Wolne Tory na mieszkania

Tysiące lokali w ramach rządowego programu Mieszkanie+ ma powstać w centrum Poznania na gruntach należących do Polskich Kolei Państwowych. Najbliższy cel to opracowanie spójnej koncepcji zagospodarowania tego terenu.

Publikacja: 05.03.2017 21:30

Wolne Tory na mieszkania

Foto: 123 rf

Wolne Tory – ok. 100 hektarów gruntów w sercu stolicy Wielkopolski – to jedno z pierwszych miejsc w Polsce należących do Polskich Kolei Państwowych, na których BGK Nieruchomości zamierza realizować rządowy program Mieszkanie+. Podczas lutowych targów BUDMA w Poznaniu obie instytucje podpisały umowę, na mocy której mieszkania w ramach programu będą budowane nie tylko na działkach należących do samorządów.

– Już teraz pilotaż programu realizujemy we współpracy z samorządami, które wskazują miejsce i przygotowują projekt pasujący do istniejącej zabudowy. Włączenie do programu działek Polskich Kolei Państwowych to przełom – podkreślił obecny podczas uroczystości wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński.

Na pierwszy ogień

PKP wspólnie z BGK Nieruchomości wyselekcjonowały tereny spośród ponad 100 tys. hektarów gruntów, którymi zarządza kolejowa spółka. Dodatkowo wskazały 72 kolejne miasta, w których na terenach kolejowych może być realizowany program Mieszkanie+.

Na pierwszy ogień pójdą działki w 17 lokalizacjach w dziesięciu miastach w całej Polsce. Oprócz gruntów w Poznaniu są wśród nich m.in. tereny w Warszawie, Wrocławiu, Szczecinie i Katowicach. Łącznie ok. 250 hektarów, na których – według przedstawicieli BGK Nieruchomości – może powstać ok. 40 tys. mieszkań.

– PKP chcą we wspólnych przedsięwzięciach realizować zabudowę biurową i handlową, gdyż na największych terenach mają powstać nowoczesne, wielofunkcyjne dzielnice. Cieszy nas, że większość wspólnych inwestycji będzie realizowana przy stacjach, gdyż mieszkańcy będą potencjalnymi pasażerami kolei – dodał Michał Beim, członek zarządu PKP.

Właśnie w ten sposób, w sercu miasta, usytuowane są poznańskie Wolne Tory, postrzegane jako teren o wielkim potencjale, porównywanym z tym, jaki po zburzeniu muru i zjednoczeniu Niemiec miała berlińska „ziemia niczyja" z placem Poczdamskim na czele. Berlin swoją szansę wykorzystał. Jak będzie w Poznaniu?

Plan i zespół

Mimo że głosy o możliwości włączenia Wolnych Torów do programu Mieszkanie+ pojawiały się już w ubiegłym roku, przedstawiciele miasta wydawali się nieco zaskoczeni komunikatem o podpisaniu przez BGK Nieruchomości i PKP umowy dotyczącej również tych terenów.

Tym bardziej że kilkanaście miesięcy wcześniej rozstrzygnięto konkurs na opracowanie projektu urbanistycznego dla tego miejsca, zorganizowany przez miasto i właśnie kolejową spółkę. Organizatorom zależało przede wszystkim na zszyciu Wildy i Łazarza – części miasta rozciętych przez tory kolejowe, łączeniu różnych funkcji oraz promowaniu transportu publicznego i minimalizowaniu ruchu samochodowego.

Wyniki konkursu, którego zwycięzcą została pracownia Mycielski Architecture & Urbanism, mają posłużyć do powstania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przedstawiciele władz Poznania chcą, by radni zajęli się nim jeszcze w marcu.

Miasto, PKP i BGK Nieruchomości chcą współpracować. Pod koniec lutego rozpoczął prace wspólny zespół roboczy do spraw terenu Wolnych Torów. Jego celem jest opracowanie spójnej koncepcji zagospodarowania terenu oraz stworzenie nowej, atrakcyjnej dzielnicy miasta.

Wolne Tory – ok. 100 hektarów gruntów w sercu stolicy Wielkopolski – to jedno z pierwszych miejsc w Polsce należących do Polskich Kolei Państwowych, na których BGK Nieruchomości zamierza realizować rządowy program Mieszkanie+. Podczas lutowych targów BUDMA w Poznaniu obie instytucje podpisały umowę, na mocy której mieszkania w ramach programu będą budowane nie tylko na działkach należących do samorządów.

– Już teraz pilotaż programu realizujemy we współpracy z samorządami, które wskazują miejsce i przygotowują projekt pasujący do istniejącej zabudowy. Włączenie do programu działek Polskich Kolei Państwowych to przełom – podkreślił obecny podczas uroczystości wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego