Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Wielkopolska

Budowa centralnego portu lotniczego zagraża planom rozwoju regionalnych lotnisk

Ewentualna budowa CPL zagrozi pozycji i planom rozwoju wielu portów regionalnych. Wœród tych, które mogš ucierpieć jest również poznańskie lotnisko.
Fotorzepa/Bartosz Jankowski
Budowa centralnego portu lotniczego budzi wielkie emocje. Nie tylko ze względu na szacowany koszt – 30 mld zł.

W najczęœciej powtarzajšcych się scenariuszach mówi się, że gdyby miał powstać centralny port lotniczy (CPL), niezbędny do realizacji strategii rozwoju LOT-u, to z biznesowego punktu widzenia trzeba byłoby zamknšć nie tylko Lotnisko Chopina, ale i port w Modlinie, Łodzi, Bydgoszczy i Radomiu. W najczarniejszych wersjach do tej pištki dołšczajš jeszcze krakowskie Balice, które dostanš przy tym projekcie rykoszetem, katowickie Pyrzowice, gdzie z powodzeniem rozwija się ruch cargo, a nawet Poznań, który z jednej strony „podgryzałby" CPL, a z drugiej – port Berlin Brandenburg, kiedy wreszcie zostanie oddany do użytku.

Jednak do realizacji inwestycji droga wcišż jest daleka, nie tylko dlatego, że wspomniane 30 mld złotych to nie wszystkie możliwe koszty. Ekspert lotniczy Adrian Furgalski uważa, że pomysł CPL krystalizuje się na wariackich papierach. Samo „zaoranie" Lotniska Chopina wycenia on na ok. 5 mld złotych. – A koszty zamknięcia pozostałych portów? – pyta.

Potrzebna jest strategia

– Jeœli nowy port będzie zbudowany w pobliżu jakiegoœ lotniska regionalnego, to trzeba je będzie zamknšć – nie ukrywa Artur Tomasik, prezes Zwišzku Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL). Jego zdaniem nie ma także szansy na zmuszenie przewoŸników, którzy latajš do Polski, aby latali na jedno lotnisko. – Regiony bardzo dynamicznie się rozwijajš i to przewoŸnik decyduje, dokšd poleci i gdzie widzi potencjał – dodaje Artur Tomasik.

Według danych ZRPL regionalne porty stworzyły bezpoœrednio 14 tys. miejsc pracy, a tzw. wpływ katalityczny szacuje się na 220 tys. miejsc. Natomiast prognozy ruchu dla 14 portów regionalnych wskazujš, że w 2020 roku obsłużš one 25,6 mln podróżnych, a 15 lat póŸniej ta liczba ma wzrosnšć do 42,1 mln.

Mariusz Wiatrowski, prezes poznańskiego portu i wiceprezes ZRPL podkreœla, że przede wszystkim musi powstać strategia dla transportu lotniczego. Podobnego zdania jest prof. Marek Rekowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, który wskazuje na koniecznoœć rozpatrywania strategii rozwoju całego rynku lotniczego, a szerzej rynku transportowego, i to nie tylko w Polsce, ale w całej Europie.

– Niezbędne jest opracowanie strategii polskiego rynku lotniczego, która powinna uwzględniać wyzwania, jakie stojš przed najważniejszymi podmiotami tego rynku – portami, liniami lotniczymi, głównie PLL LOT, oraz instytucjami, jak Urzšd Lotnictwa Cywilnego, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ministerstwa oraz instytucje właœcicielskie – mówił prof. Rekowski podczas Aviation Breakfast w PAŻP.

– Perspektywa „zatkania się" Lotniska Chopina była znana od dawna, a lotnisko w Modlinie od poczštku było budowane z myœlš o obsługiwaniu lotów linii niskokosztowych i czarterowych. Już w roku 2005 padła data 2012 jako ta, gdy zacznš się problemy z przepustowoœciš Lotniska Chopina – przypomina Mariusz Wiatrowski.

Nie brak też ostrzejszej krytyki. Jacek Krawczyk, unijny ekspert lotniczy, przewodniczšcy Grupy Pracodawców EKES w Brukseli, cały projekt okreœla „Himalajami absurdu".

– Polska właœnie zakończyła ogromny program budowy i modernizacji lotnisk regionalnych, ale również i dwóch lotnisk obsługujšcych Warszawę. Obydwa działajš bez zarzutu, sš chwalone przez pasażerów i aby tak się stało, trzeba było wydać miliardy złotych – mówi Krawczyk. – Dla mnie projekt CPL jest nie do obrony. Rozumiem, że narodowy przewoŸnik ma ambitnš strategię, w tym zwiększenie w cišgu najbliższych lat liczby eksploatowanych maszyn do 88 sztuk. Ale to kolejny absurd, bo nie ma dzisiaj w Europie takiej linii lotniczej, która by organicznie urosła o 80–90 proc. – uważa Jacek Krawczyk.

Co w zamian?

Nastroje studzi Leszek Chorzewski, p.o prezesa Lotniska w Modlinie. – Przecież nawet jeszcze nie ma wskazanej lokalizacji. A do dyskusji przebiła się na szczęœcie jeszcze jedna możliwoœć: że niekoniecznie trzeba likwidować Lotnisko Chopina, które spokojnie może funkcjonować w granicach swojej przepustowoœci i tam skoncentrowałby się ten „droższy" ruch pasażerski. Dla Warszawy takim drugim lotniskiem byłby port w Modlinie – przekonuje Chorzewski.

– Mamy już plany rozbudowy naszego portu, i budowy drugiego pasa, który nie krzyżowałby się z już funkcjonujacym i który z powodzeniem mógłby po tej modernizacji obsłużyć do 40 mln pasażerów – dodaje.

Jego zdaniem najważniejszy jest jednak argument kosztowy. Rozbudowa lotniska w Modlinie, łšcznie z nowym terminalem, podcišgnięciem linii kolejowej i przeprowadzenia łšcznika autostradowego oraz przeniesieniem do tego portu operacji cargo miałaby kosztować ok. 8 mld zł. – Czyli można osišgnšć ten sam cel, znacznie niższym kosztem, a co najważniejsze – bez destrukcji portów regionalnych – dodaje Chorzewski.

Poznań-Ławica: rozwój głównie dzięki tanim liniom

Na poczštku sierpnia na lotnisku Ławica przekroczono 1 mln obsłużonych pasażerów, po sierpniu ta liczba wzrosła do 1,2 mln. W samym sierpniu obsłużono 212,2 tys. pasażerów, o 3,2 proc. więcej, niż przed rokiem. Największy popyt odnotowano na usługi przewoŸników niskokosztowych – 92 710 pasażerów, ze wzrostem na poziomie 7,75 proc. – Tak duży wzrost operacji niskokosztowych linii lotniczych pokazuje, że dla niektórych pasażerów samolot z powodzeniem zaczyna zastępować samochód – uważa Mariusz Wiatrowski, prezes poznańskiego portu. Liderem tej częœci rynku jest na Ławicy największy niskokosztowy przewoŸnik w naszym regionie – węgierski Wizz Air, a po nim Ryanair, który jest liderem rynku lotniczego w Polsce, ale w Poznaniu nie odnosi takich sukcesów, jak np. w Gdańsku, czy Wrocławiu. Zdaniem szefa poznańskiego portu ten segment podróży lotniczych będzie się rozwijał także w przyszłoœci, ponieważ to właœnie linie niskokosztowe ogłaszajš najwięcej promocji, często wspólnie z lotniskiem.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL