Położenie oraz infrastruktura sprzyja inwestycjom w województwie lubuskim

Lubuskie intensywnie się rozwija, choć w wielu wskaźnikach jest jeszcze poniżej krajowej średniej.

Publikacja: 02.02.2017 22:00

Foto: Rzeczpospolita

Przygraniczne położenie, dobrze rozwinięta sieć połączeń wodnych, wysoki poziom eksportu, relatywnie niskie koszty pracy, dość wysoki poziom nakładów inwestycyjnych to argumenty, które mogą przyciągnąć potencjalnych inwestorów do Lubuskiego.

Mocną stroną województwa lubuskiego jest na pewno położenie przygraniczne i połączenie autostradowe do Niemiec. Dzięki temu ponad 70 proc. eksportu z lubuskiego trafia właśnie na ten rynek. Dodatkowy atut to dobrze rozwinięta sieć transportu wodnego – system wodny Odry umożliwia transport do zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, a poprzez kanały Odra–Sprewa i Odra–Hawela region został włączony do systemu żeglugi śródlądowej Europy Zachodniej.

Województwo może pochwalić się także najwyższym w Polsce wskaźnikiem zalesienia oraz licznymi jeziorami, co wpływa na rozwój turystyki. Mocną stroną są firmy przemysłowe związane z lasami i drewnem, motoryzacyjne i elektroniczne, a także spożywcze i szklarskie. Na terenie województwa lubuskiego funkcjonują dwie specjalne strefy ekonomiczne: Kostrzyńsko-Słubicka i Wałbrzyska. Wskaźniki ekonomiczne dotyczące województwa lubuskiego są niższe niż te dotyczące całego kraju, ale większość z nich rośnie systematycznie, niektóre nawet szybciej niż krajowe.

Rośnie PKB

W ciągu ostatnich pięciu lat produkt krajowy brutto w województwie lubuskim wzrósł o 15,4 proc., nieco więcej niż w tym samym okresie PKB liczony dla kraju. W 2015 r. wynosił 39,8 mld zł – można powiedzieć, że była to równowartość 249 ton złota. W województwie lubuskim powstaje 2,2 proc. polskiego PKB. Trzy czwarte w gospodarce, a w sferze budżetowej jedna czwarta.

Wartość PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2015 roku kształtowała się na poziomie od 32 (Lubelskie) do 74,6 tys. zł (Mazowieckie). W Lubuskiem wynosiła 39 tys. zł. O ponad 7,7 tys. zł mniej niż wskaźnik dla Polski. Porównując ościenne województwa, w zachodniopomorskim kwota ta była wyższa o 700, w wielkopolskim natomiast i dolnośląskim przekroczyła 5 tys. zł na osobę.

Coraz więcej firm

Liczba przedsiębiorstw na terenie województwa rośnie, w 2015 roku było ich ponad 111 tys. Od 2010 przybyło około 5 proc. W Lubelskim jest zarejestrowanych 2,7 proc. wszystkich firm działających w kraju, z czego 95 proc. należy do sektora prywatnego. Mniej przedsiębiorstw jest w województwach: podlaskim, opolskim i świętokrzyskim. W 2015 r. przybyły 9833 nowe przedsiębiorstwa, a wyrejestrowano 8526. W Polsce w tym okresie zarejestrowano 359 973 firmy, a wyrejestrowano 292 348.

W 2015 r. firmy działające na terenie Lubuskiego osiągnęły przychody na poziomie 33 753 mln zł, a zyski na poziomie 1503 mln zł. Stanowi to odpowiednio 1,45 i 1,85 proc. przychodów i zysków wypracowanych przez firmy w Polsce. Ponad 97 proc. przychodów wypracował sektor prywatny.

Licząc na jednego mieszkańca, w 2015 r. przedsiębiorstwa wydały na inwestycje 5762 zł. Także i w tej konkurencji najbardziej aktywne były firmy prywatne, które odpowiadają za 64 proc. łącznych wydatków rozwojowych.

Większość działających w regionie spółek to przedsięwzięcia małe i średnie. Na Liście 500 „Rzeczpospolitej" największych przedsiębiorstw znajduje się tylko siedem spółek z Lubuskiego, na Liście 2000 jest ich 57. Największe firmy działające na terenie Lubuskiego to Swiss Krono – producent płyt i wyrobów drewnopochodnych oraz działające w branży motoryzacyjnej SE Bordnetze, Gedia Poland czy Adient Poland.

Z województwa lubuskiego tylko pięć firm notowanych jest na rynku podstawowym warszawskiej giełdy. Najstarszą spółką giełdową jest Novita, która debiutowała w 1994 roku. Na GPW są jeszcze: Relpol, Stelmet, Seco/Warwick i Zastal. Na rynku New Connect notowane są cztery spółki.

Eksport w górę

Szacunkowe przychody z eksportu województwa lubuskiego w 2015 r. wynoszą 5,33 mld euro, import natomiast wynosi 3,01 mld euro. Nie bez znaczenia dla tego pozytywnego, dodatniego bilansu handlowego jest położenie województwa przy granicy z Niemcami, co sprzyja inwestycjom zagranicznym głównie z Europy Zachodniej oraz krajów skandynawskich. Najważniejszym partnerem handlowym województwa lubuskiego są oczywiście Niemcy. Trafia tam około 70 proc. towarów i usług. Kolejne miejsca zajmują: Włochy, Holandia i Dania. Łącznie firmy z województwa lubuskiego eksportują swoje produkty do 140 państw. Głównym produktem są wyroby z branży motoryzacyjnej, drzewnej oraz papieru.

Lokalne przedsięwzięcia coraz odważniej same wychodzą za granicę. 36 przedsiębiorstw z regionu ma filie i spółki poza granicami kraju, 24 z nich znajduje się w Niemczech, a osiem na Ukrainie.

Pracy przybywa

Województwo lubuskie oferuje prawie 334,6 tys. miejsc pracy, co stanowi 2,31 proc. wszystkich stanowisk w Polsce. 47,7 proc. to oferta dla kobiet. Najwięcej osób zatrudnionych jest w przemyśle – 23,85 proc. oraz w handlu. W 2015 roku przedsiębiorstwa zatrudniły 12,3 tys. nowych osób, a zwolniły 6,6 tys. Analogicznie w Polsce zatrudnionych został 595,9 tys., a zwolnionych 317,6 osób. Bezrobocie w 2015 r. wynosiło 10,5 proc. i od kilku lat systematycznie spada, jest wyższe niż w kraju (9,7 proc. w 2015 r.). W 2016 stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 8,7 proc.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw (bez wypłat nagród z zysku) w Lubuskiem w 2015 r. wynosiło 3567,6 zł, to o 583,3 zł mniej niż w Polsce. I także mniej niż w województwach ościennych. W Zachodniopomorskiem przeciętnie można było zarobić 3793,7 zł, w Wielkopolskiem – 3728,5 zł, a w Dolnośląskim – 4204,2 zł.

Najwięcej płaciły firmy branży informatycznej i telekomunikacyjnej – 5174 zł, najmniej branża hotelowa i gastronomiczna – 2221 zł mies.

* w tekście wykorzystaliśmy najnowsze dostępne dane GUS w podziale na województwa oraz dane z Listy 2000 „Rzeczpospolitej"

Przygraniczne położenie, dobrze rozwinięta sieć połączeń wodnych, wysoki poziom eksportu, relatywnie niskie koszty pracy, dość wysoki poziom nakładów inwestycyjnych to argumenty, które mogą przyciągnąć potencjalnych inwestorów do Lubuskiego.

Mocną stroną województwa lubuskiego jest na pewno położenie przygraniczne i połączenie autostradowe do Niemiec. Dzięki temu ponad 70 proc. eksportu z lubuskiego trafia właśnie na ten rynek. Dodatkowy atut to dobrze rozwinięta sieć transportu wodnego – system wodny Odry umożliwia transport do zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, a poprzez kanały Odra–Sprewa i Odra–Hawela region został włączony do systemu żeglugi śródlądowej Europy Zachodniej.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego