Z pociągu przesiadka na rower

Pół godziny za darmo, kolejna za złotówkę. Samorząd województwa buduje system publicznego roweru.

Publikacja: 03.10.2017 20:00

Na razie rower trzeba zabierać ze sobą do wagonu. Już niedługo nie będzie takiej potrzeby

Na razie rower trzeba zabierać ze sobą do wagonu. Już niedługo nie będzie takiej potrzeby

Foto: materiały prasowe

Ponad 100 stacji rowerowych, w których do dyspopozycji będzie 1000 jednośladów – samorząd województwa szykuje wyjątkową propozycję dla mieszkańców i turystów. Przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) uruchomi sieć bezobsługowych wypożyczalni publicznych rowerów. Pierwsze pojawią się już wiosną przyszłego roku.

Skąd pomysł? W jego tle jest rosnąca rzesza cyklistów i pasażerów dojeżdżających koleją.

– Doświadczenia miast – a zwłaszcza Łodzi, gdzie rower publiczny jest bardzo popularny – sprawiły, że projekt spotkał się z ogromnym zainteresowaniem samorządów – mówi marszałek województwa Witold Stępień. – Nie było najmniejszych kłopotów, żeby zebrać chętnych do współpracy i – co ważne – współfinansowania przedsięwzięcia.

Pociągi ŁKA przewiozły w tym roku już ok. 2,5 mln pasażerów – niemal tyle co w całym ubiegłym. Już dzisiaj wielu z nich do kolei dojeżdża prywatnymi rowerami, zostawia je (lub bierze ze sobą), a podróż kontynuuje pociągiem. Wprowadzając sieć publicznych rowerów, samorząd województwa wychodzi więc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców.

Rowerowe Łódzkie – bo tak nazywa się projekt – przewiduje utworzenie w miastach znajdujących się na trasie ŁKA łącznie 15 parkingów oraz 125 stacji rowerowych, w których będzie można wypożyczyć jednoślady – dojechać nimi do wybranego miejsca, po czym odstawić. System będzie opierał się na niewielkich opłatach.

– Planujemy, że pierwsze pół godziny wypożyczenia roweru będzie za darmo, a dopiero następna godzina będzie kosztowała złotówkę – wyjaśnia Teresa Woźniak, wicedyrektor departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim. Rzecz jasna, stacje z rowerami i parkingi będą ulokowane przy przystankach kolejowych.

Inicjatywa spotkała się z żywym zainteresowaniem łódzkich samorządów – do projektu przystąpiło dziesięć gmin położonych na trasach, gdzie ruch pasażerski jest największy – wśród nich są Koluszki, Kutno, Łask i Łowicz, a także Łódź, Pabianice, Sieradz, Skierniewice, Zduńska Wola i Zgierz. Liderem projektu i 11. partnerem jest województwo łódzkie.

Rower publiczny będzie więc dostępny w miastach (a w gminie Koluszki także w części terenów wiejskich) położonych w promieniu ok. 60 kilometrów wokół Łodzi. To świadczy o rozmachu projektu oraz tym, że z publicznego roweru będzie mogła korzystać potężna rzesza mieszkańców.

– Nasz projekt publicznego wojewódzkiego roweru jest jedyny w kraju, na tak dużą skalę nikt podobnego dotąd nie realizował – mówi dyr. Woźniak.

Jednak pomysłodawcy chcą, aby beneficjentami przedsięwzięcia byli także turyści odwiedzający region. Ponieważ Łódzkie – jak podkreślają – to nie tylko stare fabryki i włókiennictwo – ale też warte zwiedzenia zabytki i urokliwe parki.

– Liczymy na to, że również turyści zechcą zwiedzać województwo, przesiadając się z samochodu do publicznych środków transportu, takich właśnie, jak kolej i publiczny rower – podkreśla Teresa Woźniak.

Pierwsze stacje – wypożyczalnie rowerowe – pojawią się w maju 2016 roku. Do końca sezonu letniego sieć ma obejmować już wszystkie miasta uczestniczące w projekcie.

Rowerowe Łódzkie będzie kosztować 17 mln zł, z czego 12 mln zł to środki unijne. Dotacja jest pewna, została przyznana samorządowi województwa w ubiegłym tygodniu. Teraz miasta i gminy czeka kolejne wyzwanie – rozbudowa sieci ścieżek rowerowych. Przy nowo budowanych drogach stanowią one już stały element krajobrazu. Jednak inwestycja w publiczne rowery wymaga, by tam, gdzie jest ich za mało, ich sieć jeszcze wzbogacić. Po to, żeby z punktu, gdzie będzie można wypożyczyć pojazd, w miarę komfortowo dojechać do atrakcyjnych miejsc.

Ponad 100 stacji rowerowych, w których do dyspopozycji będzie 1000 jednośladów – samorząd województwa szykuje wyjątkową propozycję dla mieszkańców i turystów. Przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) uruchomi sieć bezobsługowych wypożyczalni publicznych rowerów. Pierwsze pojawią się już wiosną przyszłego roku.

Skąd pomysł? W jego tle jest rosnąca rzesza cyklistów i pasażerów dojeżdżających koleją.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego