Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Życie Ziemi Łódzkiej

Idš wielkie zmiany

Wojciech Romański
Fotorzepa / Waniek Ryszard
Zarówno sama ŁódŸ, jak i region stanš się niedługo wielkim placem budowy – w ubiegłym roku udało się bowiem sfinalizować przetarg jeden z kluczowych dla miasta, ale i całego krajowego systemu komunikacyjnego projektów – tunel, który połšczy gotowy już dworzec ŁódŸ Fabryczna z Łodziš Kaliskš.

Dzięki podziemnemu połšczeniu ŁódŸ zyska rodzaj premetra – na trasie powstanš bowiem przystanki pod Piotrkowskš i w okolicach Manufaktury, co pozwoli rozwinšć sieć Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Tunel uzasadni także ogrom podziemnego dworca Fabryczna, po którym na razie hula wiatr. Kiedy stanie się stacjš przelotowš, wyroœnie na jedno z kluczowych centrów komunikacyjnych w kraju.

To na razie wizja, ale realna – umowy z wykonawcami tego ogromnego przedsięwzięcia zostały już podpisane pod koniec ubiegłego roku, więc można wiercić. Tyle że zanim będzie pięknie, miasto czeka sporo problemów, bo linia będzie przebiegać pod œcisłym centrum. Tym bardziej że to niejedyna duża inwestycja transportowa w samej Łodzi, która przebudowuje także sieć tramwajowš, remontuje drogi, przeprowadza kompleksowš rewitalizację œródmiejskich kwartałów. Dużo się dzieje, ale chyba warto przetrwać te wszystkie kłopoty zwišzane z realizacjš tych przedsięwzięć, bo przenoszš one miasto na zupełnie nowy poziom. Mam wrażenie, że za kilka lat ŁódŸ będzie wymieniana jednym tchem wœród metropolii, które z brzydkiego kaczštka przeistoczyły się w piękne łabędzie. Mocno trzymam za to kciuki, bo będzie to także wyraz uznania dla determinacji miejskich władz, którym co prawda nie udało się przycišgnšć małego Expo w 2022 r. (choć naprawdę niewiele brakowało), ale poprzez wszystkie działania zwišzane m.in. z przygotowywaniami tej kandydatury dały mocny sygnał, odebrany także poza Polskš, że ŁódŸ mocno myœli o przyszłoœci, nie gubišc przy tym swojej tradycji.

Z kolei rozstrzygnięcie przetargów na kluczowy, centralny odcinek autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Częstochowš otworzy drogę do kolejnej rewolucji drogowej w regionie. Co prawda przebudowa istniejšcej „katowickiej" na autostradę niestety odbije się na komforcie podróżowania, ale znów – efekt zmieni radykalnie sytuację województwa, które w swoich granicach będzie miało ukończonš sieć planowanych autostrad i będzie mogło jeszcze mocniej korzystać z lokalizacyjnej premii za położenie na styku kluczowych korytarzy transportowych. Oby jeszcze udało się domknšć ekspresowy ring wokół miasta dzięki trasie S14 i to w taki sposób, by miała ona nie tylko funkcje tranzytowe, ale i wspierała rozwój położonych przy niej gmin i miast.

Zatem przez jakiœ czas będzie może trudno, ale w efekcie zarówno łódzkie, jak i sama ŁódŸ stanš się komunikacyjnym sercem kraju. I nie ma się co dziwić, przecież geometryczny œrodek Polski też leży w tym województwie.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL