Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Łódzkie

Kontrabasista, który został gwiazdš rocka

W moim mieœcie udało mi się zrealizować największe marzenie – mówi Jan niedŸwiecki, łódzki muzyk, lider zespołu Alla Vienna i Hollyłódzkiej Orkiestry Filmowej, kontrabasista Filharmonii Łódzkiej

Rz: Jest pan wielkim fanem zespołu Queen, pomysłodawcš projektu Queen Symfonicznie realizowanego przez grupę Alla Vienna i chór Vivid Singers. Dlaczego wybór padł właœnie na utwory tego zespołu?

Jan NiedŸwiecki: To był po prostu głos serca. Od dzieciństwa byłem zafascynowany muzykš Queen, zgłębiałem jš. Dzięki nauce w szkole muzycznej, zaczšłem rozumieć i doceniać wszystkie jej składniki. Pojawiały się fascynacje innymi zespołami, oczarowała mnie muzyka klasyczna, ale cały czas wracałem do utworów Queen, które towarzyszš mi do dziœ. Gdy jadę samochodem słucham Queen wcišż z tš samš przyjemnoœciš i myœlę, że to nigdy się nie zmieni. W pewnym momencie sam zapragnšłem – choć na chwilę – być wykonawcš tej muzyki.

Pięć lat temu, kiedy zbliżała się 20. rocznica œmierci Freddiego Mercury'ego, uœwiadomiłem sobie, że można przygotować koncert z jego piosenkami. Prawie rok pisałem aranże i przekonywałem muzyków do tego pomysłu. Udało się! W listopadzie 2011 roku zagraliœmy koncert w Łodzi. W zamyœle miało to być jednorazowe wydarzenie, ale występ okazał się sukcesem, zarówno komercyjnym, jak i artystycznym. I tak już pięć lat jeŸdzimy po Polsce z projektem Queen Symfonicznie. Wracamy do miejsc, gdzie wczeœniej koncertowaliœmy, a mimo to gramy dla wypełnionej po brzegi sali. Niebawem będzie to już setny koncert.

Jednak największym marzeniem było zagranie w łódzkiej Atlas Arenie. I udało się, recenzje były fantastyczne. Czy może pan zdradzić, jak się spełnia takie marzenia?

Rzeczywiœcie, 17 grudnia zagraliœmy dla ponad trzech tysięcy osób zgromadzonych w Atlas Arenie. To było naprawdę imponujšce przedsięwzięcie. Zwłaszcza, że tym razem – podobnie jak przed rokiem we wrocławskim Narodowym Forum Muzyki dla blisko 2 tys. słuchaczy – wystšpiliœmy w nieco większym składzie niż zazwyczaj gramy: tradycyjnie był to Alla Vienna i chór Vivid Singers, ale także kilkudziesięcioosobowa Hollyłódzka Orkiestra Filmowa. Ja, nieskromnie, wcieliłem się w rolę dyrygenta. Zaprosiłem też goœci specjalnych – najlepszš polskš sopranistkę Joannę Woœ z łódzkiego Teatru Wielkiego oraz Michała Szpaka – którzy wspólnie zaœpiewali „Barcelonę". Publicznoœć reagowała fantastycznie. Spełniłem swoje marzenie. Jak to się robi? Choć było to na tydzień przed Bożym Narodzeniem, to nie był cud, a tygodnie ciężkiej pracy i otoczenie się odpowiednimi ludŸmi, którzy mi pomogli, zaufali. Na pewno bez chóru Vivid Singers i niezwykle uzdolnionych muzyków współtworzšcych Hollyłódzkš Orkiestrę Filmowš, a przede wszystkim naszej siódemki, czyli zespołu Alla Vienna – nigdy by mi się to nie udało.

Alla Vienna działała już przed projektem Queen Symfonicznie?

Tak, od 2008 roku. Zaczynaliœmy – jak wskazuje nazwa... – od muzyki wiedeńskiej, sterujšc w stronę muzyki klasycznej i rozrywkowej oraz mieszajšc te gatunki. Obecny skład wykrystalizował się w 2010 roku, gdy dołšczył do nas Adam Manijak grajšcy na fortepianie oraz Tomek Wrocławski na perkusji. Wówczas okazało się, że możemy grać wszystko, nawet oczarowujšc – z udziałem DJ – dyskotekowš publicznoœć. Zaczęliœmy grać muzykę z musicali, potem muzykę filmowš. Gdy się okazało, że doskonale odnajdujemy się w różnych stylach muzycznych, nadszedł czas na projekt Queen Symfonicznie.

Jak długo będziecie więc jeszcze koncertować z tym projektem?

Naprawdę nie wiem. Teraz chciałbym, aby to trwało wiecznie, bo te koncerty sprawiajš mi wielkš radoœć. Cieszę się, że – choć w niewielkim stopniu – przyczyniamy się do tego, że muzyka zespołu Queen nadal jest żywa, że ludzie do niej wracajš. Dlatego chciałbym, by były to widowiska na takš skalę, jak w łódzkiej Atlas Arenie, bo œwietnie czuję się na scenie nie tylko jako muzyk, ale też jako nieco szalony dyrygent. A naszym największym marzeniem jest koncert z udziałem Briana Maya, z którym pierwszy kontakt e-mailowy, choć być może była to tylko jego sekretarka, został już nawišzany.

Teraz już wiem, dlaczego w waszym repertuarze usłyszeć można utwór Briana Maya „Good Company", nieco odbiegajšcy stylistykš od najbardziej znanych utworów Queen.

Podczas koncertów prezentujemy całš paletę twórczoœci zespołu Queen, nie tylko znane utwory. Chcemy pokazać różnorodnoœć tej muzyki, dlatego aranże, które tworzę, sš urozmaicone. To „kawałki" rockowe, swingowe, operowe, trochę gospelowe, a nawet dyskotekowe. Z każdym koncertem nabieramy doœwiadczenia i coraz lepiej tę muzykę interpretujemy, w każdym sezonie wprowadzajšc nowe opracowania dwóch–trzech kolejnych piosenek. Cały czas ulepszamy nasze show, wprowadzamy nowe elementy, rozwijamy się.

Ale jedno jest niezmienne – zawsze podczas koncertów podkreœlacie, że jesteœcie z Łodzi...

Oczywiœcie, w tym mieœcie się urodziłem, dorastałem, wykształciłem, założyłem rodzinę. To taka moja mała ojczyzna. W Łodzi – niczym Reymont w „Ziemi obiecanej" – widzę wielki potencjał, zarówno ludzki jak i kulturowy. Nasze koncerty potwierdzajš, że ludzie chcš tej sztuki; czuję dobrš energię od łodzian.

Czy jest już nowy projekt, który będzie realizował zespół Alla Vienna?

Cały czas się rozwijamy, dużo akompaniujemy solistom z najwyższej półki, współpracujemy z Bogusławem Morkš, Zbigniewem Maciasem, Agš Mikołaj. Występowaliœmy z Joannš Moro, czyli serialowš Annš German. Rozwijamy projekty filmowe, powstajš nowe opracowania. Chciałbym też wzbogacić działalnoœć Hollyłódzkiej Orkiestry Filmowej, dlatego w marcu przyszłego roku ruszamy z nowym projektem – „Gwiezdne wojny koncertowo". Na dobry, mam nadzieję, poczštek zagramy w Krakowie i w Gdańsku..

Jak godzi pan te wszystkie obowišzki, pracę w Filharmonii Łódzkiej, projekt Alla Vienna oraz pracę w szkole muzycznej, w której jest pan wicedyrektorem?

Im człowiek ma więcej zajęć, tym jest bardziej zorganizowany. Poza tym zawsze mogę liczyć na mojš żonę, która także jest muzykiem. A z uczniami muzykami po prostu lubię pracować. Bo ktoœ kiedyœ musi nas zastšpić; nie tylko przy projekcie Queen Symfonicznie.

CV

Urodził się w 1979 roku w Łodzi. Tu w 2006 r. ukończył Akademię Muzycznš (kierunek kontrabas), a wczeœniej – w 2003 r. – historię na Uniwersytecie Łódzkim. Studiujšc, doskonalił swe umiejętnoœci muzyczne na stypendium Erasmus w Enschede w Holandii oraz kursach mistrzowskich. Grał w Orkiestrze Kameralnej Juventus (1997–2001), z Warszawskš Filharmoniš Młodzieżowš (2001) i Polskš Operš Kameralnš (2001). Od sezonu 2002/2003 jest członkiem orkiestry Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Od 2003 r. – nauczycielem kontrabasu w Zespole Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi, a od 2016 r. – jej wicedyrektorem. W 2008 r. założył septet Alla Vienna, realizujšc nowatorskie projekty łšczšce różne gatunki muzyczne: Ale Kino, Kochamy Seriale, Filmowe Piosenki z Chórem, Muzyka Zespołu Queen Symfonicznie, Gwiezdne Wojny Koncertowo. Rozszerzona wersja Alla Vienna to Hollyłódzka Orkiestra Filmowa.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL