Ruszają miejskie jednoślady

Z początkiem marca miejskie rowery wracają na ulice Łodzi. W tym roku ma być dwa razy więcej stacji niż przed rokiem.

Publikacja: 28.02.2017 21:00

Łódzki system miejskiego roweru po powiększeniu będzie jednym z największych w Polsce

Łódzki system miejskiego roweru po powiększeniu będzie jednym z największych w Polsce

Foto: UM Łódź

– Cały system będzie obejmował już większą część miasta. Centrum, wszystkie największe osiedla, miejsca czy oddalone od centrum osiedla Nowosolna i Andrzejów – wylicza Tomasz Andrzejewski z Wydziału Komunikacji Społecznej Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.

Zakochani w rowerach

Łódzki Rower Publiczny po wielu latach starań został w końcu uruchomiony 30 kwietnia ubiegłego roku. Od razu odniósł olbrzymi sukces, bo w ciągu pierwszego miesiąca w systemie zarejestrowały się 42 354 osoby, które korzystały z roweru 363 623 razy, co oznacza, że statystycznie co około 7 sekund przy jednej ze stacji w Łodzi ktoś wypożyczał jednoślad. Niewiele ponad 100 dni wystarczyło, by liczba wypożyczeń przekroczyła milion, a do zamknięcia sezonu w systemie było już 64 835 użytkowników, którzy wsiedli na miejski jednoślad ponad 1,5 mln razy. – To najlepszy wynik inauguracyjny, jaki kiedykolwiek odnotowano w ramach polskiego, samoobsługowego systemu rowerowego – mówią przedstawiciele Nextbike Polska, operatora Łódzkiego Roweru Publicznego. W momencie startu system obejmował 100 stacji i 1000 rowerów, stając się jedną z dwóch największych inwestycji tego typu w kraju, zaraz po warszawskim Veturilo. W sierpniu łódzkie rowery zostały rozbudowane o stację sponsorską, ufundowaną przez Centrum Handlowe Port Łódź oraz sklep IKEA, tak więc na zakończenie sezonu łodzianie mogli korzystać ze 101 stacji i 1010 rowerów. Kilka minut po północy z wtorku na środę (28 lutego na 1 marca – red.) taka sama infrastruktura zostanie ponownie udostępniona mieszkańcom.

– Przygotowania do nowego sezonu rozpoczęliśmy już pod koniec listopada zeszłego roku. Wszystkie rowery trafiły do magazynu, dzięki czemu można było przeprowadzić ich rzetelny przegląd i konserwację – opowiada Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. Same stacje zostały dokładnie sprawdzone i zabezpieczone, a teraz przeszły ponowny przegląd.

Sieć rośnie

Uruchomienie systemu ze 101 stacjami i 1010 rowerami wcale nie oznacza, że taka będzie przez cały sezon. Jak poinformował Zarząd Dróg i Transportu, w 2017 roku liczba stacji Łódzkiego Roweru Publicznego może zostać nawet podwojona. – Sami mieszkańcy Łodzi zgłosili 14 wniosków do Budżetu Obywatelskiego związanych z rozwojem projektu. System stworzony był z myślą o funkcjonalności. Stacje zostały rozlokowane na obszarze śródmieścia i okolic blisko siebie, aby każdy miał łatwy dostęp i wygodną możliwość zwrotu. Dlatego podjęliśmy decyzję, aby dalszy rozbudowa była prowadzona tak samo – tłumaczy Tomasz Andrzejewski.

ZDiT wspólnie wypracował dwa etapy rozwoju systemu. W pierwszym przybędzie około 50 stacji, a docelowo 103. – Na drugą część ogłosimy przetarg po zwiększeniu przez radnych środków na ten cel. Chcemy, aby pierwsze nowe stacje powstały w okolicach wakacji – zdradza przedstawiciel ZDiT. – W ten sposób Łódź dołączyłaby do czołówki europejskich miast dysponujących największymi i najnowocześniejszymi sieciami wypożyczalni – opowiada Tomasz Wojtkiewicz. A prezydent Łodzi Hanna Zdanowska podkreśla, że mieszkańcy pokochali rower miejski i jest przekonana, że ta moda będzie trwać nadal. – Dzięki nowym stacjom i rowerom jeszcze więcej mieszkańców będzie miało dostęp do systemu i myślę, że będziemy bić w tym roku kolejne rekordy wypożyczeń – mówi prezydent Zdanowska.

Ile kosztuje wypożyczenie roweru miejskiego w Łodzi? Za pierwsze 20 minut się nie płaci, a później do pierwszej godziny wypożyczenie kosztuje złotówkę. Następna 3 zł, a każda kolejna 5 zł. Użytkownicy, którzy identyfikują się przy stacjach za pomocą Elektronicznej Karty Migawka lub innej karty kompatybilnej z nią z zakodowanym ważnym biletem okresowym, uprawniającym do przejazdów komunikacją miejską w granicach administracyjnych Łodzi, za drugą godzinę płacą 2 zł, a za każdą kolejną po 3 zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:j.blikowska@rp.pl

– Cały system będzie obejmował już większą część miasta. Centrum, wszystkie największe osiedla, miejsca czy oddalone od centrum osiedla Nowosolna i Andrzejów – wylicza Tomasz Andrzejewski z Wydziału Komunikacji Społecznej Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.

Zakochani w rowerach

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego