Łódź chce zatrzymać młodych

Już prawie 130 firm uczestniczy w programie „Młodzi w Łodzi", który wspiera tam studentów w rozwoju kariery.

Publikacja: 03.05.2016 23:00

Staże dla studentów to jeden z elementów programu „Młiodzi w Łodzi”. Cieszą się rosnącym zainteresow

Staże dla studentów to jeden z elementów programu „Młiodzi w Łodzi”. Cieszą się rosnącym zainteresowaniem żaków

Foto: materiały prasowe

W te wakacje ponad 350 młodych ludzi studiujących na łódzkich uczelniach weźmie udział w płatnych wakacyjnych stażach organizowanych w ramach piątej już edycji programu "Praktykuj w Łodzi". Będą zdobywać doświadczenie m.in. w centrach nowoczesnych usług dla biznesu, spółkach IT czy znanych firmach handlowych.

Dołączą do liczącej już 50 tys. osób grupy młodych ludzi, którzy dotychczas wzięli udział w inicjatywach programu „Młodzi w Łodzi". Płatne letnie praktyki są jednym z głównych elementów programu, który już od ośmiu lat realizuje Biuro Obsługi Inwestora i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Łodzi.

Konkurencja stolicy

„Młodzi w Łodzi" wystartował w 2008 r., gdy na świecie zaczynał się już kryzys, ale w Polsce jeszcze trwał tzw. rynek pracownika. – Celem programu stało się zachęcanie młodych ludzi do wiązania swojej przyszłości z Łodzią, wspieranie rozwoju kariery zawodowej naszych studentów oraz zapewnienie lokalnym przedsiębiorcom i potencjalnym inwestorom wysoko wykwalifikowanej kadry – wyjaśnia Justyna Grzegory z UMŁ.

Jak dodaje, powodem uruchomienia przedsięwzięcia była ówczesna sytuacja na rynku pracy. W latach 2007–2008 lokalni pracodawcy zgłaszali coraz więcej problemów ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do pracy, co utrudniało planowanie długofalowego rozwoju firm. Jednocześnie badania przeprowadzone na zlecenie UMŁ wskazywały, że studenci nie znają kluczowych łódzkich pracodawców i krytycznie oceniają możliwości lokalnego rynku pracy. To sprawiało, że wielu z nich było zdecydowanych wyjechać po studiach z Łodzi. Tym bardziej że na wyciągnięcie ręki mieli największy w kraju warszawski rynek pracy.

Chociaż według danych GUS Łódź z ponad 706 tys. mieszkańców jest trzecia pod względem wielkości w Polsce (po Warszawie i Krakowie), to należy też do szybko wyludniających się miast. Od 2000 r. ubyło jej ok 87 tys. mieszkańców. Ten ubytek byłby pewnie większy, gdyby nie dwa czynniki, które pozytywnie wpływały na łódzki rynek pracy w ostatnich latach.

Zdolni ze stypendium

Jednym z nich był napływ inwestycji w nowoczesne centra usług dla biznesu, które stały się jednym z głównych pracodawców dla absolwentów łódzkich uczelni. Drugim są działania władz miasta, które zaczęły zabiegać o lepsze dopasowanie podaży i popytu na rynku pracy m.in. w ramach programu „Młodzi w Łodzi". Jedną z jego głównych inicjatyw (obok wakacyjnych praktyk) jest program stypendiów dla najzdolniejszych studentów z kierunków najbardziej potrzebnych lokalnym pracodawcom. Dotychczas przyznano je 184 osobom.

Stypendia w wysokości 500–900 zł miesięcznie fundują firmy będące partnerami akcji w Łodzi.

Grupa liczy już prawie 130 przedsiębiorstw, z których część uczestniczy w programie od 2008 r. Wśród nich jest największa w Polsce sieć drogerii Rossmann. – Zaangażowaliśmy się w program, bo chcemy wesprzeć młodych na początku ich karier. Zależy nam, by mogli w pełni poświęcić się nauce, dzięki czemu będą mieli łatwiejszy start w samodzielne, dorosłe życie, łatwiej im będzie np. znaleźć później pracę – wyjaśnia Agata Nowakowska, rzecznik prasowy firmy, która dotychczas wsparła dziewięcioro studentów (każdemu z nich wypłacała stypendium przez dziesięć miesięcy).

Rossmann od początku uczestniczy też w organizowanym od 2012 r. programie stażowym „Praktykuj w Łodzi". Dotychczas w centrali firmy płatne staże odbyło 37 studentów. Większość z nich dostała ofertę stałej pracy w sieci, która w tym roku przygotowała kolejne 27 wakacyjnych staży.

Partnerzy programu „Młodzi w Łodzi" obok staży i stypendiów (w roku akademickich 2015/2016 dostaje je 21 studentów) organizują też warsztaty i szkolenia na uczelniach oraz konkursy dla młodych przedsiębiorczych. Ofert przybywa, bo rośnie też grupa partnerów.

– Ta inicjatywa dobrze promuje Łódź i tutejszych pracodawców. Poziom i atmosfera współpracy jest co roku bardzo dobra, a organizatorzy proaktywni i pomocni – twierdzi Joanna Chaberska, konsultant ds. rekrutacji i employer brandingu w centrum BPInfosys Poland, które z „Młodzi w Łodzi" współpracuje od kilku lat, organizując m.in. szkolenia dla studentów.

Efekt praktyk

Pozytywne efekty „Młodzi w Łodzi" widać też w cyklicznie prowadzonych badaniach ewaluacyjnych programu. A te dowodzą, że odsetek młodych ludzi rozważających opuszczenie miasta po studiach systematycznie maleje.

O ile w 2007 roku ponad połowa studentów wskazywała, że nie wie, czy zostanie, albo nie chce zostać w Łodzi, o tyle w najnowszej ankiecie z końca 2014 r. prawie 60 proc. badanych deklaruje plany związania się z  Łodzią po studiach. Tylko nieco ponad 8 proc. zdecydowanie chce opuścić miasto. To prawie trzykrotnie mniej niż w 2012 r., gdy 23 proc. studentów było zdecydowanych na migrację. Na tę zmianę wpływ ma m.in program „Praktykuj w Łodzi" – ponad 60 proc. stażystów otrzymuje od firmy propozycję dalszej współpracy, co najczęściej oznacza stałe zatrudnienie.

Opinia

Marcin Miller, menedżer w Accenture Łódź Delivery Center

W programie „Młodzi w Łodzi" uczestniczymy od blisko sześciu lat, przede wszystkim dlatego, że jest to bardzo dobra platforma komunikacji z przedsiębiorczymi, młodymi ludźmi. Widzimy coraz większy potencjał zgłaszanych projektów oraz spotykamy prawdziwych entuzjastów, którzy chcą przenieść swoją pasję na grunt biznesowy. Taka idea jest nam bardzo bliska, bo my także zatrudniamy przede wszystkim młodych, zdolnych ludzi. W programie mamy okazję oceniać bardzo różnorodne i świetnie przygotowane projekty. Fundujemy nagrody i stypendia dla osób, których pomysły mają sens biznesowy i są możliwe do zrealizowania. Nie ukrywam, że bliższe nam są projekty IT, ale mieliśmy także przyjemność oceniać świetne biznesowe pomysły z innych branż. Program „Młodzi w Łodzi" daje także szansę na cenną współpracę z urzędem miasta, a Accenture w tym mieście jest już od 15 lat i wierzymy, że wspólne działanie przynosić będzie korzyści młodym ludziom.

W te wakacje ponad 350 młodych ludzi studiujących na łódzkich uczelniach weźmie udział w płatnych wakacyjnych stażach organizowanych w ramach piątej już edycji programu "Praktykuj w Łodzi". Będą zdobywać doświadczenie m.in. w centrach nowoczesnych usług dla biznesu, spółkach IT czy znanych firmach handlowych.

Dołączą do liczącej już 50 tys. osób grupy młodych ludzi, którzy dotychczas wzięli udział w inicjatywach programu „Młodzi w Łodzi". Płatne letnie praktyki są jednym z głównych elementów programu, który już od ośmiu lat realizuje Biuro Obsługi Inwestora i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Łodzi.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego