na punktualność i uprzywilejowanie autobusów w ruchu. Wprowadzono zaawansowane systemy biletu elektronicznego oraz informacji pasażerskiej. Poza buspasami, zwróciłbym uwagę także na rzecz niewidoczną dla oka, ale bardzo ważną, mianowicie elektroniczny system zarządzania ruchem, w którym priorytetem jest pierwszeństwo dla autobusów na skrzyżowaniach – mówi „Rz" prof. inż. Wojciech Suchorzewski, który napisał pierwszą politykę transportową dla Białegostoku jeszcze w latach 90.

Profesor uważa, że Białystok wypada dobrze również na tle miast zachodnioeuropejskich, takich jak Florencja czy Gratz. – Dotychczasowe doświadczenia Białegostoku i plan transportowy na lata 2015–2022 dobrze rokują na przyszłość. Miasto zamierza rozwijać sieć buspasów i zakupić autobusy o napędzie hybrydowym oraz elektrycznym. W sumie wysoko oceniam podejście równoważące cele społeczne, ekonomiczne oraz ekologiczne. Mam nadzieję, że wysoki udział transportu zbiorowego w przewozach nie spadnie. Dla większości miast europejskich jest to poziom nieosiągalny – dodaje Suchorzewski.

Transportowy sukces

Miejska polityka transportowa ma innowacyjny charakter. Osiągnięciem było uruchomienie w 2008 roku wyszukiwarki podróży opartej o standard Google Transit File System. Stolica Podlasia była pierwszym miastem w Polsce i siódmym na świecie z tym systemem. Z kolei za wdrożenie w 2012 roku zintegrowanego systemu biletu elektronicznego, systemu informacji pasażerskiej i zliczania pasażerów Stowarzyszenie ITS Polska przyznało Zarządowi Białostockiej Komunikacji Miejskiej wyróżnienie za najlepsze wdrożenie. - Od kilku lat wszystkie skrzyżowania w mieście objęte są centralnym systemem sterowania ruchem, a Białystok pojawia się w czołówce rankingów miast najmniej zakorkowanych, w których podróżuje się  najlepiej – mówi nam mówi dr. inż. Marek Litwin, dyrektor ds. ITS i Poboru Opłat w Windsor-Detroit Bridge Authority w Kanadzie.

Przez 10 lat miasto uzyskało 1,5 mld zł dofinansowania z UE, co w połączeniu między innymi z wkładem własnym pozwoliło na realizację inwestycji na kwotę 3,6 mld. zł, za te środki powstały Trasa Generalska i Trasa Kopernikańska, obok szeregu innych dużych i małych inwestycji drogowych. Ale miasto kieruje środki również o inne wydatki majątkowe i społeczne.

Długi na inwestycje

Białostocka Karta Dużej Rodziny gwarantuje pomoc dla 3196 białostockich rodzin. Karta seniora zapewnia zniżki dla 7748 seniorów. 43 mln zł wydano w ciągu 10 lat na 81 wielofunkcyjnych boisk. Dzięki nakładom majątkowym Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych należy do najnowocześniejszych w kraju. Miasto dba również o dziedzictwo i kulturę, 11 mln zł kosztowała rewitalizacja otoczenia Pałacu Branickich, odnowiono białostockie centrum, powstał stadion miejski, tudzież Opera i Filharmonia Podlaska „Europejskie Centrum Sztuki".

W analizie „Atrakcyjność inwestycyjna Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego" z 2014 roku dr Katarzyny Dębkowskiej, dr Urszuli Widelskiej, Moniki Garwolińskiej autorki oceniają lokalny mikroklimat inwestycyjny jako korzystny. W opracowaniu dużą rolę odgrywa między innymi infrastruktura społeczna, której jakość w poważnej mierze zależy od lokalnej administracji i inwestycji. Prof. Robert Ciborowski z Katedry Ekonomii Wydziały Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku mówi „Rz", że wydatki na kulturę i edukację będą procentowały także za kilkanaście lat.

To wszystko jednak kosztuje. Miejska opozycja z Prawa i Sprawiedliwości zwraca uwagę na zadłużenie Białegostoku. - Lata rządów prezydenta to ciągłe zadłużanie miasta. Po to, by część długów wyprowadzić poza budżet, niezbędne było wręcz powołanie nowej spółki Stadion Miejski – alarmował po 9 latach rządów prezydenta Truskolaskiego Mariusz Gromko z klubu PiS. Tymczasem Agencja Fitch spodziewa się, że zadłużenie Białegostoku spadnie do 620 mln zł w 2016 roku. – W porównaniu z innymi polskimi miastami, w stosunku do wpływów budżetowych, nie jest wcale wysokie. Myślę, że polityka inwestycyjna jest silną stroną tej ekipy. Przez 10 lat jakość infrastruktura drogowej uległa radykalnej zmianie. Miasto zostało odkorkowane – mówi „Rz" Zbigniew Sulewski, przedsiębiorca i analityk Centrum im. Adama Smitha. W czasie prezydentury Tadeusza Truskolaskiego wdrażano budżety, w których 30 proc. wydatków kierowano na inwestycje. W 2017 r. będzie to 25 proc., czyli około 500 mln zł. – Nie było też w mieście przeszacowanych inwestycji. Prezydent to ekonomista umiejący liczyć pieniądze. Problem jest natomiast brak bezpośrednich inwestorów, także zagranicznych – dodaje Sulewski.

Pięta achillesowa

Jak podnoszono podczas III Wschodniego Kongresu Gospodarczego odpływ młodych ludzi to jeden z najważniejszych problemów, który należy rozwiązać, myśląc o dalszym rozwoju regionów Polski Wschodniej. Na razie Białystok ma dodatnie saldo tej migracji, jednak rezerwy demograficzne na podlaskiej prowincji niedługo mogą się skończyć. W przyciągnięciu do miasta dużych inwestycji, w tym zagranicznych, z pewnością pomogłaby budowa regionalnego lotniska. Wobec braku środków prezydent znalazł tutaj pewne kompromisowe rozwiązanie. Zapowiedział budowę pasa startowego. Inwestycja miałaby się zakończyć w roku 2018 (więcej na ten temat na str. 5). – To będzie kosztować ok. 25–30 mln. Ono byłoby przeznaczone dla biznesu, taksówek powietrznych, czarterów - mówił prezydent Białegostoku na Wschodnim Kongresie Gospodarczym.

Komentarz

Tadeusz Truskolaski, Prezydent Białegostoku

Jako białostoczanie pokazaliśmy w ostatnich 10 latach, że współpraca i konsekwencja w działaniu przynosi efekty. Białystok z miasta postrzeganego jako prowincja zmienił się w dynamiczny ośrodek na wschodzie Polski. Wykorzystaliśmy przede wszystkim szansę i możliwości związane z członkowstwem naszego kraju w Unii Europejskiej. Udało nam się pozyskać ogromne fundusze unijne na przebudowę infrastruktury miejskiej: drogowej, rowerowej, sportowej, edukacyjnej i tej służącej rozwojowi przedsiębiorczości. Dziesięć lat temu budżet Białegostoku sięgał 741 mln zł, z czego na inwestycje przeznaczone było ok. 75 mln zł. Budżet planowany na 2017 roku przekracza 2 mld zł, z czego na inwestycje zamierzamy przeznaczyć ponad 500 mln zł. O metamorfozie, którą przeszedł Białystok świadczą jednak nie tylko liczby. Efektem naszej – białostoczan – dziesięcioletniej pracy są wysokie pozycje Białegostoku w różnego rodzaju rankingach. Jesteśmy np. najlepszym miastem do życia w Polsce według Eurobarometru, zestawienia przygotowanego przez Komisję Europejską. 96 proc. mieszkańców miasta zadeklarowało wysoki stopień satysfakcji z życia w Białymstoku. Przed nami na pewno jeszcze sporo wyzwań, ale myślę, że już dziś możemy być dumni z tego, jak wygląda Białystok.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego