Zszywanie po kolei

Leszno planuje lepsze połączenie dwóch części miasta.

Publikacja: 02.07.2017 21:00

Wygodne ciągi komunikacyjne nie tylko dla ruchu samochodowego, ale przede wszystkim pieszego i rowerowego, planowane w ramach rewitalizacji Leszna mają „zszyć" miasto, które od lat jest przecięte torami kolejowymi. Na odcinku ponad 3,5 km połączenie obu części miasta stanowią dziś tylko jedno przejście pieszo-rowerowe i jeden wiadukt.

Integracji obu części Leszna służyć ma m.in. wydłużenie tunelu kolejowego dla pieszych, budowa kładki łączącej Zatorze z centrum miasta czy wyznaczenie dogodnych szlaków rowerowych. Włączenia do komunikacyjnego krwiobiegu Leszna wymagają też centralnie położone tereny pokolejowe, które dają miastu szansę na ożywienie gospodarcze. – W okolicy dworców kolejowego i autobusowego znajduje się ok. 80 ha terenów pokolejowych, dla których powstaje plan miejscowy. Część z nich zostanie w zarządzie PKP, część chcemy ożywić i ulokować tam przestrzenie o charakterze usługowym. Muszą być połączone z innymi częściami miasta – tłumaczy Maciej Kubiak, architekt miejski.

Tunel i kładka

Pierwszym krokiem do tego celu jest przedłużenie istniejącego tunelu dworcowego dla pieszych. W jedną stronę – do dworca autobusowego, w drugą – na Zatorze. Koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na 8,5–9,5 mln zł. W pierwszej kolejności tunel ma zostać przedłużony do dworca autobusowego. Sporządzono już studium wykonalności. – Mamy nadzieję na dofinansowanie tej inwestycji. Chcielibyśmy, by prace zostały przeprowadzone razem z robotami na dworcu kolejowym w Lesznie, które od października odbywać się będą w ramach remontu linii kolejowej E59. Do tego czasu musimy zdążyć z tzw. projektem budowlanym zamiennym. Prace związane z wydłużeniem tunelu mogą potrwać dwa, trzy lata – mówi Kubiak.

W planach magistratu jest połączenie dwóch części miasta kładką dla pieszych, biegnącą po północnej stronie dworca kolejowego, na wysokości ul. Zacisze. Jak informuje Kubiak, miasto jest w przededniu przejęcia od PKP prawie hektarowej nieruchomości, na której zamierza przeprowadzić w sposób modelowy miks społeczny. Mają się tu znaleźć mieszkania, ale ma to być też miejsce realizowania funkcji społecznych przez organizacje pozarządowe. Kładka ma zapewnić ruch na tym terenie.

Rowerem przez miasto

Rozwijać ma się miejska infrastruktura dla rowerzystów i powstawać szlaki rowerowe. Przedstawiciele ratusza wierzą, że chętnych do korzystania z rowerów na dobrze poprowadzonych szlakach miejskich będzie coraz więcej. Przy opracowaniu całościowej koncepcji dla ruchu jednośladów wykorzystuje się konsultacje rowerowe, które dają również możliwość podejmowania decyzji doraźnych. Po takiej czerwcowej przejażdżce konsultacyjnej prezydent miasta Łukasz Borowiak zdecydował, że jeszcze przed końcem wakacji – testowo – rowerzyści będą mogli się poruszać ul. Słowiańską w obu kierunkach.

W opracowywaniu koncepcji zagospodarowania przestrzeni w mieście pomagają organizowane przez magistrat konkursy architektoniczne – takie jak trwający właśnie, dotyczący kompleksowej koncepcji zagospodarowania placu Metziga i Nowego Rynku wraz z położonym między nimi odcinkiem al. Zygmunta Krasińskiego. Efektem poprzedniego jest koncepcja zagospodarowania ulic Brackiej i Zielonej.

– Te wszystkie działania są fragmentem większej całości. Mamy porządny plan rewitalizacji miasta. Sporządzamy gminny projekt rewitalizacji, w którym zapisaliśmy 60 przedsięwzięć. Powinien zostać uchwalony na przełomie września i października – mówi miejski architekt.

Wygodne ciągi komunikacyjne nie tylko dla ruchu samochodowego, ale przede wszystkim pieszego i rowerowego, planowane w ramach rewitalizacji Leszna mają „zszyć" miasto, które od lat jest przecięte torami kolejowymi. Na odcinku ponad 3,5 km połączenie obu części miasta stanowią dziś tylko jedno przejście pieszo-rowerowe i jeden wiadukt.

Integracji obu części Leszna służyć ma m.in. wydłużenie tunelu kolejowego dla pieszych, budowa kładki łączącej Zatorze z centrum miasta czy wyznaczenie dogodnych szlaków rowerowych. Włączenia do komunikacyjnego krwiobiegu Leszna wymagają też centralnie położone tereny pokolejowe, które dają miastu szansę na ożywienie gospodarcze. – W okolicy dworców kolejowego i autobusowego znajduje się ok. 80 ha terenów pokolejowych, dla których powstaje plan miejscowy. Część z nich zostanie w zarządzie PKP, część chcemy ożywić i ulokować tam przestrzenie o charakterze usługowym. Muszą być połączone z innymi częściami miasta – tłumaczy Maciej Kubiak, architekt miejski.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego