Zmiany w komunikacji miejskiej w Łodzi w 2017 r.

Zakup nowego taboru, modernizacja sieci tramwajowych i zajezdni – to plany łódzkiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego na ten rok.

Publikacja: 31.01.2017 22:00

W tym roku Łódź czekają kolejne inwestycje tramwajowe

W tym roku Łódź czekają kolejne inwestycje tramwajowe

Foto: 123RF

W kwietniu w mieście zmieni się siatka połączeń autobusowo-tramwajowych. – Większość linii autobusowych pojedzie nowymi trasami, w przypadku tramwajów korekty będą mniejsze. Zmieni się również częstotliwość kursowania linii – zapowiada Sebastian Grochala, rzecznik MPK Łódź.

Siatka połączeń w Łodzi ma się zmienić 2 kwietnia. Dlaczego? – Od 15 lat nie był modyfikowany model transportu zbiorowego w naszym mieście, a w tym czasie zaszły znaczące zmiany, do których trzeba dostosować trasy tramwajów i autobusów – tłumaczy Sebastian Grochala. Podkreśla, że reforma ma poprawić punktualność i komfort podróżowania, a w wyniku zmiany w sumie o 40 km wydłużą się trasy obsługiwane przez komunikację miejską.

Dłuższa sieć

Łódzki przewoźnik inwestuje w tabor od wielu lat. Tylko w ubiegłym roku wzbogacił się o 22 składy tramwajowe Pesa Swing o wartości 166 mln zł, na co znaczną część środków pozyskano z dotacji unijnych. – Pod koniec roku ogłosiliśmy przetarg na zakup kolejnych 12 tramwajów wraz z podstawowym pakietem eksploatacyjno-naprawczym oraz specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, w tym m.in. nową halą do obsługi tramwajów niskopodłogowych, która zostanie zbudowana w zajezdni tramwajowej Telefoniczna. Projekt ma zostać zrealizowany do marca 2019 r. – zdradza Sebastian Grochala.

Przyznaje, że nie udało się kupić 17 autobusów elektrycznych wraz z niezbędnym do ich obsługi zapleczem, bo firma nie otrzymała dofinansowania na ten cel. – Poszukujemy innych źródeł finansowania i jeśli tylko uda się je znaleźć, będziemy chcieli kontynuować prace nad wprowadzeniem do łódzkiej komunikacji takich pojazdów – zapewnia Sebastian Grochala. Podkreśla, że brak zakupu autobusów spowodowany był też planami wdrożenia nowej siatki połączeń i wymaganiami, jakie stawia ona przed taborem autobusowym. – Po jej wprowadzeniu, wraz z Zarządem Dróg i Transportu, będziemy zastanawiać się nad tym, jakiego rodzaju autobusy będą nam najbardziej potrzebne i wówczas ogłosimy przetarg – zapowiada przedstawiciel łódzkiego MPK.

Modernizacja i zakupy

W ubiegłym roku MPK zmodernizowało także 14 starszych wagonów typu 805Na 3D oraz 3 szt. M8CN. W tym roku planuje przebudowę kolejnych. Środki na ten cel będą pochodzić z budżetu Zakładu Techniki MPK Łódź. – W trakcie prac składy są gruntownie przebudowywane i właściwie zmienia się w nich wszystko, a z zakładu wyjeżdżają zupełnie inne, nowoczesne pojazdy – zapewnia rzecznik MPK. Dodaje, że w przypadku modernizacji M8CN z pewnością warto podkreślić montaż członu niskopodłogowego.

– Zakup nowego tramwaju to koszt w granicach 6–8 mln zł w zależności od wyposażenia i oferty złożonej przez dostawcę w przetargu. Remont bądź modernizacja starego tramwaju to koszt 1,8–2 mln zł – wylicza Sebastian Grochala. Podkreśla, że firma z jednej strony poszukuje pieniędzy na zakup nowego taboru, ale z drugiej strony chce poprawiać, remontować i wydłużać żywotność tego, który już posiada.

Pomoc dla niesłyszących

Łódzkie MPK nie zapomina o osobach niepełnosprawnych. Wspólnie z oddziałem Polskiego Związku Głuchych oraz Spółdzielnią Socjalną FADO wprowadziło ułatwienia w obsłudze pasażerów głuchych i słabosłyszących. W mieście mieszka ich ok. 2 tys., część z nich codziennie korzysta z usług MPK. Na zlecenie przewoźnika przetłumaczono na język migowy część materiałów istotnych dla osób głuchych i słabosłyszących. – Tłumaczenia obejmują informacje na temat taryf oraz tzw. miniporadnik MPK Łódź, w którym zbierane są najczęściej zadawane przez pasażerów pytania – wyjaśnia Sebastian Grochala. Przetłumaczono też materiał zawierający najważniejsze informacje związane z zakupem i kontrolą biletów. Materiały te są dostępne na stronie internetowej www.mpk.lodz.pl.

Dodatkowo Punkt Obsługi Klienta MPK Łódź został wyposażony w tzw. pętlę indukcyjną, czyli system wspomagania słuchu, który umożliwia osobie niedosłyszącej odbiór czystego i wyraźnego dźwięku przez cewkę telefoniczną, w którą wyposażony jest niemal każdy aparat słuchowy.

Do nowej siedziby

Już w ubiegłym roku MPK rozpoczęło prace związane z przenosinami swojej siedziby z terenu przy ul. Tramwajowej, co jest zaplanowane na trzy najbliższe lata. – Plany i założenia są ambitne. Administracja, Zakład Przewozu Osób Niepełnosprawnych, Centrala Ruchu mają trafić do zajezdni autobusowej Limanowskiego, która równolegle przejdzie gruntowny remont, a Zakład Techniki zostanie przeniesiony na teren zajezdni Helenówek, która też zostanie przebudowana – tłumaczy przedstawiciel przewoźnika. Przypomina, że dodatkowo zmodernizowana ma zostać również zajezdnia tramwajowa Chocianowice.

Rzecznik podkreśla, że zarówno harmonogram, jak i finansowy aspekt przeprowadzki MPK do nowych lokalizacji został już przedstawiony radzie nadzorczej, prezydent Łodzi Hannie Zdanowskiej i skarbnikowi miasta. – Mamy gotowy, uzgodniony z miastem projekt porozumienia o zamianie gruntów umożliwiający realizację ulicy Węglowej na odcinku Tramwajowa –Wierzbowa, a nam realizację przenosin Zakładu Techniki. Obecnie czekamy na decyzje finansowe, które pozwolą nam na rozpoczęcie prac – tłumaczy Sebastian Grochala.

- masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

W kwietniu w mieście zmieni się siatka połączeń autobusowo-tramwajowych. – Większość linii autobusowych pojedzie nowymi trasami, w przypadku tramwajów korekty będą mniejsze. Zmieni się również częstotliwość kursowania linii – zapowiada Sebastian Grochala, rzecznik MPK Łódź.

Siatka połączeń w Łodzi ma się zmienić 2 kwietnia. Dlaczego? – Od 15 lat nie był modyfikowany model transportu zbiorowego w naszym mieście, a w tym czasie zaszły znaczące zmiany, do których trzeba dostosować trasy tramwajów i autobusów – tłumaczy Sebastian Grochala. Podkreśla, że reforma ma poprawić punktualność i komfort podróżowania, a w wyniku zmiany w sumie o 40 km wydłużą się trasy obsługiwane przez komunikację miejską.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego