Dotacje odmładzają tabor

Od Leszna, Gniezna i Ostrowa Wielkopolskiego po Suchy Las i Dominowo – wielkopolskie miasta i gminy coraz chętniej zmieniają stare, wysłużone autobusy miejskie.

Publikacja: 07.08.2017 07:31

Na inwestycje w transport miejski władze województwa przeznaczyły do tej pory ponad 270 mln zł z fun

Na inwestycje w transport miejski władze województwa przeznaczyły do tej pory ponad 270 mln zł z funduszy UE

Foto: shutterstock

Gdyby nie unijne dotacje, wymiana taboru stanowiłaby dla nich poważny problem. Do tej pory, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO) 2014+, podpisano już umowy na dofinansowanie niemal setki niskoemisyjnych autobusów.

W większości przypadków zakupy nowych autobusów to konieczność. We flotach miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych z łatwością znaleźć można pojazdy, które pełnoletność osiągnęły już kilka lat temu. Tak jest np. w Krotoszynie, który kupuje z pomocą unijnej dotacji siedem autobusów, by wysłać na emeryturę 24-letniego neoplana i 22-letnie autosany.

Na inwestycje w obszarze transportu miejskiego zarząd województwa z WRPO 2014+ przeznaczył do tej pory ponad 270 mln zł. Planowane są nie tylko zakupy autobusów, ale i inwestycje w infrastrukturę.

Wsparcie w ramach interwencji

W lipcu kwotą niemal 50 mln zł wsparto projekty rozbudowy i modernizacji infrastruktury transportu publicznego na tzw. Obszarach Strategicznej Interwencji (OSI). Otrzymają je Gniezno, Konin i Leszno. Miasta te – wraz z Piłą – korzystają ze specjalnej „koperty finansowej" w ramach WRPO 2014+, przeznaczonej na przedsięwzięcia związane z eliminowaniem barier rozwojowych.

– Dofinansowane projekty stawiają na niską emisję. Cel jest taki, aby skłonić mieszkańców do zmiany nawyków przemieszczania się, do korzystania z transportu zbiorowego, a przy tym ekologicznego – tłumaczył Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.

Pozyskane w ramach dotacji 23 mln zł pomogą Koninowi sfinansować m.in. zakup ośmiu niskoemisyjnych autobusów oraz budowę infrastruktury rowerowej. 11,5 mln zł unijnego wsparcia pomoże transportowcom w Gnieźnie realizować warty niemal 17 mln zł projekt, zakładający m.in. zakup 12 autobusów spełniających normę emisji spalin Euro 6.

Prawie 14 mln zł trafi do Leszna realizującego za 20 mln zł projekt promujący czysty transport. Obecnie 50 proc. taboru autobusowego leszczyńskiego MZK spełnia co najwyżej normę emisji spalin Euro 3.

– Niemal 14 mln zł dofinansowania to dla nas ogromne pieniądze. Cieszymy się, że za jakiś czas pojawią się u nas elektryczne autobusy – mówił Łukasz Borowiak, prezydent Leszna. Miasto szacuje, że – w związku z planowanym na przyszły rok zakupem ośmiu autobusów elektrycznych – roczny spadek emisji gazów cieplarnianych przekroczy 500 ton. W ramach tego samego projektu m.in. wybudowane mają zostać dwie pętle autobusowe.

Zintegrowane inwestycje

Niemal 140 mln zł z WRPO 2014+ przeznaczono dotąd na realizację projektów wspierających strategie niskoemisyjne na terenie aglomeracji poznańskiej. Wsparcie udzielane jest na podstawie strategii – propozycji działań, które mają prowadzić do poprawy jakości życia mieszkańców całej metropolii.

Na początku lipca beneficjentami 35 mln zł dotacji z tej puli zostały Dopiewo, Suchy Las, Czerwonak i Kórnik, które realizują projekty o łącznej wartości 45 mln zł. Obejmują one budowę węzłów przesiadkowych, parkingów park & ride i bike & ride oraz infrastrukturą niezbędną do obsługi podróżnych, dróg dojazdowych, ścieżek rowerowych, a także zakup taboru niskoemisyjnego.

– W ten sposób tworzymy dobre podstawy do budowy Kolei Metropolitalnej. Naszym nadrzędnym celem jest udrożnienie przepływu mieszkańców w obrębie metropolii, a także obniżenie emisji CO2, m.in. przez zakup nowego taboru autobusowego – stwierdził marszałek Marek Woźniak i przypomniał, że wcześniej umowy na dofinansowanie podobnych projektów podpisano już ze Swarzędzem, Tarnowem Podgórnym, Pobiedziskami i Kostrzynem. Dotacje pozwolą podpoznańskim gminom – benefiocjentom sfinansować łącznie zakup ponad 20 niskoemisyjnych autobusów.

Ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, podobnie jak Poznań, 17 gmin powiatu poznańskiego i cztery gminy powiatów ościennych, korzysta też Aglomeracja Kalisko-Ostrowska. Niemal 32 mln zł dotacji uzyskał ostatnio projekt zakładający unowocześnianie transportu miejskiego Ostrowa Wielkopolskiego.

– Dzięki temu zakupimy sześć autobusów elektrycznych i trzy diesle. Projekt to jednak nie tylko zakup autobusów, ale też inwestycje w infrastrukturę transportową – biletomaty, wiaty przystankowe i tablice elektroniczne – wylicza prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek. Miasto już wcześniej pozyskało z WRPO 2014+ 15 mln zł, za które MZK kupi cztery autobusy o napędzie elektrycznym oraz trzy z silnikami diesla, spełniającymi normę Euro 6.

Gdyby nie unijne dotacje, wymiana taboru stanowiłaby dla nich poważny problem. Do tej pory, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO) 2014+, podpisano już umowy na dofinansowanie niemal setki niskoemisyjnych autobusów.

W większości przypadków zakupy nowych autobusów to konieczność. We flotach miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych z łatwością znaleźć można pojazdy, które pełnoletność osiągnęły już kilka lat temu. Tak jest np. w Krotoszynie, który kupuje z pomocą unijnej dotacji siedem autobusów, by wysłać na emeryturę 24-letniego neoplana i 22-letnie autosany.

Pozostało 86% artykułu
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego