Lotnisko Poznań-Ławica stawia na rozwój i nie przestaje inwestować

To prawda – Poznań należy do najlepiej skomunikowanych miast w Polsce. Ale to mit, że z tego powodu nie jest mu potrzebne duże lotnisko.

Publikacja: 03.07.2016 23:24

Rozbudowę portu Poznań-Ławica współfinansuje UE

Rozbudowę portu Poznań-Ławica współfinansuje UE

Foto: 123RF

Już teraz Poznań-Ławica jest jednym z siedmiu polskich portów lotniczych, w których rocznie liczba odprawionych pasażerów przekracza milion. Ale plany sięgają o wiele dalej.

W 2015 roku przez lotnisko przewinęło się 1,5 mln pasażerów. To oznacza 6-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2014. Zarząd poznańskiego lotniska ma plany zwiększenia tej dynamiki do 20 procent rocznie. Jest to realne – prognozy dla polskiego rynku podróży lotniczych mówią o utrzymującym się wzroście dwucyfrowym.

Poza tym Ławicy, oddalonej od centrum Poznania zaledwie o 7 km, nie zastąpi zatłoczone berlińskie lotnisko Tegel, ani Berlin Brandenburg, kiedy już zostanie otwarte. A dla transportu lotniczego, zwłaszcza międzynarodowego, nie są konkurencją ani szybka kolej, ani autostrada.

Dlatego władze poznańskiego portu zdecydowały się na potężne inwestycje niezbędne do rozwoju. Na ten cel wydano 301 mln zł, w tym 135 mln zł ze środków Unii Europejskiej.

– Nasze inwestycje są nakierowane z jednej strony na długofalowe relacje z przewoźnikami, z drugiej na zwiększenie komfortu pasażerów – wyjaśnia Mariusz Wiatrowski, prezes lotniska Poznań-Ławica. - Trwają prace nad dodatkowym doświetleniem drogi startowej oraz nad wymianą systemu naprowadzania lotów ILS. Inwestycja zakończy się w trzecim kwartale 2017 roku i pozwoli nam uzyskać drugą kategorię dla operacji lotniczych i szansę zwiększenia ich liczby oraz poprawienie bezpieczeństwa lotów w sytuacji pogorszenia warunków atmosferycznych

– Równolegle do tych działań wdrażany jest system AWOS – jeden z niezbędnych elementów dla funkcjonowania radiowego systemu wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności ILS. Stacje AWOS ograniczają ryzyko wypadku podczas lądowania i są niezbędnym elementem poprawy bezpieczeństwa operacji lotniczych – dodaje szef portu.

Nie ukrywa, że zamierza zdobyć wyższą pozycję w rankingu lotnisk regionalnych. I jest do tego na najlepszej drodze. W okresie styczeń - maj 2016 roku w Ławicy odprawiono 554,8 tys. pasażerów, o 10 procent więcej, niż w tym okresie roku ubiegłego. W maju największym powodzeniem cieszyły się loty Ryanaira do Dublina, a samoloty lecące w tym kierunku wypełnione były prawie do ostatniego miejsca. Poznaniacy równie chętnie latali na barcelońskie lotnisko El Prat. Tutaj w porównaniu z 2015 rokiem ruch wzrósł o 40 procent.

Jednocześnie w poznańskiej ofercie stale pojawiają się nowości. Hitem jest Malta, dokąd samoloty latają już od marca. Niedawno uruchomione zostały połączenia do Pafos na Cyprze, Katanii na Sycylii, greckiej Prevezy. Powróciły po zimowej przerwie loty na kanaryjską wyspę Lanzarote.

W siatce połączeń, na przełomie października i listopada pojawią się jeszcze hiszpańskie Alicante na Costa Blanca i Zjednoczone Emiraty Arabskie. – Pod względem połączeń czarterowych – będzie ich aż 40, ten rok pobije wszelkie dotychczasowe rekordy – zapowiada Mariusz Wiatrowski.

Już teraz Poznań-Ławica jest jednym z siedmiu polskich portów lotniczych, w których rocznie liczba odprawionych pasażerów przekracza milion. Ale plany sięgają o wiele dalej.

W 2015 roku przez lotnisko przewinęło się 1,5 mln pasażerów. To oznacza 6-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2014. Zarząd poznańskiego lotniska ma plany zwiększenia tej dynamiki do 20 procent rocznie. Jest to realne – prognozy dla polskiego rynku podróży lotniczych mówią o utrzymującym się wzroście dwucyfrowym.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego