Życie Ziemi Podlaskiej

Białystok przyspiesza

Po przebudowie na ulicy Kaczorowskiego pojawią m.in. buspasy.
Rzeczpospolita, Marcin Jakowiak
Miasto modernizuje drogi i rozwija sieć buspasów, by usprawnić komunikację publiczną. Wartość planowanych prac przekracza już 100 mln zł.

W ramach rozpoczętej już inwestycji dotyczącej ul. Sitarskiej wybudowany zostanie 900-metrowy odcinek nowej drogi, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, do tego dwustronna droga rowerowa. Nad torami zostanie wybudowana estakada. To kluczowy projekt, umożliwi bowiem skomunikowanie zachodniej części miasta z centrum. Według analizy „Mobilność miejska w Białymstoku. Kierunki rozwoju" pochodzącej z 2016 roku, a przygotowanej przez ekspertów z Banku Światowego, budowa tego przejazdu jest bardzo ważna.

– Przyglądaliśmy się strukturalnym przeszkodom, które utrudniają rozwój komunikacji w Białymstoku. Z pewnością przydałoby się więcej estakad nad torami, bo dzielą one miasto niemal na pół. Inwestycje dokonywane dotąd są dobrze pomyślane. Nawet jak międzynarodowe standardy Białystok może świecić przykładem, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej – mówi „Rz" Radosław Czapski, współautor analizy Banku Światowego.

Prace wykona konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o. z Białegostoku i TRAKCJA PRKiL S.A. z Warszawy. Koszty inwestycji wyceniło na ok. 34,8 mln zł. – To kwota niższa od tej, jaką zamierzaliśmy przeznaczyć na inwestycję – cieszy się zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński.

Z kolei przebudowa Alei 1000-lecia będzie polegała na zbudowaniu dwujezdniowej drogi, rozbudowie skrzyżowań oraz rozbiórce starych i budowie nowych mostów na ul. Radzymińskiej i Białostoczek. Podobne zmiany czekają ulicę Jurowiecką. Na przebudowanych ulicach zostaną wytyczone buspasy. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2018 roku.

Miejskie inwestycje drogowe dobrze ocenia Zbigniew Sulewski z Centrum im. Adama Smitha. Według eksperta przebudowa ul. Sitarskiej była potrzebna. – Choć inwestycja realizowana jest z opóźnieniem, to cieszy, że połączy północno-zachodnią część miasta z centrum. Generalnie prezydent dobrze radzi sobie z pozyskiwaniem środków na inwestycje drogowe. Pieniądze na infrastrukturę wydawane są prawidłowo, bez przeszacowanych przedsięwzięć – mówi „Rz" Sulewski.

Białystok ogłosił też przetargi na przebudowę ul. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego i Legionowej. Miasto stara się o dofinansowanie wartej 12 mln zł inwestycji ze środków unijnych. Na całej długości trasy w stronę centrum, czyli do ul. M. Skłodowskiej-Curie, zostanie wytyczony buspas na dobudowanym pasie. Po drugiej stronie buspas zostanie utworzony na odcinku od ul. Pięknej w kierunku ul. Kaczorowskiego. Pomiędzy ul. Cieszyńską a Rynkiem Siennym powstanie też droga rowerowa.

Wszystkie inwestycje zgodne są z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Projekty stanowią logiczną kontynuację inwestycji przeprowadzonych w poprzedniej perspektywie budżetowej UE, kiedy wydano ok. 350 mln zł na transport miejski. Z perspektywy na lata 2014–2020 zakontraktowano do tej pory 109, 5 mln zł, w tym z dofinansowania UE 84,5 mln zł.

Białystok nie zapomina także o inwestycjach miękkich. Ogłoszono właśnie przetarg na modernizację Centrum Kształcenia Praktycznego w Zespole Szkół Gastronomicznych. Koszt to około 7 mln zł. „Gastronomik" od lat cieszy się dużym zainteresowaniem białostockiej młodzieży. W najbliższym czasie nie powinno ono spaść, zwłaszcza że według prognozy na 2017 rok „Barometru zawodów" jego absolwenci są szczególnie wyczekiwani na rynku pracy. Miasto stara się o dofinansowanie zadania ze środków unijnych z RPO WP 2014–2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL