Ile przejedziesz, tyle zapłacisz

Na dwóch łódzkich liniach tramwajowych zostanie wprowadzony testowo nowy system biletowy. Pasażerowie będą mogli płacić w nich kartą lub smartfonem za liczbę faktycznie przejechanych przystanków.

Publikacja: 06.06.2017 23:00

Od września łódzkie MPK będzie testować nowy system opłat za przejazd.

Od września łódzkie MPK będzie testować nowy system opłat za przejazd.

Foto: Fotorzepa, Seba Glapiński

Łódź wprowadza eksperymentalnie rozwiązanie w komunikacji miejskiej. Od września pasażerowie będą mogli płacić nie za czas, ale za liczbę przejechanych przystanków. – Nie będą musieli się martwić czasem straconym w korkach czy potrzebnym na przesiadki, jak to jest w przypadku biletów czasowych – opowiada Sebastian Grochala, rzecznik łódzkiego MPK. Dodaje, że uruchomienie pilotażu wprowadzi dodatkową możliwość zakupu biletów. Pozostałe formy nadal będą obowiązywały, więc jeśli ktoś będzie wolał kupić bilet czasowy w biletomacie czy za pomocą operatora mobilnego bądź zwyczajnie w kiosku, nadal będzie miał taką możliwość. – Jeśli pomysł się sprawdzi i dobrze ocenią go łodzianie oraz turyści, to w przyszłym roku wprowadzimy go na stałe – zapowiada rzecznik.

Pilotaż nowego systemu sprzedaży biletów będzie możliwy dzięki współpracy MPK z firmami MasterCard oraz Mennica, które przygotowały rozwiązania techniczne i zagwarantowały środki. – My udostępniamy pojazdy, partnerzy finansują stworzenie systemu, zakup i montaż niezbędnego wyposażenia oraz zapewniają bezpieczeństwo tego rozwiązania z punktu widzenia użytkowników – tłumaczy Sebastian Grochala.

Pilotaż zaczyna się 16 września i będzie prowadzony w 22 tramwajach typu Pesa Swing obsługujących linie 10A i 10B. Do zakupu biletu potrzebna będzie karta zbliżeniowa bądź telefon komórkowy z opcją płatności NFC. – Pasażer, wchodząc do pojazdu, wybierze, ile przystanków chce przejechać, i za to zapłaci – opowiada rzecznik MPK. Podkreśla, że nie trzeba zakładać dodatkowego konta ani przelewać środków.

Urządzenie nie będzie drukować biletów, a kontrolerzy sprawdzą, czy za przejazd zapłacono, po przyłożeniu karty płatniczej bądź smartfona do specjalnego czytnika.

Znane są już ceny za ten rodzaj biletów. Przejazd pierwszego przystanku będzie kosztował złotówkę (połowę bilet ulgowy), od drugiego do siódmego – po 20 groszy, za każdy od 13. do 20. przystanku po 10 groszy, od 21. do 30. po 6 groszy za każdy przejechany przystanek. Testy nowego systemu potrwają od sześciu miesięcy do roku.

Łódź wprowadza eksperymentalnie rozwiązanie w komunikacji miejskiej. Od września pasażerowie będą mogli płacić nie za czas, ale za liczbę przejechanych przystanków. – Nie będą musieli się martwić czasem straconym w korkach czy potrzebnym na przesiadki, jak to jest w przypadku biletów czasowych – opowiada Sebastian Grochala, rzecznik łódzkiego MPK. Dodaje, że uruchomienie pilotażu wprowadzi dodatkową możliwość zakupu biletów. Pozostałe formy nadal będą obowiązywały, więc jeśli ktoś będzie wolał kupić bilet czasowy w biletomacie czy za pomocą operatora mobilnego bądź zwyczajnie w kiosku, nadal będzie miał taką możliwość. – Jeśli pomysł się sprawdzi i dobrze ocenią go łodzianie oraz turyści, to w przyszłym roku wprowadzimy go na stałe – zapowiada rzecznik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego