Miasto modernizuje torowiska

W 2016 r. mają zacząć się pierwsze prace związane z modernizacją 11 km łódzkiej sieci tramwajowej.

Publikacja: 03.05.2016 23:00

W ramach projektu „Tramwaj dla Łodzi” zostaną wyremontowane kolejne trasy i zakupione nowe tramwaje

W ramach projektu „Tramwaj dla Łodzi” zostaną wyremontowane kolejne trasy i zakupione nowe tramwaje

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

To będzie jedna z największych inwestycji komunikacyjnych planowanych w Łodzi do 2020 roku. Obejmie jednak tylko sieć tramwajową w stolicy województwa, chociaż jak zapewnia nas Piotr Grabowski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu, w przyszłości ma stanowić uzupełnienie dla Łódzkiego Tramwaju Aglomeracyjnego.

Projekt programu integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego potocznie nazywanego „Tramwajem dla Łodzi" niedawno przyjęła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

W ramach programu zostanie zmodernizowanych 11 km szyn oraz powstaną dwa nowe odcinki, które mają połączyć przebudowaną trasę Wschód–Zachód (W-Z) z Łódzkim Tramwajem Regionalnym. Ma to zapewnić budowa torowiska na ul. Broniewskiego między ul. Rzgowską a marszałka Śmigłego-Rydza oraz na powstającej w okolicach dworca Łódź-Fabryczna i ul. Nowowęglowej, która połączy ul. Tramwajową z ul. Kopcińskiego.

Do modernizacji wyznaczonych zostało sześć istniejących tras m.in. na ul. Śmigłego-Rydza, Dąbrowskiego, Przybyszewskiego, Kilińskiego i Rzgowskiej. Przebudowane mają zostać także dwa wiadukty – na ul. Przybyszewskiego i Kopcińskiego.

Roboty ruszą niebawem

Jak zaznacza Piotr Grabowski, rzecznik łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu, jest to inwestycja wieloletnia.

W czasie spotkania z dziennikarzami Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu, dodała, że prace na torowiskach mają rozpocząć się w przyszłym roku, ale niektóre z linii zostaną zmodernizowane niebawem. Jej zdaniem takich prac wymaga stan torów na fragmentach ul. Dąbrowskiego i skrzyżowaniu z ul. Śmigłego-Rydza.

Program „Tramwaj dla Łodzi" przewiduje też modernizację zajezdni tramwajowej Chocianowice oraz zakup 30 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Realizacja inwestycji ma zakończyć się do 2020 r. Jej całkowity koszt władze miasta szacują na ok. 600 mln zł, z czego 80 proc. ma pochodzić ze środków UE.

– Warto wspomnieć, że w listopadzie zakończyła się ogromna inwestycja tramwajowa, czyli przebudowa trasy w relacji wschód-zachód wraz z budową nowego torowiska o długości ponad 4 km. W sumie inwestycja objęła obszar trasy W-Z na długości ponad 17 km. Do obsługi tej trasy zakupiono 22 niskopodłogowe wagony PESA – dodaje Piotr Grabowski. Inwestycja ta kosztowała 747 mln zł.

Grabowski dodaje, że jesienią startuje zaś nowy układ torowy i nowa trasa przy przebudowywanym dworcu Łódź-Fabryczna. Jest to odcinek około 4 km zupełnie nowej linii, która zapewni bezpośrednią komunikację z dworcem, integrację z autobusami miejskimi, dalekobieżnymi, pociągami.

Poprawią przystanki

Zarząd Dróg i Transportu zamierza niebawem także poprawić niektóre przystanki, które zostały wybudowane niemal dziesięć lat temu przy trasie tzw. tramwaju regionalnego.

Ich perony okazały się zbyt krótkie i niskie (co uniemożliwiało np. wjazd wózkiem do wagonów). Ich długość nie pozwala na jednoczesne zatrzymanie dwóch składów tramwajowych. Powoduje to powstanie kolejki tramwajów przed wjazdem na przystanki. Takie prace drogowe planowane są m.in. w al. Kościuszki przy ul. Struga.

Co ciekawe, z inicjatywą przebudowania przystanku wystąpili mieszkańcy Łodzi (wnioskowali o to w ramach budżetu partycypacyjnego. Pracę wziął na siebie jednak Zarząd Dróg i Transportu. Zamówienie przewiduje tryb „zaprojektuj i wybuduj". Urzędnicy planują rozpoczęcie inwestycji w wakacje, a zakończenie jej do 30 września.

Kupią też autobusy

– W tym roku Zarząd Dróg i Transportu planuje też zakup 34 autobusów solo na długoletni (dziesięcioletni) wynajem wraz z serwisem – dodaje Piotr Grabowski.

W planach MPK Łódź jest zaś zakup 17 autobusów elektrycznych. Przewoźnik zakłada, że będą one ładowane przez pantograf na przystankach końcowych. Autobusy te mają kursować na jednej linii i parkować w zajezdni przy ul. Limanowskiego, gdy zostanie ona zmodernizowana. Władze spółki przewidują, że zakup 17 autobusów elektrycznych oraz wybudowanie infrastruktury do ich obsługi będzie kosztowało ok. 48 mln zł.

Na pomysł zakupu takich ekologicznych autobusów wpadły też władze Kutna. Liczą, że ich zakup zostanie dofinansowany z unijnej kasy. W planach jest zakup sześciu takich pojazdów.

Kupno nowych autobusów miejskich planują też władze Sieradza (osiem pojazdów), Radomsko (12 autobusów.) oraz gminy Łask (w tym przypadku chodzi o 14 autobusów na biopaliwa).

To będzie jedna z największych inwestycji komunikacyjnych planowanych w Łodzi do 2020 roku. Obejmie jednak tylko sieć tramwajową w stolicy województwa, chociaż jak zapewnia nas Piotr Grabowski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu, w przyszłości ma stanowić uzupełnienie dla Łódzkiego Tramwaju Aglomeracyjnego.

Projekt programu integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego potocznie nazywanego „Tramwajem dla Łodzi" niedawno przyjęła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego